به گزارش لنگرخبر، علیرضا میرخرسندی لنگرودی کارشناس محیط زیست طی یادداشتی نوشت: رد پای هیولای آمازون در تالاب کیاکلایه و استخر شماره چهار پارک فجر دیده شده است.

هشتم مهر ماه ۱۳۹۹، طی یادداشتی در لنگر خبر، خطرعدم توجه به گسترش و انتشار گیاه مهاجم سنبل آبی را در پهنه آبهای شیرین لنگرود متذکر شدم و تنها راه مقابله قطعی با این هیولای سبز آمازون را مشارکت کلیه ادارات مرتبط شهرستان با بهره گیری از همه امکانات استانی و بسیج مالی، تجهیزاتی و انسانی ساکنین و کشاورزان منطقه طی چند سال متوالی و آن هم در ابتدای فصل رشد سنبل آبی عنوان نمودم. برای کسب اطلاعاتی جامع در خصوص سنبل آبی به کد خبر ۱۱۳۲۵۶ لنگرخبر مراجعه فرمایید.

پس از گذشت بیش از یک سال، هم اینک با یکی از بدترین خبرهای لنگرود در حوزه محیط زیست مواجه شده ایم. رد پای هیولای آمازون در تالاب کیاکلایه و استخر شماره چهار پارک فجر دیده شده است. خبر خوب اینکه مساحت درگیر شده زیاد نیست و در فصل سرد سال که کمترین رشد و تکثیر این گیاه را شاهد هستیم قرار داریم. ولی خبر بد اینکه سابقه بد مسئولین شهرستانی در سالهای گذشته برای مقابله با سنبل آبی در سطح شهرستان چشم انداز خوبی را برای استخر شماره چهار پارک فجر و تالاب کیاکلایه به ذهن متبادر نمی نماید.

مبارزه غیر اصولی در زمان نامناسب، با حداقل تجهیزات و امکانات و به صورت مقطعی باعث شده است که هرساله با افزایش سطح تحت تاثیر این گونه مهاجم خطرناک مواجه شویم.



بدون تردید استخر شماره چهار پارک فجر لنگرود یکی از زیباترین جلوه های طبیعی شهرستان، مامن پرندگان وحشی بومی و مهاجر، زیستگاه مناسبی برای انواع آبزیان و گیاهان است و تفرجگاه گردشگران و شهروندان لنگرودی است. نیازی نیست که نوستراداموس باشید تا بتوانید پیش بینی کنید که با پایان یافتن فصل سرما و فرارسیدن اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ لکه های سبز کوچک کلونی های سنبل آبی حاشیه استخر با سرعت انتشار هر دو هفته، دو برابر، چگونه تمامی سطح استخر را به تسخیر خود در خواهند آورد. و نتیجه! تهدید حیات آبزیان، گیاهان و برهم خوردن نظم اکولوژیک منطقه و از همه مهمترین تسخیر زیستگاه لاله های تالابی.

انتظار می رود شهرداری لنگرود به عنوان مدیریت این بخش از پارک فجر با فوریت نسبت پاکسازی بخش های آلوده شده اقدام ضربتی و همه جانبه را آغاز نماید.

آیا جشن امسال روز جهانی تالابها (سیزده بهمن ماه) با هنرنمایی هیولای آمازون برگزار خواهد شد؟

انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان