به گزارش لنگرنیوز، محمد علی نجفی، استاندار گیلان در خبری که دو ماه پیش به نقل از او مخابره شده بود وعده داده بود «ساخت سد شفارود برغم وجود موانع تاکنون رو به پیشرفت است که باید شتاب بیشتری بگیرد و پیش بینی می شود طی مدت دو سال آینده، افتتاح و به بهره برداری برسد.» اما احمد کیخا معاون سازمان حفاظت از محیط زیست ایران هم در گفت و گویی می گوید  «ما این مشکلات ضد محیط زیستی را در استان های کشور داریم اما در مقابلش کوتاه نخواهیم آمد و جلوی این پروژه غیرقانونی را که به تصویب سازمان محیط زیست نرسیده خواهیم گرفت.»

استاندار گیلان در آن خبر اعتقاد داشت که «این سد قادر است ۴۸ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز محیط زیست را تأمین کند، ضمن آنکه ساخت این سد برای مهار و کنترل سیلاب های مخرب رودخانه شفارود به اجرا گذاشته شده است» و معاون سازمان محیط زیست کشور هم شدیدا معتقد است که «این ها فکر می کنند که برای توسعه استان این اقدامات لازم است ولی ما اعتقاد داریم که هر تغییری به منزله توسعه نیست و توسعه نباید به بهانه تخریب محیط زیست انجام شود.»

نجفی در خبر مخابره شده ایرنا دلیل توقف این پروژه را عدم تامین منابع مالی برغم پایان طرح مطالعاتی آن عنوان کرده بود و گفته بود که با درایت دولت یازدهم و تامین اعتبار این پروژه به صورت فاینانس شاهد اجرای آن هستیم.

حال معاون ارشدترین مقام مسئول محیط زیست کشور به صراحت می گوید: «هرطرحی که به تصویب سازمان محیط زیست نرسد قابل اجرا نیست. اگر اجرا شود غیرقانونی خواهد بود. ما به عنوان سازمانی که مسئولیتش حفاظت از محیط زیست ایران است با کسانی که از کارهای غیرقانونی حمایت می کنند برخورد خواهیم کرد. همگان بدانند که رییس دولت تدبیر و امید به دو اصل پایبند است. اول حفاظت از محیط زیست و دوم برخورد با متخلفین. در یک سال و اندی گذشته هم شاهد قاطعیت آقای روحانی بوده ایم. پس آقایان از ایشان هزینه نکنند و به دنبال اطاعت از قانونی باشند که می گوید برای هر طرحی باید توجیه زیست محیطی داشت.»

احمد کیخا معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست کشور در پایان درباره وضعیت سد شفارود گفت: "ما هیچ مجوزی برای فعالیت اجرای سد صادر نکردیم و اگر هم الان دارند فعالیت می کنند غیرقانونی است. این جز حقوق ملت است و ما نمی توانیم در مقابل آن کوتاه بیاییم. ما این مشکلات استانی را داریم و این چالشی است که سازمان با ان روبه رو است. این مشکلات را در هر استانی داریم چه گیلان و چه در یزد. این­ها فکر می کنند که برای توسعه استان این اقدامات لازم است ولی ما اعتقاد داریم که هر تغییری به منزله توسعه نیست و توسعه نباید به بهانه تخریب محیط زیست انجام شود."

البته استاندار گیلان چندی پیش در در جلسه بررسی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی، گفته بود: "دیدگاه سازمان محیط زیست درباره سد شفارود قابل حمایت نیست"

گفتنی است که سد شفارود بلندترین سد ایران است که بر رودخانه شفارود گیلان در حال احداث است. دلیل احداثش تامین آب کشاورزی است اما احداثش منجر به از بین رفتن مساحت زیادی از جنگل ها می شود و همچنین به نظر فعالان محیط زیست احداثش در منطقه پربارانی چون گیلان توجیه علمی و اقتصادی ندارد. یکی از اجرا کنندگان این پروژه شرکت مهاب قدس است که تصویبش را از دولت قبل گرفته بود اما در دولت یازدهم با موانع قانونی سازمان محیط زیست ایران روبرو شده است. اگرچه ظاهرا این شرکت برای ساخت سد شفارود حمایت های پشت پرده وزارت نیرو و آشکار استاندار گیلان و نماینده مردم فومن را دارد اما در عین حال مقاومت قاطعانه سازمان محیط زیست و فعالان زیست محیطی کشور را شاهد است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان