[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالقاسم یوسفی نژاد بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی گمرک، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۹۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۵۸ میلیون دلار از گمرکات گیلان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۶ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۸ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: بیشترین کالاهای صادر شده از گیلان شامل محصولات کشاورزی بود که به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان و امارات متحده عربی صادر شد.

یوسفی نژاد با اشاره به کاهش ۹ درصدی واردات از مبادی ورودی گمرکات گیلان به این استان، ادامه داد: در ۱۰ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۹۵۸ میلیون دلار از مبادی گمرکات گیلان وارد شده است.

مدیرکل گمرک انزلی اضافه کرد: بیشترین کالاهای وارداتی شامل غلات، جو، ذرت، گندم، روغن خام، کنجاله، گوشت، چوب، مواد اولیه واحدهای تولیدی است که از کشورهای ترکیه، قزاقستان، چین و اکوادور از گمرکات گیلان ترخیص شد.

یوسفی نژاد سهم گیلان از اوراسیا را به لحاظ ارزش دلاری ۳۰ درصد بیان کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون از گمرکات گیلان ۴۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۱ میلیون دلار به اوراسیا صادر شد.

ناظر گمرکات گیلان با تاکید بر ضرورت تسریع در تکمیل راه آهن و اتصال راه آهن رشت به بنادر انزلی و آستارا برای حصول موفقیت بیشتر در مبادلات تجاری گیلان با اوراسیا ادامه داد: نقل و انتقال پول با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به دلیل تحریم های ظالمانه یکی از مشکلات اساسی بازرگانان است که با تکمیل خط آهن گیلان و اتصال آن به جمهوری آذربایجان حجم ترانزیت کالا نیز افزایش یافته و موجبات افزایش ارزآوری برای کشور را نیز فراهم می آورد.

یوسفی نژاد به اقدامات گمرکات گیلان برای تسهیل در تجارت بازرگانان اشاره و تصریح کرد: یکی از اقدامات گمرک برای تسهیل تجارت در گیلان، ایجاد ارتباط نزدیک بین واردات مواد اولیه و خطوط تولید واحدهای تولیدی است به نوعی که با ایجاد انبارهای اختصاصی در واحدهای تولیدی و تخلیه کالا در محل بروکراسی های اداری کاهش یابد.

وی با اشاره به وجود ۲۴ انبار اختصاصی برای صاحبان کالا در گیلان، گفت: ۹۰ درصد کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی در محل ترخیص شده و ۱۰ درصد از آن برای روند فرایند اخذ مجوز باقی می ماند.

یوسفی نژاد ارزیابی کالا در محل را نیز یکی دیگر از فعالیت های گمرک برای تسهیل در امر تجارت بازرگانان برشمرد و افزود: یکی از مشکلات صاحبان کالا در زمان ترخیص، عدم ثبت سفارش و تخصیص ارز و کد رهگیری بانک بود که باعث رسوب کالا در بنادر و گمرکات می شد اما در حال حاضر در انبارهای گیلان کالاهای اساسی رسوبی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در گمرکات آستارا و انزلی تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا به صورت شبانه روزی انجام می شود، تصریح کرد: حمل یکسره کالا یکی دیگر از اقداماتی است که بر اساس آن با عقد قرارداد با انبارهای اختصاصی واحد تولیدی کالا به صورت شبانه روزی منتقل می شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان