سرمای وایبر، قاتل گرمای خانواده

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ ۰۹:۳۵ چاپ کد خبر: 15274
گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی در میان کاربران اینترنت، نیازمند بررسی رفتارهای فردی و اجتماعی انسان هاست. در همین  زمینه  افزایش  توجه کاربران اینترنتی به شبکه های اجتماعی و رشد این سایت ها در فضای مجازی در سال های اخیر موجب شده مطالعات علمی درباره شبکه های اجتماعی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی موردتوجه بیشتری  قرار گیرد.



به خصوص اینکه رشد این پدیده اجتماعی در فرهنگ نوظهور ایرانی منجر به تأثیرات جدی و گاه جبران ناپذیر در کانون گرم خانواده ها شده است! به این نوشتار توجه کنید:


“وارد خانه شد. چندساعتی منتظرش بودم. می خواستم درباره تغییر رفتار پسرمان با او حرف بزنم، اما تصمیم داشتم اول بگذارم کمی استراحت کند و بعد حرفم را بگویم. با آمدنش حال و هوای خانه تغییر کرد. یک سلام بلند و یک روی مهربان.. همیشه همین طور به خانه می آید. من هم به استقبالش رفتم. از بوی غذا گفت که هوش از سرش برده و من هم با خنده گفتم باید دو ساعتی صبر کند.


چند کلامی بیشتر حرف نزده بودیم که صدای زنگ وایبرش آمد و او باعجله موبایلش را از جیب بیرون آورد و همان طور که با من حرف می زد، به خواندن پیام مشغول شد، اما نمی دانم چه چیزی در پیام نوشته شده بود که به وسط جمله نرسیده، آخرش را نقطه چین گذاشت و روی نزدیک ترین مبل نشست و شروع به خواندن کرد. چند وقتی است کل معاشرت ما همین چند لحظه ورود او به خانه است تا قبل از اینکه به وایبر وصل شود، قبل از اینکه برود سراغ پیام هایش در شبکه های اجتماعی دیگر حس می کنم شوهرم با همه مردم شهر به خانه می آید. دیگر خلوتی برایمان نمانده. اگر بخواهد حرفی هم بزند با آب وتاب، لطیفه جدیدی  از پیام های وایبر برایم می خواند و من هم لبخند تلخی می زنم به یاد روزهایی که از اتفاق های اداره اش می گفت و تمام قندهای دنیا در دلم آب می شد.”


فروپاشی کانون گرم خانواده؛ هدیه تکنولوژی های مزاحم در زندگی مدرن آنچه که همواره در فرهنگ ایرانیان دست به دست می چرخید و ما از نیاکان خود به ارث می بردیم. حالا به واسطه ورود یک پدیده نوظهور در حال فروپاشی است:” کانون گرم خانواده” اما در بحث آسیب شناسی شبکه های اجتماعی، نکته حائز اهمیت، خطر بسیار بالای این گونه شبکه ها ازلحاظ آسیب های اجتماعی و خصوصاً جداسازی اعضای یک خانواده از یکدیگرمی باشد.


کاربران ساعت های بسیاری را برای چت کردن با دوستانشان و چک کردن صفحه شخصی در شبکه های اجتماعی صرف می کنند.درواقع چک کردن صفحه شخصی، مطالعه به روزرسانی های دوستان مختلف و نظر دادن روی عکس ها و فیلم های دیگران، به عادتی ناخودآگاه تبدیل شده است که در کوتاه مدت تمرکز افراد بر امور جاری زندگی و یا فعالیت های شغلی را تحت تأثیر خود قرار می دهد.


از سویی دیگر رشد سریع تکنولوژی و گسترش سریع فناوری اطلاعات در عرصه اینترنت و دنیای مجازی، باعث تسهیل رشد روابط اینترنتی در جهان شده است. بدین ترتیب امروزه اینترنت بخشی از زندگی هرروز ما شده و روابط اینترنتی باعث گردیده تا افراد سرتاسر دنیا بتوانند به راحتی با یکدیگر روابط بین شخصی برقرار کنند؛ که صدالبته این گسترش روابط توانسته مشکلاتی را برای کاربران اینترنت ایجاد نماید و آن را به یک تکنولوژی مزاحم تبدیل کند.


رشد روابط فرا زناشویی در وایبر و …و آغاز مشکلات خانوادگی

یکی از مشکلاتی که در این زمینه موردتوجه محققان قرارگرفته، روابط اینترنتی فرا زناشویی و به عبارت دیگر خیانت اینترنتی می باشد که زوجین زیادی را نیز درگیر خودساخته است. روابط اینترنتی یک معضل روبه رشد است و پی بردن به این روابط معمولاً همان واکنشی را در پی خواهد داشت که روابط واقعی نوع دیگر دارند.


گزارش ها نشان می دهد که روابط اینترنتی می تواند موجب اختلافات زناشویی، جدائی و حتی طلاق در میان زوجین و خانواده ها گردد. بنا به گفته زوجینی که به خاطر مشکل چنین روابطی، نزد درمانگران و مشاوران مراجعه کرده اند، این روابط نیز همانند روابط عاشقانه صمیمانه در دنیای واقعیت، برایشان مهم و قابل توجه بوده است.


یک ارتباط اینترنتی به عنوان رابطه ای جنسی و عاشقانه تعریف می شود که از طریق تماس آنلاین در اینترنت آغازشده و به واسطه مکالمات الکترونیکی از طریق ایمیل، اجتماعات مجازی، نظیر اتاق های چت، بازی های تعاملی و یا گروه های خبری ادامه می یابد. این ارتباط می تواند به صورت روابط پایدار با یک فرد خاص یا با افراد مختلف در اینترنت صورت گیرد. این رابطه، زمانی به عنوان خیانت تلقی می شود که فرد علیرغم داشتن یک رابطه متعهدانه با فردی در دنیای واقعیت،همزمان، به طور پنهانی و دور از آگاهی شریک زندگی خویش با یک شریک اینترنتی نیز رابطه عاشقانه یا جنسی برقرار می کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان