به گزارش لنگرنیوز، شامگاه امشب(پنج شنبه) همایشی به مناسبت روز جهانی تالاب ها با نام "تالاب کیاکلایه، تالابی که به تاراج رفت" توسط جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود در سالن ارشاد شهرستان با حضور دوستداران محیط زیستف مدیرکل محیط زیست گیلان، نماینده و فرماندار لنگرود و برخی روسای دیگر ادارات برگزار شد. برجی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت : اگر ما بتوانیم در کشور باب گفتگو ها را باز کنیم مشکلات حل خواهد شد و کارها فقط از طریق گفتمان های سازنده نظییر این همایش نتیجه بخش خواهد بود.

2 (14)

محمدرضا برجی افزود : اگر درک درستی از محیط زیست نداشته باشیم نمیتوانیم از آن حفاظت کنیم و باید از نعمت های خداوند با خردمندی و به روش صحیح بهره مند شد. وی اظهار کرد : کسی عدم توسعه را نمیپذیرد ولی خود انجام توسعه نیز باید خردمندانه انجام شودو نباید سودجویی در ان وجود داشته باشد. برجی گفت : این فرصت ها را نباید از دست داد و باید از ظرفیت به وجود آمده به خوبی بهره مند شد. مهرداد لاهوتی در این همایش با بیان اینکه وسعت این تالاب در قدیم حدود 190 هکتار بود گفت : در گذشته یکی از مصارف این تالاب تامین آب مزارع ها بود.

2 (15)

نماینده مردم لنگرود افزود : بعد از ایجاد سد سپید روز و کانال کشی ها، منابع طبیعی این 190 هکتار را در اختیار امور اراضی استان قرار داد که 20 هکتار آن به افرادی خارج از استان واگذار گردید. وی با بیان اینکه این ماجرا ها مربوط به دور سوم و چهارم مجلس می باشد، تصریح کرد : امور اراضی نیز 170 هکتار باقی مانده در آن زمان به وزارت مسکن و شهر سازی تحویل داده شد. نماینده لنگرود افزود : مسکن و شهرسازی به چند دلیل طرحی برای ایجاد تفرجگاه و تفریحگاه را تهیه کرد که هم موقعیت های تالاب را حفظ کند و هم اینکه جلوی برخی تجاوزات گرفته شود و این طرح به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید. وی گفت : از زمانی که به عنوان شهرداری لنگرود مشغول به خدمت شدم اولین اقدام ما وضع موجود فعلی است که فضایی را به عنوان آببندان و تفرجگاه تبدیل کنیم که امروز شاهد پارک فجر و ساختمان های فرمانداری، دادگستری و ... در این منطقه هستیم تا مردم از این فضا استفاده کنند. مهرداد لاهوتی اضافه کرد : چیزی که امروزه در شورای عالی شهرسازی استان به تصویب رسید است و قرار است اجرایی شود همین است ولا غیر، والا سازمان محیط زیست استان اجازه هیچ کاری غیر از این را نخواهند داد. وی با بیان اینکه برخی اعلام کردند که در تالاب قرار است هتل هایی بنا شود تصریح کرد : به هیچ وجه قرار نیست در تالاب هتلی ساخته شود و بنده به شدت مخالف این ساخت و ساز هتل هستم، فقط قرار است یک مکان تله کابین به عنوان ایستگاه شماره یک برای اتصال به تله کابین واقع در آبچالکی آماده شود که ارتباط بین این دو برقرار شود.    فرماندار شهرستان لنگرود با بیان اینکه وظیفه داریم از تمام چیزهایی که وجود دارد به خوبی حفاظت کنیم افزود : در مورد تالاب کیاکلایه نظرم این است که باید در مورد تالاب ها تجدید نظری انجام شود.

2 (13)

سید رضا جواد پور گفت : تمام اتفاقاتی که تاکنون در مورد تالاب ها انجام شد با هماهنگی با ارگان ها و سازمان های مربوطه انجام شده است. وی اظهار کرد : به ضرص قاطع عرض میکنم که امروز هیچ مسئول شهرستانی وجود ندارد که در مراقبت و جلوگیری از تالاب جهت تخریب کم کاری انجام دهد ولی مدیران از طریق قاعده بازی خود به جلو حرکت میکنند و شما نیز به قاعده خود حرکت میکنید. فرماندار لنگرود گفت : ما با کمک و مساعدت به محیط زیست استان، و با استفاده از قوانینی که به اندازه کافی به ما اختیار داده است به اتفاق همه مسئولین شهرستانی متحد هستیم تا این فضا را حفظ کنیم. ابراهیم زمانی مدیر عامل جمعیت محیط زیست لنگرود در این همایش گفت : هدف ما از برگزاری این همایش ترویج اندیشه های زیست محیطی و فرهنگ سازی است و به طبع، همه مردم میتوانند در این مسیر کمک کنند تا شاهد جامعه ای عاری از آلودگی زیست محیطی باشیم.

1

وی با بیان اینکه، عدم شناخت و تخریب تالاب نتیجه عدم شناخت کافی از تالاب ها است افزود : تالاب های نقش مهمی در جذب آب های زیرزمینی و دفع آب های سطحی دارند. زمانی اظهار کرد : امروزه در لنگرود شاهد آبگرفتگی هایی هستیم که با کمترین باران ها در شهر ایجاد میشود و یکی از دلایل آن به تاراج رفتن تالاب کیاکلایه می باشد چرا که یکی از کاربردهای تالاب تنظیم آب های زیرزمینی و سطحی است. مدیر عامل جمعیت محیط زیست لنگرود گفت: تاثیر عملی تالاب ها را نیز میتوان از نظر جانور شناسی و گیاه شناسی هم در نظر گرفت و با ظرفیت های موجود میتوان از تالاب به عنوان آزمایشگاه اکولوژیکی بهره مند شد. وی تصریح کرد : اصولا انسال ها به چیزی که در اختیار دارند اهمیتی نمی دهند و زمانی متوجه نعمتی میشویم که کاری هم از دست انسان های بر نمی آید. ابراهیم زمانی افزود : برخی وسعت تقریبی تالاب کیاکلایه را بیش از 250 هکتار اعلام کرده اند که در گذشته مکانی برای کوچ و زیست پرندگان بود. مدیر جمعیت محیط زیست لنگرود با بیان اینکه،دست درازی به تالاب کیاکلایه از سال 1361 توسط اداره راه و شهر سازی و بنیاد مسکن انجام شد اضافه کرد : اگر هر تالابی خشک شود تعادل هوا و فرسایش خاک می شود و باعث از بین رفتن اکوسیستم و تولید گازهای گلخانه ای می گردد. وی افزود : ما مخالف ساخت و ساز و انجام پروژه های عمرانی و تله کابین در لنگرود نیستیم ولی دغدغه این است که چرا 150 هکتار تالاب باقیمانده نیز مثل بقیه تالاب باید از بین رود. دکتر جمشید منصوری از پرنده شناسان خبره نیز در این همایش گفت : ای کاش در مورد تالاب کیاکلایه اقدامات عملی در زمان زودتری انجام میشد ولی آن چیزی که در مورد تالاب کیاکلایه در حال حاضر دیده می شود چشم اندازی به جز از بین رفتن مشاهده نیمشود و هم اکنون نیز تالاب در محاصره ساختمان ها و پروژه های شهرستانی قرار گرفته است.

2 (9)

وی اظهار کرد : برگزاری چنین تشکل های زیست محیطی گرچه کوچک به شمار می آیند ولی میتواند در دراز مدت و با روشنگری در خصوص اهمیت محیط زیست تاثیر گذار هم باشد. دکتر منصوری تصریح کرد : ایران همواره دارای فرهنگ بالنده ای بود و بسیاری از موارد از گذشته به این دوران رسیده است ولی امروزه به ان ها دست درازی و در نهایت موجب تخریب شدیم.   [gallery ids="18756,18758,18759,18760,18761,18762,18763,18764,18765,18766,18767,18768,18769,18770,18771,18772,18773,18774,18775,18776,18777"]

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان