[ad_1]

ایسنا/لرستان مدرس سواد رسانه و تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به تفاوت استقلال ایران با کشورهای منطقه، گفت: استقلال جنبه های مختلفی دارد که نازل ترین جنبه استقلال برای هر کشوری استقلال تمامیت ارضی کشور است.

روح الله لک علی آبادی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تفاوت استقلال جمهوری اسلامی ایران با استقلال کشورهای منطقه، اظهار کرد: در دوران انقلاب یکی از مهمترین خواسته های مردم استقلال بود کمااینکه مردم بر این اعتقاد بودند که اگر قرار است به آزادی برسیم و جمهوریت داشته باشیم و اگر بناست اسلامیتی باشد باید ما با همه توان از استقلال کشور دفاع کنیم.

وی با اشاره به اینکه نباید فکر کنیم که اگر کشوری استقلال داشت این کشور در انزوا قرار می گیرد، ادامه داد: استقلال جنبه های مختلفی دارد که نازل ترین جنبه استقلال برای هر کشوری استقلال تمامیت ارضی کشور است.

علی آبادی با اشاره به اینکه استقلال در جغرافیای هر کشور اولین پارامتر استقلال است، افزود: استقلال یعنی آزادانه بتوانیم برای کشور خودمان تصمیم بگیریم و منافع و مصالح کشور را بر اساس این استقلالی که وجود دارد تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۰ سال قاجار بر ایران حکومت کرد و در این مدت تمام ایران به چپاول کشیده شد، گفت: در دوران قاجار، غربی ها و شرقی ها هجوم آوردند و قراردادهایی که امروز همه ما در ذهن داریم را منعقد کردند که مهمترین آن قرارداد ترکمنچای و گلستان است.

علی آبادی با یادآوری اینکه در قرارداد ترکمنچای بخش های شمالی ایران، ایروان، نخجوان، بخش هایی از تالش و قسمتی از دریای خزر از ایران جدا می شود، خاطرنشان کرد: در قرارداد گلستان نیز قفقاز، ارمنستان و گرجستان از ایران جدا شد کمااینکه این مناطق که جدا شدند امروز هر کدام یک کشور هستند.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه ما یک جنگ روایت ها داریم و اگر تاریخ معاصر را درست نشناسیم دشمنان آنچه که دوست دارند به ما منتقل می کنند و این تاریخ معکوس را برای ما جلوه می دهند، اضافه کرد: امروز رسانه های بیگانه زمان پهلوی را دوران گل و بلبل نشان می دهند در حالی که وقتی رضا شاه به حکومت رسید بخشی از کشور را به افغانستان و یک بخش از اروندرود را به عراق می دهد.

وی کاپیتولاسیون که حق مصونیت قضایی برای سفیران و مأموران آمریکایی قائل بود را نشان از عدم استقلال کشور دانست و گفت: سال ۴۳ امام خمینی(ره) یک سخنرانی برعلیه این مصوبه انجام می دهد که موجب تبعید ۱۴ ساله ایشان می شود.

علی آبادی با اشاره به اینکه در سال ۴۹ بحرین از ایران جدا می شود، اضافه کرد: شاه ایران با فشار انگلستان این کار را انجام می دهد و می گوید ما به تنگه هرمز تسلط داریم و بحرین برای ما ارزشی ندارد و پرهزینه است از طرفی ذخایر مروارید این کشور تمام شده است که در نهایت نمایندگان به جدایی بحرین از ایران رای می دهند.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه خاک ایران را در زمان قاجار و پهلوی به توبره کشیدند و در سال ۵۷ مهمترین شعار افرادی که انقلاب کرده بودند استقلال بود، اظهار کرد: مهمترین کشوری که در ایران دخالت می کرد آمریکا بود و وقتی دستش از ایران کوتاه شد کودتای نوژه را راه اندازی کرد و بعد از آن در طبس گرفتار طوفان شد و سپس صدام را تقویت کرد تا به ایران حمله کند.

وی با بیان اینکه در دفاع مقدس ایران در مقابل تمام دنیا بود، خاطرنشان کرد: آلمان شش هزار تن بمب شیمیایی به صدام داد که در حلبچه ۵ هزار بر اثر بمب شیمیایی شهید شدند از طرفی فرانسه موشک لیزری به صدام می داد.

علی آبادی با اشاره به اینکه قاجار و پهلوی حتی نتوانستند از خاک کشور دفاع کنند، ادامه داد: امروز عراق کشوری جنگ زده است و سوریه را شخم زدند یا ترکیه یک شبه در آن کودتا می شود اما امروز ایران اسلامی در اوج استقلال است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان