[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده به رادیو گفتگو گفت: مردم نگران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباشند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز موضوع حذف ارز ترجیحی مطرح شده بود، گفت: دولت برای واردات بعضی از کالاهای اساسی مانند نهاده های دامی، ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکننده قرار می دهد تا این کالاها با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار گیرند. مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز آزاد عده ای را به طمع می اندازد تا از این تفاوت قیمت، سوءاستفاده کنند و این امر موجب ایجاد فساد شده است.

بیگی نژاد همچنین از عدم اجرایی شدن اهداف در نظر گرفته شده برای پرداخت ارز ترجیحی گفت و بیان کرد: متأسفانه شاهد بوده ایم برخی از واردکنندگان کالای موردنظر را وارد می کردند اما با قیمت ارز آزاد به فروش می رساندند. این موارد و برخی از موارد دیگر باعث شد با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس از موافقت دولت قبل با حذف ارز ترجیحی گفت و اظهار کرد: دولت طی نامه ای ضمن موافقت خود با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، درخواست داشت این کار را با یک زمان بندی انجام دهیم. دولت، نامه خود را به رهبری نوشت و رهبری به مجلس ارجاع داد.

وی افزود: مجلس به دولت شش ماه فرصت داد و قرار بود از فروردین تا شهریور سال جاری این کار به مرور انجام شود تا در شش ماه دوم سال جاری، ارز ترجیحی وجود نداشته باشد. این کار عملیاتی نشد و دولت جدید نیز چون تازه مستقر شده است، نمی توانست حذف ارز ترجیحی را بلافاصله در دستور کار قرار دهد.

بیگی نژاد با بیان اینکه دولت در لایحه سال جاری بودجه را بر مبنای حذف ارز ترجیحی گذاشته است عنوان کرد: تمام درآمدها و هزینه ها در بودجه بر اساس نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی است. دولت برای جبران افزایش قیمت ها، رقم های متفاوتی را برای کمک به مردم گذاشته است.

وی از وجود سناریوهای مختلف در اجرای حذف ارز ترجیحی گفت و اظهار کرد: ما در حال بحث و گفتگو روی این سناریوها به صورت کارشناسی هستیم تا بهترین شیوه انتخاب شود و مردم کمترین آسیب را ببینند. یکی از روش ها این است که کارت کالا داده شود تا مواد موردنیاز به اندازه ای که هر فرد نیاز دارد تأمین شود. البته ممکن است سناریوی دیگری در نظر گرفته شود اما در نهایت مردم مطمئن باشند که دغدغه آنها در بحث افزایش قیمت رفع خواهد شد و مردم نگرانی از این موضوع نداشته باشند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان