[ad_1]

مذاکرات وین/ قراردادهای ایران با چین و روسیه/ جلسه هیأت دولت/ حذف ارز تر جیحی و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، پاسخ های سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره روند مذاکرات وین، احتمال مذاکره مستقیم با ایران و موضوع آزادسازی زندانیان آمریکایی در صدر اخبار پر مخاطب امروز قرار گرفت.

ند پرایس در بخشی از این نشست  درباره احتمال مذاکره مستقیم ایران با آمریکا گفت: ما از زمانی که [مذاکرات] در آوریل گذشته شروع شد، حاضر به دیدار با متحدان و شرکایمان و با ایران بوده ایم. ما بر این باوریم که تعامل مستقیم با ایران در زمینه برجام  یا مسائل دیگر پربارتر خواهد بود. همچنین ارتباطی کارآمد را میسر می سازد و این چیزی است که به آن احتیاج داریم، به ویژه در این برهه که زمان برای تلاش در راستای نجات برجام یا بازگشت دوجانبه به پایبندی، خیلی کم است.

بر اساس اخبار رسیده از وین، چشم انداز و افق مذاکرات به سوی توافق و بازگشت همه طرف ها به برجام است اما این چشم انداز تنها در صورتی کامل خواهد شد که آمریکا دندان لق تحریم هایش علیه ایران را بکشد و اجازه دهد دیپلماسی و گفت وگو جایگزین فشار و تهدید و تحریم شود.

در حوزه "راستی آزمایی" نیز جلسات با حضور روسای هیات های مذاکره کننده برگزار شده است و پیشرفت های خوبی نیز در این حوزه به دست آمده است اما در این دو حوزه هنوز بخش هایی از موضوعات نیازمند بحث بیشتر و اتخاذ تصمیم هستند.

در هیمن ارتباط شبکه سعودی العربیه به نقل از منابع دیپلماتیک که نام آنها را ذکر نکرده، اعلام کرد که مذاکرات وین درخصوص برنامه هسته ای ایران به کندی پیش می رود اما این مذاکرات به بن بست نرسیده است اما هنوز زمان مشخصی برای پایان مذاکرات وجود ندارد.

محمد صادق فضلی، کارشناس ارشد روابط بین الملل هم در یادداشتی با عنوان "دومینوی تامین امنیت و حفظ عزت ملی"به این موضوع پرداخته و معتقد است : در حالی که جهان منتظر نتیجه مذاکرات وین بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی است، تهران به تقویت اتحادهای سیاسی و استراتژیک خود با کنشگران جهانی و منطقه ای روی آورده است. این رویکرد، در فاصله چند روز از اعلام آغاز اجرایی شدن توافقنامه همکاری راهبردی با چین، انگیزه بیشتری برای سفر مهم جناب آقای رئیسی از لحاظ زمانی و محتوایی به روسیه ایجاد کرد.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی هم محمدرضا صباغیان در تذکری شفاهی از بی اطلاعی نمایندگان مجلس در خصوص جزییات قراردادهای ایران با چین و روسیه انتقاد کرد که محمدباقر قالیباف در پاسخ به او خاطر نشان کرد: از نظر حقوقی قراردادی بسته نشده است، وگرنه مجلس در جریان آن قرار می گرفت.

در همین جلسه جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم تاکید کرد که براساس اصول قانون اساسی، مجلس باید در جریان محتوای هر گونه قرارداد و تعهد کشور در برابر سایر کشورها قرار گیرد.

علی نیکزاد نیز که ریاست بخشی از جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر وی خاطر نشان کرد: اگر قراردادی بسته شود حتما مجلس در جریان آن قرار خواهد گرفت.

در جلسه امروز هیأت دولت، اهمیت امیدآفرینی در شکوفایی جامعه مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در این جلسه با تاکید بر اینکه دولت از انتقاد سازنده استقبال کرده و آنرا برای اصلاح امور مناسب و مفید می داند، اظهار داشت: بر این باور هستیم که نقد می تواند دولت را از آسیب مصون سازد.

در آستانه ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نشست اعضای ستاد مرکزی دهه فجر با اشاره به برنامه ریزی ها برای برگزاری باشکوه این مراسم، گفت: برنامه ریزی ما برای برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن است، اما جان مردم برای ما اهمیت دارد و اگر شرایط صعودی کرونایی ادامه پیدا کند، باید روش های دیگری برای بزرگداشت ۲۲ بهمن داشته باشیم.

خبرهای دیگر با محوریت کرونا را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

تا کی می خواهید ضعف های خود را در سایه واکسیناسیون کرونا بپوشانید

ستاد کرونا تسهیلاتی برای مادران متخصص حوزه سلامت در نظر گیرد

***

حذف ارز ترجیحی و یکسان سازی نرخ ارز از دیگر سر تیترهای خبری روز بود که در همین رابطه دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی درست است اما شرایط جامعه برای اجرای این تصمیم مهیا نیست.

جواد امام معتقد است که برای حذف ارز ترجیحی اول باید تورم را کاهش داد در غیر این صورت تورم افزایش یافته و فشار بیشتری بر مردم می آید. کمیسیون تلفیق هم به این مساله تاکید دارد که نباید فشار بیشتری به مردم بیاید. تا زمانیکه که سرمایه گذاری نشده و تولید افزایش نیافته است، افزایش میزان یارانه و افزایش نقدینگی، تورم را افزایش می دهد.من معتقدم که راهی جز جذب سرمایه و ایجاد صنایع مولد برای اشتغال زایی نداریم.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

حذف ارز ترجیحی باید همراه با استراتژی برای تامین کالاهای اساسی باشد

انتقاد یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از حذف ارز ترجیحی

در حذف ارز ترجیحی معیشت مردم درنظر گرفته شود

***

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز  (چهارشنبه) ششم بهمن ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان