به گزارش سرویس وبلاگستان لنگرنیوز ، وبلاگ حذر در بروز رسانی خود اینگونه نوشت : 

حضرت امام خامنه ای صبح امروز در جمع فرماندهان سپاه پاسداران بیانات مهمی داشتند که قسمتی از آن در باب سیاست خارجی و بسیار تأمل برانگیز بود.
ایشان با اشاره به پیچیدگی های دنیای دیپلماسی افزودند: "عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود."
رهبر انقلاب ضمن موافقت با حرکت های صحیح و منطقی در سیاستهای خارجی و داخلی افزودند: "با مسئله ای که سالهای پیش «نرمش قهرمانانه» خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی."
ایشان درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او را، شرط اصلی استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه اعلام کردند و افزودند: "یک کُشتی گیر فنی نیز برخی مواقع بدلیل فنی نرمش نشان میدهد اما فراموش نمیکند که حریفش کیست و هدف اصلی او چیست؟" (لینک مطلب )

عبارت «نرمش قهرمانانه» بی درنگ مرا یاد عنوانی انداخت که حضرت آقا برای ترجمه ی کتاب صلح امام حسن (ع) انتخاب کرده بودند.
کتاب "صلح الحسن" (در تحلیل صلح امام حسن (ع) با معاویه ؛ نوشته ی شیخ راضی آل یاسین) در سال 1348 ه.ش توسط حضرت آقا ترجمه شده و عنوان «صلح امام حسن (ع) ؛ پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» توسط ایشان بر این کتاب نهاده شده است.

انتخاب این عبارت حماسی ، آن هم برای واقعه ی صلح کاملاً متناسب با محتوای کتاب و در جهت زدودن این ابهام و تردید سطحی و همراه با کوته فکری است که "چرا امام حسن (ع) صلح کردند اما امام حسین (ع) قیام ؟! و دلیل این مسئله را ویژگی های شخصیتی این دو امام معصوم دانستن و وارد کردن تشکیک در صواب بودن اتخاذ این رویکرد از سوی امام حسن (ع) و دیگر شبهات مطروحه در باب ماجرای صلح امام حسن (ع)" (این کتاب را از اینجا میتوانید بخوانید | شرخ مختصری از این کتاب را هم از اینجا میتوانید بخوانید)
قصد شرح چگونگی و علل واقعه ی صلح امام حسن (ع) و مقایسه ی آن را با شرایط امام حسین (ع) را ندارم و برای اهل تحقیق روشن است که شرایط حاکم بر زمان ، امام حسن (ع) را مأمور به صلح و امام حسین (ع) را مأمور به قیام کرد و هریک از این دو بزرگوار هم اگر جای دیگری بود ، همان تصمیم متناسب با شرایط زمان را اتخاذ میکرد.و امام حسن (ع) از روی حکمت و با درنظر گرفتن مصلحت و با حفظ عزت خویش و شیعیان اقدام به صلح با معاویه کرد.
(برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید : صلح امام حسن علیه السلام در کلام شهید مطهری)

اما بکارگیری این عبارت «نرمش قهرمانانه» توسط حضرت آقا در بیانات امروزشان ، در مورد دیپلماسی و آن هم پیش از اولین سفر رئیس جمهور و هیئت دیپلماتیک همراه ایشان به نیویورک و حضور در میدان مهم و حساس دیپلماسی در مجمع عمومی سازمان ملل ، بسیار مهم و قابل تأمل است.

صحیح یا غلط نام جناب دکتر روحانی با عباراتی نظیر "تنش زدایی در سیاست خارجی" و... همراه شده است.و نحوه ی حضور و رویکرد ایشان در عرصه ی بین الملل بسیار مورد دغدغه ی دوستان و دشمنان انقلاب است.اگرچه مواضع ایشان در حوزه ی سیاست خارجی در این مدت کوتاهی که از ریاست جمهوری شان می گذرد ، نشان از توجه ایشان به اصول بنیادی دیپلماسی جمهوری اسلامی دارد و رنگ و بوی عزت ، حکمت و مصلحت در مواضع ایشان در موضوعات مختلف (مسئله سوریه ،صحبت کردن با ایران با زبان تکریم و...) احساس می شود ، اما به هر حال چه از سوی دوستان و چه از سوی دشمنان نوعی ابهام و علامت سؤال درباره رویکرد ایشان و دولت شان در مورد مسائل مختلف متوجه جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل (نظیر مسئله هسته ای ، رابطه با امریکا و...) وجود دارد.
در صحبت های جناب روحانی و همچنین مسئولین دولت در سیاست خارجی ، سخن از تغییر در روش ها و شیوه های کاری در عرصه ی دیپلماسی و مذاکرات و... به چشم میخورد.که همگان منتظرند که این تغییرات و سطح آنها را در عرصه سیاست خارجی ببینند اما مسئله ای که مطرح است این است که اصول و مبانی مشخص و ثابت و پایه های رویکردها در عرصه ی دیپلماسی هم تبیین شده و مشخص هستند.رهبر انقلاب پیش تر«عزت ، حکمت و مصلحت» را بعنوان یک مثلث الزامى براى چارچوب ارتباطات بین المللى مشخص و تبیین کرده و بارها نیز برآن تأکید کرده اند.

امروز نیز رهبر انقلاب پیش از سخن گفتن از دیپلماسی و... ابتدا از پنجره ی دشمن شناسی وارد مسئله شده و چرایی و چگونگی تقابل دشمن با انقلاب اسلامی را تبیین کردند.
رهبر انقلاب با اشاره به نظم جدیدی که انقلاب اسلامی به بشریت ارائه میکند خاطر نشان کردند: "نظام سلطه دنیا را به دو بخش ظالم و مظلوم تقسیم کرده اما انقلاب اسلامی منطق ظلم ستیزی و پرهیز از ظلم را همراه آورده و این منطق باعث شد پیام انقلاب در مرزهای ایران محصور نماند و مورد استقبال ملتها قرار گیرد."
ایشان دولتهای جبّار، حکومتهای وابسته ی به نظام سلطه و شبکه های غارتگر بین المللی را از جمله مخالفان پیام انقلاب ملت ایران برشمردند و افزودند: نظام سلطه و وابستگان آن، سه سیاست اصلی "جنگ افروزی، فقر آفرینی و فساد انگیزی" را دنبال میکنند و اسلام با همه این سیاستها مخالف است و این مخالفت، مبنای چالش اساسی با انقلاب است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه همه تحرکات و توطئه های دشمنان در 34 سال اخیر را باید در چارچوب این چالش اساسی تحلیل کرد.
و سپس به عرصه ی دیپلماسی و لبخندها و درخواست مذاکره ها اشاره کرده و فهم و درک این رفتارها را در چارچوب همان چالش اصلی دانسته و «نرمش قهرمانانه» را مقید به شرط «درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او» خواندند.

یعنی با در نظر داشتن چالش اساسی نظام سلطه با انقلاب و همچنین فهم صحیح از دشمن و اهداف او می توان از روش های مختلف در دیپلماسی و روابط بین الملل استفاده کرد.
اگر تاکتیک خاصی بنا بر مصلحت مدنظر است ، این رویکرد می بایست از روی حکمت و با حفظ عزت باشد.
اگر بنا بر دیپلمات بودن است ، انقلابی بودن نباید فراموش شود!

و در یک کلام اگر نرمشی هم در کار است ، این نرمش می بایست «قهرمانانه» باشد!
 
امید است رهنمودهای امام جامعه مورد توجه همگان ، بخصوص دولتمردان و شخص جناب رئیس جمهور قرار بگیرد و خاصتاً در جریان این سفر مهم ایشان به نیویورک و همچنین از سرگیری مذاکرات هسته ای امیدواریم شاهد دفاع همه جانبه ی مسئولین امر از اسلام و انقلاب و حقوق حقه ی ملت باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان