[ad_1]

دانشیار جامعه شناسی توسعه دانشگاه تهران گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کلان سندی است که به امور اجرایی و جزئیات وارد نشده و در سطح سندی بالادستی با پشتوانه ها و ملاحظات نظری به ترسیم تدابیر و راهبردهای کلان کشور پرداخته است. سند الگو را می توان نسخه پویا و نظام مند قانون اساسی خواند.

به گزارش ایسنا، دکتر موسی عنبری گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سندی بالادستی است که سازگاری جهت گیری های دینی و ارزشی با ظرفیت ها و قابلیت های ایران را نشان می دهد.

وی افزود: این سند، فرایند انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب را مشخص می سازد و مفاهیم بنیادینی همچون مبانی، آرمان ها، مأموریت، چشم انداز و راهبردهای ملی را بیان کرده است.

دانشیار جامعه شناسی توسعه دانشگاه تهران گفت: برای تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چهار مرحله ترسیم جامعه آرمانی اسلامی، آسیب شناسی وضع موجود، تحقیق درباره وضع موجود و تعیین سامان پایش و خوداصلاحی طی شد. در مرحله اول یعنی تعیین وضع مطلوب، مفهوم آرمان به جای اهداف آمده است. در مرحله دوم با رویکرد تحلیل داده ها و روندهای تاریخی و شاخص های کنونی توسعه در کشور، درباره وضع موجود با تأکید بر مسئله شناسی و ظرفیت شناسی تحقیق شده است.

وی ادامه داد: راهبردهای نیل به وضع مطلوب در سند الگو" تدبیر" نام دارند. تدابیر، سیاست ها و راهبردهای کلان الگوی پیشرفت هستند. برای اندازه گیری شاخص های تحول و کنترل خطاها در عمل، نظامی با ویژگی ها و وظایف مختلف تعریف شده است. در تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با این امید که غنای نظری الگو و کاربست آن در عمل را تضمین کند ملاحظات نظری و روشی رعایت شده است.

عنبری سپس به تشریح پنج ملاحظه نظری - معرفتی سند الگو پرداخت و گفت: این سند با ابتنای بر جهان بینی اسلامی، افتراق خود را با الگوهای توسعه سرمایه داری، مشخص کرده است. سند الگو تأکید دارد که بر جهان بینی ، هستی شناسی ، معرفت شناسی و انسان شناسی اسلامی استوار است و بدین طریق از مبانی توسعه غربی فاصله می گیرد. علاوه بر این موضوع در نظریات توسعه غربی، تعاریف خاصی از مقولات عدالت اجتماعی ، آزادی ، علم، عقلانیت، حقوق بشر، دموکراسی ، جنسیت و رفاه ارائه شده است. سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در هر یک از این موضوعات ، با نگاهی انتقادی ، تعریف و برداشت فرهنگی اسلامی ایرانی را دنبال کرده است.

مسول برنامه ریزی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در سند الگوی پیشرفت تلاش شد شاخص های کلان علمی، اخلاقی و اعتقادی، همسو با پیشرفت که در شمار آرمان های همیشگی بشر بوده نظیر عدالت، انسانیت، آزادی و معنویت برجسته و بارز شوند. الگو درصدد است از مجموعه بحث ها در حوزه فرهنگ ، اجتماع ، خانواده و آموزش و پرورش شاخص های اصلی سبک زندگی اسلامی ایرانی را استخراج و ترویج کند.

وی ادامه داد: الگوی پیشرفت ، به دلیل جایگاه فرادستی نسبت به سایر اسناد برنامه ای ، از چهار حیث مبانی، نظریه، جامعه گرایی و تدبیرمحوری با اسناد برنامه ای کشور تفاوت دارد به عبارت دیگر سند الگوی پیشرفت مبتنی بر مبانی دینی و با اهتمام به فلسفه و سرگذشت تغییر و توسعه در عرصه های مختلف جهانی است. از طرفی، مخاطب آن، کل جامعه است. این سند به دلیل اینکه سند کلانی است به امور اجرایی و جزئیات وارد نشده و به ترسیم تدابیر و راهبردهای کلان کشور پرداخته است. سند الگو در ارتباط با اسناد و چشم اندازها و راهبردهای کلان کشور همچون قانون اساسی رویکرد هم افزایی و تحقق بخشی دارد و می کوشد با در نظر گرفتن موضوع زمان و تغییرات بهبودآفرین، نسخه ای پویا برای تحقق قانون اساسی و سیاست های کلان کشور باشد.

به اعتقاد عنبری، اثربخشی و کارکردپذیری، انعطاف پذیری، آرمان گرایی و واقع بینی، و قابلیت اندازه گیری، نظارت و ارزیابی نیز از جمله دیگر ملاحظات روشی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان