رشد ۱۰ درصدی صادرات از گمرکات گیلان

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۱۶:۰۸ چاپ کد خبر: 148075
[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، ظهر امروز ابوالقاسم یوسفی نژاد در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز جهانی گمرک با اشاره به رشد محصولات صادراتی در ده ماهه سال جاری نسب به سال گذشته اظهار کرد: جمعاً ۹۲۶هزار تن به ارزش ۵۵۸ میلیون دلار از گمرکات استان گیلان به کشورهای دیگر نظیر روسیه، آذربایجان، گرجستان، امارات و افغانستان صادرشده است که از لحاظ وزنی نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته و ۷۵ درصد از این محصولات صادراتی عمدتاً کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش واردات نیز نسب به سال گذشته از لحاظ وزنی ۹ درصد کاهش داشتیم گفت: در همین مدت ۱۰ ماهه ساله ۱۴۰۰ ،یک میلیون ۳۰۰هزار تن کالا به ارزش ۹۵۸میلیون دلار به گمرکات استان گیلان واردشده و عمده ترین کالاهای وارداتی، کالاهای اساسی مثل روغن، کنجد خام، چوب مواد اولیه تولیدی که از کشورهای روسیه، قزاقستان، امارات، اکوادور ،چین به گمرک استان گیلان وارد و ترخیص شدند.

 ناظر گمرکات استان گیلان با تأکید بر لزوم توجه به تجارت با کشورهای اوراسیا تصریح کرد: در بحث صادرات جمعاً ۴۵۰ هزار تن کالا به ارزش دلاری ۲۶۱میلیون دلار از گمرک استان گیلان صورت گرفته که از لحاظ درصد تغییرات ۱۰ درصد رشد داشتیم و سهم گیلان از این صادرات ۳۰درصد است.

یوسفی نژاد پیگیری چند مسئله در خصوص تجارت با کشورهای اوراسیا را مهم برشمرد و بیان کرد: بحث اصلی ما اتصال ریلی آستارا به رشت می باشد که یکی از مشکلات اصلی ماست و اگر این اتصال سراسری صورت پذیرد قطعاً علاوه بر افزایش تجارت با کشورهای اوراسیایی قطعاً در سهولت حمل ونقل به مقصد مورد استفاده، با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

وی یکی دیگر از مشکلات تجاری با کشورهای اوراسیایی را دشواری در نقل وانتقال پول دانست و افزود: این مسئله به خاطر تحریم های ظالمانه علیه کشور عزیزمان ایران است که ما را در مبادلات تجاری دچار مشکلات عدیده ای کرده است.

ناظر گمرکات استان گیلان با بیان اینکه مجموعه ما همیشه به دنبال سهولت در امر تجارت بوده است گفت: ما چاره ای نداریم جزء اینکه بین واردات مواد اولیه و تولیدی ارتباط تنگاتنگی به وجود آوریم و می بایست این نزدیکی را ایجاد کنیم که با کمترین مشکل، نقل وانتقال های صادراتی و وارداتی صورت بگیرد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان