[ad_1]

مذاکرات مستقیم با واشنگتن/ حق رای ایران در سازمان ملل/ نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی شروطی را برای تغییر روش ارتباط با آمریکا در وین مطرح کرد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

علی شمخانی در توییتی نوشت: تا کنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیر رسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش های دیگر جایگزین می شود که توافق خوب در دسترس باشد.

آخرین مواضع ایران درباره مذاکرات مستقیم با آمریکا نیز در نشست خبری امروز سخنگوی دولت، توسط علی بهادری جهرمی تشریح شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا تصریح کرد: درخواست مذاکره از سوی آمریکا بارها مطرح شده، اما هیچ گونه مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نشده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در یک کنفرانس خبری درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران مبنی بر آمادگی تهران برای مذاکرات مستقیم با واشنگتن در صورتی که احساس کنند می توانند به توافقی خوب و با ارائه تضمین دست یابند، گفت: موضع ما طبق معمول این بوده است که تعامل مستقیم با ایران هم در زمینه مذاکرات وین و هم در زمینه مسائل دیگر، پربارتر خواهد بود.این به چارچوب های دوجانبه و چندجانبه تعمیم داده می شود. دیدار مسقیم باعث می شود تعامل کارآمدتری انجام شود که برای سریع به تفاهم رسیدن بر سر بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام ضرورت دارد.

این در حالیست که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با اینکه در حال حاضر دولت آمریکا چقدر به انجام دادن یک توافق با ایران نزدیک است، گفت: ما در زمینه توان بازگشت به این توافق بسیار بسیار به پایان فرصت باقی مانده نزدیکیم، چون ایران در برنامه خود پیش روی داشته است.

اعلام آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا در صورت لزوم و تاکید مقامات سطح بالا بر لزوم اتخاذ تصمیم سیاسی درباره گام ها و تعهدات متقابل نشان می دهد، مذاکرات در وین به روزها و ساعات پایانی و حساس خود نزدیک شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در اظهارنظری قابل تامل و مهم و پس از هفته ها مذاکرات در وین اعلام کرد، "در نقطه ای قرار داریم که باید نتیجه کار کمیته های سه گانه (بررسی لغو تحریم ها، اقدامات هسته ای ایران، هماهنگی گام های متقابل) را در یک تعامل سیاسی با همه طرف ها مورد توجه قرار دهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق می افتاد.

در پی پرداخت بیش از ۱۸ میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل، با اعلام آنتونیو گوترش به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل حق رای ایران در این سازمان بازگشت.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست رسانه ای این هفته خود، آخرین وضعیت پرونده های مهم قضائی را تشریح کرد.

ذبیح الله خداییان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده پلاسکو گفت: تحقیقات پرونده پلاسکو کامل و به دادگاه ارجاع و رای بدوی در این ارتباط صادر شد. در این پرونده ۳۶ شخص حقیقی وحقوقی تحت تعقیب قرار گرفتند و ۱۳ شخص از جمله دستگاه های اجرایی به نسبت تقصیری که داشتند به جزای نقدی محکوم شدند و برخی اشخاص حقیقی به حبس محکوم شدند و پرونده آماده ارسال به دادگاه تجدیدنظر است.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال گفت: این پرونده چند سال قبل به دستگاه قضائی ارجاع شده و مربوط به سال جاری نیست. پرونده ای است که از ناحیه کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شده بود و قرار منع تعقیب در آن صادر شده است چرا که گزارشات ارسالی در این رابطه کلی بود. نقش افرادی که در فساد نقش داشتند مشخص نشده بود و بعد از تحقیقات در سال ۹۸ این پرونده به صدور قرار منع تعقیب منتهی شد؛ البته در رابطه با وزارت ورزش و برخی قراردادها پرونده هایی تشکیل شده است.

گفت و گوی اختصاصی ایسنا با سفیر یمن در تهران نیز از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

سفیر یمن در تهران می گوید خروج نیروهای متخاصم از یمن و پرداخت خسارت به مردم این کشور به خاطر تحمیل جنگ چند ساله به آن ها از پیش شرط های انجام مذاکرات یمنی- یمنی برای حل اختلاف ها است.

ابراهیم دیلمی در بخشی از این گفت و گو در پاسخ به سوالی در مورد توان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن که منجر به اقدامات تلافی جویانه اخیر این کشور در امارات و عربستان شده است، تصریح کرد: از ابتدای این جنگ نیروهای مسلح یمن در حال ارتقای توان نظامی خود در بخش های موشکی و پهپادی بوده اند و ما در بخش های زمینی و دریایی نیز توانستیم توانمندی های زیادی را کسب کنیم و همه تسلیحات در کارخانه های تسلیحاتی یمن ساخته شده است و نیروها و متخصصان یمنی به صورت شبانه روز در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

ایران هم خواستار پاسخگو کردن عوامل و حامیان جنایات اخیر در یمن شده است و  کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر با ارسال نامه ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد جنایت ائتلاف تجاوز به رهبری سعودی و با حمایت و هدایت آمریکا در روز جمعه، ۲۱ ژانویه، علیه غیرنظامیان یمنی را محکوم کرد.

با قطعی شدن حکم قصاص «برومند نجفی» محیط بان کرمانشاهی، تنها با اعمال نظر رئیس قوه قضائیه یا گذشت اولیای دم مقتول می توان محیط بان کرمانشاهی را به زندگی برگرداند، این روزها چشمان محیط زیست کشور نیز نگران محیط بان کرمانشاهی است.

ماجرا از این قرار است که محیط بان جوانی به نام «برومند نجفی» که سال هاست از حیوانات منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه محافظت می کند در پی اعلام گزارش حضور یک گروه شکارچی در منطقه بیستون با همکاران خود راهی منطقه ای که گزارش شده بود شکارچیان در آن جا حضور دارند می شود و بنا بر اظهارات وکیل این محیط بان، در همین محل به قصد متوقف کردن خودرو پرایدی که به فرمانده برومند نجفی حمله ور شده است درگیری رخ می دهد و در جریان این درگیری محیط بان کرمانشاهی اول ایست می دهد، بعد تیرهوایی شلیک می کند و بعد لاستیک ماشین را هدف قرار می گیرد که تیر چون سطح ماشین پایین بوده به جای لاستیک به شیشه عقب می خورد و به فرد اصابت می کند.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز  (سه شنبه) پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان