به گزارش لنگرخبر، خانواده منجم باشی همزمان با روی کار آمدن آقامحمد خان قاجار در گیلان صاحب نام و عنوان شدند و نخستین عضو این خاندان که لقب منجم باشی یافت، «میرزا صادق» بود که در سال ۱۲۱۲ هجری قمری جسد بنیانگذار سلسله قاجاریه را برای تدفین به کربلا حمل کرد.


یکی از نوادگان وی میرزا موسی منجم باشی به فرمانروایی گیلان رسید و در سال ۱۲۲۰ هجری قمری قوای روس را در روستای پیله داربن رشت شکست سختی داد، از آن پس افراد این خاندان تا مدتهای زیاد در گیلان حکومت و وزارت داشته اند.


خانه منجم باشی در فشکالی محله و جنب سبزه میدان لنگرود واقع شده است


خانه منجم باشی در فشکالی محله و جنب سبزه میدان لنگرود از املاک این خاندان است که تا امروز باقی مانده و در اصل شامل بیرونی، اندرونی، خلوت خانه، مسجد، حمام و… بوده است.


ورودی اصلی ساختمان بیرونی که به «مهتابی» مشهور است سر در ورودی هلالی شکل و حاوی گچ بری ساده است، طبقه فوقانی از یک سالن پذیرایی و سه اتاق تشکیل شده است، جلوی اتاق‌ها ایوانی به عرض یک متر و طول ۱۰ متر وجود دارد که چهار ستون چوبی سقف آن را سر پا داشته اند، بام بنا به شیوه سنتی گیلان واشن ریزی شده و چوب یا سفال‌پوش است، لبه به شیوه سربندی سه‌پوش و چکش برگردان ساخته شده است.


این خانه به خانواده منجم باشی تعلق داشته که با روی کار آمدن آقا محمد خان قاجار صاحب نام شدند. سالن و تزئینات این خانه نمونه‌ای از هنر معماری گیلان در دوره قاجار است. این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان