به گزارش لنگرنیوز، محمدرضا برجی در نشست با خبرنگاران با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب ها، زیستگاه ها و آبگیرهای گیلان، اظهار داشت: در پی عملیات رهگیری یک محموله بزرگ شامل صدها قطعه انواع پرنده توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان،  پس از اطمینان از وجود این پرندگان در داخل یک اتوبوس مسافربری که از آستارا عازم تهران بود، در ایستگاه پلیس راه هفت دغنان رضوانشهر موفق به کشف این محموله شدند.



وی اشاره به این محموله جاسازی شده در محفظه بار اتوبوس، افزود: این پرندگان 571 قطعه و شامل 550 قطعه سهره طلایی، دو قطعه سهره کوهی، یک قطعه سهره سرسبز، هفت قطعه طرقه چکاوک، یک قطعه چکاوک بال سفید و 10 قطعه کبوتر چاهی بود.



مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: این محموله با هوشیاری مامورین یگان حفاظت محیط زیست گیلان کشف و ضبط  شد و در این رابطه چهار نفر از متخلفین دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.



برجی با بیان اینکه این پرندگان از مناطق آستارا بصورت غیر قانونی زنده گیری شده بودند که پس از کشف،  مجددا توسط مامورین یگان حفاظت در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شدند، خاطرنشان کرد: جریمه نقدی این محموله برابر قانون شکار و صید بیش از 220 میلیون ریال است.



وی با بیان اینکه سهره ها عمدتا پرندگان دانه خوار هستند  که در فصول تولید مثل از حشرات تغذیه می کنند، افزود: به لحاظ تکاملی دارای قدرت آوازه خوانی هستند، این پرندگاه خود مورد تغذیه پرندگان شکارچی هستند و در حرم غذایی از جایگاه ویژه ای برخوردارند.



مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از کشف بیش از 90 قطعه از انواع پرنده خبر داد و گفت: این پرندگان اکثرا به وسیله تور هوایی صید و در بازار عرضه شدند، یگان حفاظت امروز در گشت و کنترل مشترک با ماموران پاسگاه های محیط بانی امیر کلایه و چمخاله و بازدید از مناطق و سرکشی ازبازار محلی لنگرود، موفق به کشف و ضبط بیش از 90 قطعه انواع پرندگان شدند.



برجی افزود: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب ها و آبگیرهای استان، گزارشاتی مبنی بر شکار غیر مجاز و یا صید این پرندگان به روش های غیر قانونی از جمله تورهای هوایی و خرید و فروش آنها در برخی بازارهای محلی به اداره کل حفاظت محیط زیست واصل شد.



وی تاکید کرد: این تعداد  پرنده که اغلب بوسیله دام هوایی صید شده بود مجموعا از سه  نفر متخلف ضبط شدند که شامل هشت قطعه ابیا، 29 قطعه خوتکا ، چهار قطعه چنگر ، 16 قطعه مرغابی ، 14 قطعه سار ، پنج قطعه آبچلیک، 10 قطعه چکاوک و 10 قطعه مرغابی زنده بود.



مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه متخلفین شناسایی و پرونده تخلف آنان برای معرفی به مراجع قضایی در حال سیر مراحل قانونی است، تصریح کرد: با توجه به عدم صدور پروانه شکار، هر گونه صید و زنده گیری، خرید و فروش آنان ممنوع بوده و با متخلفین برخورد قانونی انجام می شود.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان