ذهن ما مریض است یا رسانه ها؟

۱۳۹۲/۱۰/۲۸ ۰۹:۵۷ چاپ کد خبر: 1772

به گزارش سرویس وبلاگستان لنگرنیوز ، به کجا چنین شتابان ... در بروز رسانی خود نوشت :

 رسم شده تمام تقصیرها در حوزه فرهنگ و اجتماع به گردن رسانه های مدرنی مثل اینترنت و ماهواره انداخته شود. این البته بهترین راه است برای اینکه همه کوتاهی های خودمان در عرصه فرهنگی را لاپوشانی کنیم. البته نمی توان اثر رسانه ها را به طور کامل انکار کرد اما همه متخصصان حوزه علوم ارتباطات اجتماعی بر اساس تحقیقات خود تاکید می کنند رسانه ها تنها می تواند اثر تقویتی داشته باشد و مانند یک کاتالیزور در یک آزمایش شیمیایی یک فرآیند را تقویت و تسریع نمایند.


اگر وضعیت روابط خانواده هامان نابسامان شده است، اگر آمار طلاق افزایش یافته است، اگر روابط جنسی لجام گسیخته و نابهنجار شده اند و... ناشی از رسانه ها نیست. این فرض که رسانه ها اینقدر قدرت دارند که فرهنگ یک جامعه را بدینگونه تحت تاثیر قرار بدهند باعث می شود دلایل اصلی این مسایل اجتماعی را نادیده بیانگاریم و به آن پی نبریم.

 

تغییرات سبک زندگی و اهداف بنیادین زندگی جامعه ایرانی با نشانه هایی چون: تغییر سبک اقتصادی زندگی ایرانیان، تغییر نگرش نسبت به روابط جنسی، ازدواج و فرزندآوری، کمرنگ شدن ارزشهای اخلاقی و اصالت یافتن نگرش لذت جویانه ، لجاجت و مقاومت در مقابل تحکم فرهنگی حکومت بروز و ظهور پیدا کرده است و پیدا کردن دلایل این تغییرات را در بایستی در تغییرات فرهنگی جهانی جستجو کرد که ناگزیر همه جوامع بشری را به سمتی و سویی جدیدی برده است و بسته ترین جوامع را نیز تاب مقاومت در مقابل این سیل وجود نداشته است.

برخوردهای مقطعی و پلیسی با رسانه ها از دهه شصت با برخورد با ویدئو و نوارهای موسیقی آغاز شد. پس از آزادی ویدئو برخورد با دارندگان آنتن ماهواره و پارازیت بر روی شبکه ها و فیلترینگ شدید اینترنت ادامه یافت و اکنون فیلترینگ شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل آخرین اقدامی است که از این نگاه ناشی می شود. نکته جالب اینکه در همه موارد قبلی اثبات شده که این برخوردها و منع ها حتی اکثرا اثر معکوس داشته و موجب اقبال بیشتر به سمت آنها شده است اما انگار نگاه مسئولان حتی با مشاهده شکست تجربه های قبلی عوض نمی شود.

 

در صدا و سیما با مردی مصاحبه می کرد که می گفت: همسر من از وقتی که سریال های ماهواره را می بیند دوست پسر پیدا کرد و از هم جدا شدیم! اگر قدرت رسانه در این حد بود اکنون هر کسی که یک تلویزیون و رادیو یا سایت دراختیار داشت می توانست حاکم دنیا شود. وقت آن است با نگرشی واقع بینانه آنچه ریشه اصلی ناهنجاری هاست را در بیابیم و بدانیم کار راحتتر که همان شکستن همه کاسه و کوزه ها بر سر ماهواره و اینترنت است راه به جایی نمی برد.

 

آمار رسمی بالاترین جستجوها در اینترنت توسط ایرانیان متاسفانه حاکی است بیشترین کلمات و عکس ها با مضمون مسایل جنسی بوده اند که توسط ایرانیان جستجو شده اند. اگر ذهن ما مریض نباشد در اینترنت به دنبال اطلاعات مفید می گشتیم و این رسانه به وسیله ای مفید تبدیل می شد. این ذهن مریض ما ایرانیان ناشی مسایل مختلف اجتماع یو معضلات فرهنگی است که یکی دو روزه بلکه در طول سالها و دهه ها شکل گرفته است. رسانه ها مریض نیستند و این ذهن ماست که مریض است. فرهنگ هم چیزی نیست که یکی دو روزه به وجود بیاید و تغییر کند بلکه در طول سالهای طولانی و بلکه قرن ها شکل می گیرد. بسیاری از مریضی ها را باید در لابلای تاریخ فرهنگی ایرانیان جستجو کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان