به گزارش لنگرنیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

در جریان بررسی این طرح، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس از طراحان این طرح طی سخنانی با بیان اینکه انتخابات در نظام حقوقی کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار داشت: موضوع استانی شدن انتخابات یکی از موضوعات بحث برانگیز در دوره های اخیر قانونگذاری بوده است اما تا به حال به سرانجامی نرسیده است.

وی افزود: طرح مذکور از طریق تغییر و تعیین حدود جدید حوزه های انتخابیه در پی کسب اهدافی نظیر ارتقای سطح کیفی مجلس، افزایش میزان مشارکت عمومی در انتخابات و جلوگیری از وقوع برخی تخلفات همچون خرید رأی است.

در ادامه این جلسه، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه در مجلس نیز در سخنانی به عنوان مخالف یک قوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: نمایندگان وظیفه اتصال حاکمیت با مردم را دارند، با تصویب این طرح چنین فرصتی از مردم گرفته می شود.

وی افزود: اگر یک نماینده ای که امروز در شهری با 300 هزار نفر جمعیت نماینده است، فردا در استانی با 3 میلیون نفر جمعیت به عنوان نماینده برگزیده شود، نمی تواند به امور بپردازد؛ مراجعات مردمی و تلفن های نمایندگان افزایش می یابد.

جهانگیرزاده ادامه داد: جهت گیری ها و سرمایه گذاری ها با تصویب این طرح، به سمت شهرها می رود، مشکل امروز ما قانونگذاری نیست، مشکل ما کثرت قوانین است، ما 12 هزار قانون داریم، مشکل ما عدم نظارت بر حسن اجرای قوانین است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه انتخابات با تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس چند برابر می شود و افرادی که دارای لابی های قدرت و ثروت هستند، با تصویب این طرح برگزیده می شوند، بیایید به سمت حزبی شدن نرویم و اگر ایراداتی وجود دارد، آنها را اصلاح کنیم.

در این جلسه همچنین محمدحسین میرمحمدی نماینده گلپایگان در مجلس نیز در سخنانی به عنوان موافق یک فوریت طرح مذکور تأکید کرد: بخشی نگری به شهرستان ها و شهرها با تصویب این طرح از بین می رود و تصمیمات کارشناسی اتخاذ خواهد شد و با توجه به اینکه ما سال آینده انتخابات مجلس را پیش رو داریم این طرح می تواند کمک خوبی باشد.

در پایان، یک فوریت طرح استانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس با 133 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه علنی، به تصویب رسید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان