درباره لنگرود


لنگرود ، شهری است که بین آبی خزر و استواری لیلا کوه ، مجنون وار نشسته است و خونگرمی شالیزارهایش ، با خونسردی باغهای چایش ، به هم آمیخته ؛ و دیدن چهره مهربان و همیشه بهاری مردمانش ـ با آن نگاه های روشنشان ـ آرزوی تمام کسانی است که یکبار نان و نمکی از سفره اخلاصشان خورده باشند . لنگرود ، شهر شمخالهای آویخته ، تورهای مندرس صمیمی ، باغهای پرتقال ، رنگارنگی لباسهای روستایی ، عطر بلال و پونه و ... مردمانِ شور و عشق و ایثار است . مقبره دوازده امام زاده به شهادت رسیده ، بر بلندای ملاطش ، ریشه داری « تشیع » را درخاک پاک قلبهای مردمش ، نمایانگر می کند و آفتاب ، به یاد شهیدانش هر غروب ، خون می گرید لنگرود شهر ابریشم و شعر و رنج است .


پروانه ها بر تبسم گلهایش پیله می کنند و شعور ، در مقابل شعرش ، به زانو در می آید و « برنج » آینه رنج سالیان طولانیِ لبخند پینه بر دستانشان است . شهرستان لنگرود یکی از شهرهای زیبای استان گیلان می باشد. این شهر دارای فرزانگان، دانشمندان، شعرا و شهدای زیادی بوده  و آثار تاریخی فراوانی دارد که نشان از قدمت و اهمیت این شهر ساحلی است،به همین دلیل از قدیم الایام مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. ما برای آشنایی مقدماتی با تاریخچه تلخ و شیرین این شهر و شناخت بزرگان و دانشمندان آن طراحی این سایت را شروع کردیم و سعی در جهت معرفی شخصیت ها و مکان های تفریحی ، گردشگری و فرهنگی آن نمودیم تا مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد.


لنگرود شهری زیبا در شمال ایران با مردمی با فرهنگ، نام لنگرود برای نخستین بار در سال 512 هـ. ق در متون تاریخی ذکر شده است. این سال مصادف با مرگ سلطان محمد پسر ملک شاه آلب ارسلان است. در دوره صفویان، خصوصاً در دوره سلطنت شاه عباس اول، شهر لنگرود مرکز حوادث مهمی بوده است. فرار احمد خان حاکم لاهیجان از لنگرود و دستگیری اعضای خانواده وی توسط کیا فریدون حاکم گیلان و تحویل آنها به شاه عباس، از جمله رویدادهای مهم این دوره شهر است. نادر برای سرکوب تاتارهای شرق مازندران و توسعه تجارت و دستیابی به دریا، لنگرود را برای ایجاد پایگاه دریایی و کارخانه کشتی سازی انتخاب کرد و در توسعه آن کوشید. در زمان قاجار نیز لنگرود مورد توجه قرار گرفت. این شهر، امروزه یکی از مناطق مهم استان گیلان است و در میان شهرهای شرق گیلان از موقعیت جالب توجهی برخوردار است



درباره لنگرود


شهرستان لنگرود با وسعتی حدود 900 کیلومترمربع در ناحیه شرق گیلان قرار گرفته است و فاصله آن با مرکز استان 60 کیلومتر است. لنگرود از شمال به دریای خزر، از جنوب و غرب به لاهیجان و از شرق به رودسر منتهی می گردد. لنگرود دارای قدمت تاریخی زیادی است و نام آن حدود 900 سال قبل (512 هجری قمری) در کتب تاریخی آمده است. بافت قومی مردم لنگرود گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پس تکلم می کنند. از نوشته های تاریخی چنین استنباط می شود که زمین های اطراف لنگرود باتلاقی بوده و ساخت و ساز را دچار مشکل می نموده اما به مرور زمان و توسعه تجارت در گیلان، لنگرود هم رونق یافته و در زمینه های کشاورزی خصوصاً کشت کنف از شهرهای مهم محسوب گردیده، همچنین در زمینه صنعت دارای صنایع فلزی از جمله تفنگ سازی (شکاری) بوده که به علت مرغوبیت و کیفیت، خریدران زیادی داشته است.


رابینو جهانگرد معروف درخصوص لنگرود چنین می نویسد: «کناره های رودخانه لنگرود زیباترین منظره ای است که من در ایران دیده ام». لنگرود دارای هشت محله به نام های فشکالی محله، سوتال محله، درب مسجد، کاسه گر محله، قصاب محله، گشته مردخال، انزلی محله و راه پشته است که هر یک دارای اعتبار خاصی است. بندر چمخاله که در شش کیلومتری لنگرود قراردارد از جاذبه های گردشگری است و همانند دیگر بنادر دارای فعالیت های تجاری بوده که در حال حاضر بسیار محدود است. طبیعت مناسب سبب گردیده مردم لنگرود به کارهای کشاورزی علاقه مند باشند.


از محصولات عمده لنگرود می توان انواع برنج، چای، صیفی جات را نام برد. همچنین صید ماهی در این شهر رایج است. بازار هفتگی لنگرود در روزهای شنبه و چهارشنبه با استقبال فراوان برگزار می گردد  لنگرود با وسعتی حدود 900 کیلو متر مربع و جمعیتی بالغ بر 140000 نفر در فاصله 50 کیلو متری رشت , در دشت باز وسیعی واقع شده که با دریا حدود 10 کیلو متر فاصله دارد . چمخاله یکی سواحل زیبای این خطه محسوب می شود که در پانزده کیلومتری شهرستان لنگرود واقع شده و ساحل نیلگون و آرام آن استراحتگاه مسافران  بسیاری  در فصل تابستان است.   شهرستان لنگرود با 441 کیلومتر مربع وسعت، دارای سه شهر به اسامی لنگرود، کومله، شلمان و یک بخش مرکزی است و بخش مرکزی از 6 دهستان 231 آبادی (شامل روستا و مزرعه). تشکیل شده است که عبارتند از:  1- چاف با 15 آبادی،2-دریاسربا 90 آبادی،3-دیوشل با 23 آبادی،4-کومله با 111 آبادی،5-گل سفیدبا 14 آبادی، 6-لات لیل با 57 آبادی.  


اماکن دیدنی لنگرود


«پل خشتی لنگرود» این پل، روی رودخانه ای که لنگرود نام دارد و آب آن از یکی از نهرهای سفیدرود میباشد، و از میان داخل شهر عبور میکند، بناء شده است. (طول این پل بالغ بر ۳۷ متر می باشد و عرض آن ۵/۴ متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطح رودخانه ۷۰/۹ سانتی متر می باشد.) “منزل قدیم منجم باشی” این خانه، که در فشکالی محله لنگرود، میباشد، یکی از “آثار قدیمی و تاریخی لنگرود”محسوب میشود. خانه منجم باشی در فشکالی محله و جنب سبزه میدان لنگرود از املاک این خاندان، می باشد؛ که تا امروز باقی مانده و در اصل شامل بیرونی، اندرونی، خلوت خانه، مسجد، حمام و اصطبل بوده است… گورستان وادی لنگرود ویا مزار شهداء: این قبرستان، یکی از آثار تاریخی و قدیمی شهرستان لنگرود، می باشد که سابقه تاریخی آن به سال ۱۳۰۶ ه.ش میرسد. وسعت این وادی بالغ بر ۲۰ هزار متر مریع (۲ هکتار) می باشد. و بالغ بر ۴۰ هزار نفر مومنین و مومنات، و نیز جمع کثیری از علما و بزرگان لنگرود؛ دراین وادی مدفون می باشند. «منزل دریابیگی در لنگرود» “باغ معروف منجم باشی” یکی دیگر از “آثار دیدنی لنگرود باغ معروف منجم یاشی لنگرودی در روستای دیوشل” بوده است. وی، در این دهکده کاخی بنا نموده و طرح باغی ریخته بود و بنای این کاخ را از افتخارات خود می شمارد. “پل خشتی قدیمی نالکیاشر” یکی از آثار باستانی، قدیمی و دیدنی در شهرستان لنگرود، می باشد؛ که قدمتش به حدود دوره صفویه می رسد. این پل خشتی، که در مسیر روستای لیالستان از روستاهای لاهیجان، به نالکیاشر است، از ابنیه قدیمی بشمار میایند. که به طرز جالب و زیبای دیدنی بنا شده است!


«معرفی مساجد لنگرود»


مسجد، یکی از نمودهای مکتب اسلام، محسوب میشود؛ که برای نخستین بار، سنگ بنای آن را پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت رسول اکرم (ص)؛ در مدینه منوره بنا نمود، تا جایگاهی برای راز و نیاز و تعظیم در پیشگاه حضرت حق جل سبحانه، و مدرسه علم و ادب، و کانون وحدتی میام مسلمین و محل پناهگاه دردمندان و مستمندان می باشد.


“مسجد جامع لنگرود”


از مساجد زیبا و پر جمعیت لنگرود می باشد، این مسجد که در وسط لنگرود، قرار گرفته از آثار قدیمی می باشد؛ که چندین مرتبه تجدید ساخته شده و سابقا در کنار مسجد، حوزه علمیه نیز بوده و در زمان رژیم منفور پهلوی از بین رفته. این مسجد محل تجمع و میعادگاه عاشقان الله میباشد، و مراسم مختلف در این مسجد برقرار است. 


مسجد حاجی علی(معروف به مسجد بازار)


این مسجد، که در وسط بازار و نزدیک به میدان اصلی شهر لنگرود، قرار گرفته؛ دارای دو مناره می باشد.


مسجد امینی (معروف به مسجد شهداء)


این مسجد، از مساجد قدیمی شهر لنگرود می باشد؛ که در وسط شهر نزدیک به میدان اصلی (میدان انقلاب)، قرار گرفته است. در این مسجد تصاویر مربوط به تمامی شهدای لنگرود نصب شده، که جلوه ای خاص به این مسجد بخشیده است…


”مسجد حقیقت جو”


این مسجد، در سرراه جاده “لنگرود به چمخاله” قرار دارد و توسط شخصی بنام حاجی محمد حقیقت جو، در سال ۱۳۴۸ ه.ش بنا شده است. این مسجد، دارای گنبد و دو مناره زیبا است.


مسجد کاسه گر محله (کاسگر محله)


از مساجد قدیمی شهر لنگرود، که چند بار تجدید بنا شده، و «صاحب کتاب (از آستارا تا استارباد)، در ۳۰ سال پیش از این مسجد ذکر می نمود و می نویسد که:(این مسجد قدمت قدیمی دارد؛ خصوصا درهای مسجد، که مربوط به سال ۱۲۹۰ ه.ش میباشد)».


مسجد انزلی محله (معروف به مسجد اشکوری)


از مساجد بسیار قدیمی شهر لنگرود، که حضرت آیه الله سید موسی اشکوری، ۲۵ سال در این مسجد امام جماعت بوده. این مسجد در کنار رودخانه و بر سرراه، راه پشته به انزلی محله، قرار گرفته است.


“مسجد گلشن جنب حوزه علمیه”


از مساجد قدیمی شهر لنگرود، که در کنار حوزه علمیه صاحب الزمانی لنگرود، در محله راه پشته، قرار گرفته است و از مساجد قدیمی شهر می باشد. و از دیگر مساجد شهر لنگرود، که می توان ذکر نمود؛ عبارتند از: مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در جاده چمخاله، مسجد چالکیاسر، مسجد قصاب محله، مسجد آسیدعبدالله، مسجد آسید حسن کیا، مسجد کیاکلایه، مسجد ابوالفضل (ع) در انزلی محله، مسجد صاحب الزمانی واقع در آنسرمحله، مسجد مهدویه در انزلی محله، مسجد ابوالفضل (ع) مختص به ترکهای مقیم لنگرود در انزلی محله. بر حسب آمار به دست آمده در شهرستان لنگرود، حدود ۱۴۵ مسجد قرار دارد…


«معرفی امامزادگان و توصیف بقاع در لنگرود»


“بقعه متبرکه (آقاسید حسین کیا)”


این بقعه که راسته ماهی فروشان و در جنب سماک کوچه در فشکالی محله لنگرود میباشد، دارای عظمت و احترامی است که عاشقان اهل بیت عموما، برای زیارت وعتبه بوسی به این مکان، می آیند. (آقا سید حسین کیا)، از فرزندان سید علی کیا و از ابنای امام موسی کاظم (ع)، است. حرم بقعه (آسید حسین)، دارای دو گنبد مدور میباشد؛ که گرداگرد گنبد از داخل آن، با ابیاتی از محتشم کاشانی و با کلمات (یا اباعبدلله الحسین ادرکنی) و (بسم الله الرحمن الرحیم)، با خط نستعلیق به زیور طبع مزین شده است.


“بقعه دوازده تن از سلسله کیائی در روستای ملاط”


این بقعه، که در روستای ملاط لنگرود، در ۵ کیلومتری شهر قرار گرفته، دوازده قبر مزبور در دو ردیف در این بقعه واقع است. در یی از قبرهای ردیف غربی دو تن پهلوی یکدیگر مدفون هستند، و در هر یک از مابقی قبرها یک تن آرمیده اند و منظره بسیار جالبی دارد. مجموع افرادی که در این بقعه مدفون هستند؛ به دوازده نفر می رسد و به همین مناسبت این بقعه را (دوازده تن) می نامند… لنگرود دارای قدمت تاریخی زیادی میباشد.


 "آقا سید حسین لنگرود" “بقعه سید ابراهیم و میر ابوالحسن در کومله لنگرود”


بنای اصلی بقعه به درازی ده متر و پهنای ۵/۵ متر می باشد. و ایوانی دارد به پهنای ۵/۲ مترمی باشد. قبر این دو بزرگوار در وسط بنا به درازی ۲ متر و پهنای یک متر و هفتاد سانت می باشد، در سال ۱۳۴۴ ه.ش یکبار این بناء را بازسازی نموده اند و قبرستان قدیمی عمومی در اطراف بقعه بود؛ که امروزه سنگ و اثری از ان نمی باشد….


“بقعه آقا سید محمد رکج محله لنگرود”


این بقعه متبرکه در یک محوطه بازی نزدیک مزار شهدا (وادی لنگرود)، واقع است؛ که در حیاط بقعه درختان سربه فلک کشیده می باشد که نشان از استقامت و استواری دارد.


“بقعه آسید خلیل واقع در اول راه پشته لنگرود”


این بقعه متبرکه که در مسیر راه پشته و نزدیک به پل بتونی واقع است، بنای این بقعه در حال مرمت و باز سازی است؛ که با وجود گذشت بیش از چندین سال متاسفانه به همان شکل ناقص و نیمه کاره باقی مانده است. خدا غم را نیافرید “بقعه آقا سید محمد معروف به سفید آستانه لنگرود” این بقعه شریف در محله کیاکلایه در مسیر جاده لنگرود به رودسر واقع است. بقعه دارای ضریحی بسیار زیبا و گنبد مدور که اخیرا بازسازی شده، و چند نفر کار تولیت و خدامی را در این بنای مزبور انجام می دهند…


“بقعه های دیگر شهرستان لنگرود” عبارتند از: ۱)بقعه آقاسید عبدالله واقع در محله آسید عبدلله لنگرود؛ ۲)بقعه بی بی زینب واقع در اول جاده جمخاله لنگرود؛ ۳)بقعه آقا سید محمد واقع در کلیدبدلنگرود؛ ۴)بقعه آقا سید محمد واقع در سبز میدان لنگرود؛ ۵)بقعه آقا سید علی کیا واقع در آنسرمحله لنگرود؛ ۶)بقعه آقا سیدرضا واقع در چالکیاسر لنگرود؛ ۷)بقعه آقا سید علی کیا واقع در روستای قلضی محله؛ ۸)بقعه آقا سید خلیل واقع در عطاکوه (اتکوه)؛ ۹)بقعه آقا سید غفور واقع در شلمان؛ لیلاکوه کوهی در نزدیکی شهر لنگرود در استان گیلان در شمال ایران.ویک منطقه توریستی و گردشگریبسیار زیبا وجذاب است که هر سا له مسافران زیادی را به خود میکشاند لنگرود ـ آبشار چالدشت 10)بقعه آقاسید خرم کیا واقع در روستای لوکلایه وتالش محله؛ ۱۱) بقعه آقاسید احمد/ جلیل/وخانم هوری واقع در روستای تالش محله…  


«مشاهیر لنگرود»


میرزامحمدصادق منجم باشی لنگرودی؛ میرزا عبدالوهاب منجم باشی لنگرودی؛ میرزامهدی خان منجم باشی لنگرودی؛ اسحاق خان مشکوه السلطنه؛ دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی؛ شهرستان لنگرود با وسعتی حدود ۹۰۰ کیلومترمربع در ناحیه شرق گیلان واقع شده است و فاصله آن با مرکز استان ۶۰ کیلومترمیباشد. روستای حسین آباد ، اطاقور – لنگرود محمود پاینده لنگرودی؛ دکتر ابراهیم زاده معبود؛ آیت الله العظمی سید مرتضی مرتضوی لنگرودی؛ دکترعلی جنابی؛ نجم الدین ابوالحمد؛ محمد علی لنگرودی (رانکوهی) و ...  


اجاره ویلا در شمال


شمال ایران پر است از شهرهای ساحلی زیبا و شهرهای بدون دریا اما بی نهایت سرسبز که در هر زمانی از سال شاهد حضور گردشگران در این مناطق هسستیم. اگر قصد اقامت در شمال را دارید باید بدانید که تنوع اقامتگاه ها در شمال زیاد است، هتل های بزرگ و کوچک، پلاژهای ساحلی، انواع ویلا در شمال که به صورت اجاره ای در اختیار مسافران قرار میگیرد. برای رسیدن به شهر های شمالی اگر مقصد را تهران قرار دهید میتوانید از مسیر جاده 59 یا چالوس، جاده هراز و اتوبان قزوین-رشت حرکت کنید و تا شهر مورد نظر برانید و از زیبایی های بصری جاده های منتهی به شمال لذت ببرید.  


 موقعیت جغرافیایی لنگرود


لنگرود در طول 30ً و 10َ و 50َ  و عرض 11 و 37 جغرافیایی، در ارتفاع 21 متر از سطح دریای خزر قرار دارد. این شهرستان بر روی جلگه ای سرسبز و 10 کیلومتر با دریای خزر فاصله دارد و در قسمتهای جنوبی آن کوهپایه های جنوبی آن جنگلی دیده میشود.لنگرود که یکی از شهرهای مذهبی گیلان است. در فاصله 60 کیلومتری رشت (مرکز استان) واقع شده است و از طرف شمال و غرب به شهرستان لاهیجان،از طرف شرق به دریای خزر و از طرفی به شهرستان رودسر، و از طرف جنوب به شهر املش (از شهرهای رودسر) منتهی میگردد. لنگرود در 25 شهریور سال 1338 ه. ش از لاهیجان جدا شد و با روستاهای تابع به صورت شهرستان مستقلی درآمد.  


نامگذاری لنگرود


نام لنگرود برای اولین بار در سال 512 ه. ق ذکر گردیده یعنی سال مرگ سلطان محمد بن ملکشاه سلجوقی و آزاد شدن ((فرامرز بن مردانشاه لنگرودی)) از زندان. به دو دلیل این شهر را لنگرود گفته اند: 1- اینکه لنگرود در ابتدا لنگرگاه بوده است. 2-  لنگرود نام رودخانه ای است در جوار شهر که به دریای خزر می ریزد. شاید نام رودخانه نیز به این سبب بوده است که کرجی ها می آمدند و در آن بارگیری می کردند.  


جمعیت


در سال 1275 ه.ق /1230 ش.، یعنی حدود یک قرن و نیم پیش جمعیت این شهر دو هزار نفر بوده است. اما در سرشماری عمومی نفوس سال 1375 ه.ش چمعیت این شهرستان به 135922 نفر رسیده که از این تعداد 65973 نفر در شهر لنگرود زندگی می کنند.


  نژاد،زبان، دین


اهالی لنگرود دارای نژاد آریایی هستند و به زبان فارسی با گویش گیلکی سخن می گویند و دینشان اسلام، و شیعه اثنی عشری، و علاقه مند به خاندان پیامبر گرامی اسلام می باشند.  


تقسیمات کشوری


شهرستان لنگرود با 441 کیلومتر مربع وسعت، دارای سه شهر به اسامی لنگرود، کومله، شلمان و یک بخش مرکزی است و بخش مرکزی از 6 دهستان 231 آبادی (شامل روستا و مزرعه). تشکیل شده است که عبارتند از:  1- چاف با 15 آبادی،2-دریاسربا 90 آبادی،3-دیوشل با 23 آبادی،4-کومله با 111 آبادی،5-گل سفیدبا 14 آبادی، 6-لات لیل با 57 آبادی.  


نکته : با توجه به اینکه متن فوق، برگرفته از منابع فعلی موجود در فضای مجازی و کتاب ها می باشد، احتمالا دارای تغییراتی نیز می باشد.


در صورت وجود تغییرات، اضافات و ...، از شهروندان محترم درخواست می شود تا موارد را به ایمیل langarnews.ir@gmail.com ارسال کنید.


   

همرسانی کنید:

نظرات شما:

باغستان نیوز 18 خرداد 1402 ساعت 03:03

سلام ممنون از این مطلب . می تونم در سایتم بگذارم : https://baghestannews.ir/

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان