«دهه فجر وآغاز سی وهفتمین روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر عشاق مبارک.»

به نام خداوند لایق بندگی                                                                                            

چنان که بیان شد رهبری یکی ازارکان اصلی نظام اسلامی است وبرجسته ترین امتیازاین نظام بر سایر نظام های غیر دینی، وجود رهبر عادل، عالم و باتقوا است. رهبر در هدایت جامعه و حفظ نظام از آسیب ها و مقابله با دشمنان نقش مهم و کار ساز و محوری دارد.

کارنامه درخشان و موفق انقلاب و نظام اسلامی که سرافرازانه حوادث گوناگون را پشت سر گذاشته مرهون اطاعت از امام و رهبری و نهادینه شدن فرامین... و گسترش آن در سطح جامعه بوده است. و هر جا کوتاهی، لغزش، اشتباه یا انحرافی در حرکت تکاملی پدید آمده بر اثر کم توجهی به ملاکها و معیارهای اندیشه امام و رهبری بوده است.

باید اجرای دستورات و اوامر کلی امام و نظرات و فرامین راهبردی مقام معظم رهبری نصب العین مدیران و مسئولان و ملت قهرمان ایران قرار گیرد. و مدیران اجرایی و میانی نظام به جای دنبال کردن برخی کارهای سیاسی در پی انجام وظیفه باشند.

معیار سنجش و ارزشیابی عملکردها و سیاست گذاری ها باید بر مبنای دستورات و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باشد.

1-  احیاء مسئولیت همگانی و اصل نظارت عمومی

امر به معروف و نهی از منکر، قوی ترین ابزار فرهنگی برای مقابله با هجوم و شبیخون فرهنگی و خنثی کننده توطئه ها و نقشه های شیاطین حیله گر است.

امام باقر(ع) می فرماید:

امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و روش صالحان است، فریضه بزرگی است که به سبب آن فرائض برپا، راه ها امن، کسب ها حلال، مظالم (به صاحبانش بازگردانده) زمین آباد، حق از دشمنان گرفته می شود و امر (حکومت) تحکیم می یابد.

حضرت علی(ع) در مقایسه ای میان امربه معروف و نهی ازمنکر با سایر فرایض دینی این عمل را شایسته ترین کار نیک و محبوب نزد خداوند می داند و می فرماید:

وَ مااَعْمالُ البرِّ کُلُّها وَالْجَهادُ فی سَبیلِ اللّه عِنْدَ الْامْرِ بِالْمَعْروفِ وَ الَّنَهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ اِلّا کَنَفْثَةٍ فی بَحْرٍ لُجِّیٍّ.

و تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره ای (آب دهان) بر دریای موّاج و پهناور است.

2- قانون محوری

یکی از راه های حفظ نظام و تداوم انقلاب اسلامی، قانون مداری دولتمردان، مدیران، مردم و احزاب سیاسی کشور است. رعایت اولویت ها و توجه به آثار و لوازم هر اقدامی بویژه در مسائل جهانی و منطقه ای و توجه به نقشه ها و توطئه های پنهان و سرمایه گذاری سنگین، استکبار و شیطنت دستگاههای اطلاعاتی و جاسوسی و تبلیغاتی و فضاسازی های دشمنان و تحرکات منافقان و بازی خوردگان داخلی، ظرافت هایی لازم دارد و نیازمند خردورزی و پایبندی جمعی به اصول و محوریت قانون و عزم ملی بر عمل به قوانین و اجتناب از برخوردهای سلیقه ای و انفعالی است.

امام درباره پرهیز از اِعمال سلیقه های شخصی و ضرورت متابعت از قانون می فرماید:

همه افراد هر کشوری باید خودشان را با قانون تطبیق بدهند. اگر قانون هم بر خلاف خودشان هم حکمی کرد، باید خودشان را در مقابل قانون تسلیم کنند، آن وقت است که کشور، کشور قانون می شود.

3- تبیین و تبلیغ دستاوردهای انقلاب اسلامی

مدیران متهد جامعه باید علاوه بر تلاش بی وقفه در جهت رفع مشکلات، با آشناتر ساختن نسل جوان با پیشرفت ها و تحولات عظیم کشور و بیان دست آوردهای انقلاب، راه هرگونه سوء استفاده را بر دشمنان ببندند.

مقام معظم رهبری می فرماید:

تحقیردستاوردهای انقلاب چیزی نیست که به نفع ملت باشد،بلکه موجب ناامیدی و یأس مردم خواهد شد، و این کاری است که دشمنان می خواهند آن را انجام دهند، ضعفها رابزرگ وکمبودها را برجسته کنند، اما پیشرفت ها رامورد نظرقرار ندهند.

انقلاب اسلامی دستاوردهای فروانی داشته است که در بیان این نوشتار نمی گنجد و به طور کلی و اجمال می توان گفت که دستاوردهای انقلاب در عرصه داخلی کشور عبارت است از حاکمیت ولایت الهی، محوریّت یافتن ارزشها، استقلال همه جانبه، آزادی واقعی، وحدت، خودکفایی، توسعه و پیشرفت در امور فرهنگی و اجتماعی و در عرصه بین المللی احیاء تفکر دینی، بیداری اسلامی، استکبار ستیزی و... .

3- دفع آسیب ها

پس از شناخت ارکان انقلاب و آفتها و آسیبهایی که می توانند ارکان انقلاب را تهدید کند، اکنون نوبت به بیان مسئولیت سنگین و مأموریت خطیر نیروهای مؤمن و انقلابی در دفع آفات انقلاب می رسد. علاقه مندان به حفظ و تداوم انقلاب اسلامی که راه انبیاییِ امام و شهیدان انقلاب را با پیروی از ولی امر مسلمین استمرار می بخشند، خصوصاً نسل انقلاب موظف اند که با دوراندیشی، هوشیاری، برنامه ریزی و با عزم و اراده قوی و بهره گیری از روشهای مناسب در دفع و رفع آفت ها و آسیب های وارد شده بر انقلاب و یا از بین بردن زمینه های ایجاد آنها، با جدیّت هر چه تمام تر بکوشند و به درمان بیماری ها و زدودن ویروسهایی که دشمنان به نهال نو پای انقلاب وارد کرده اند بپردازند.

در این مرحله ابتدا باید به خوبی نوع آسیب ها و زمینه های پیدایش آن را بشناسند و به تناسب، راه کارهای مقابله با آن را بیابند. زیرا مقابله با هر آفتی شیوه خاص خود را می طلبد و نمی توان برای همه آنها یک دستورالعمل از پیش تعیین شده ارائه کرد.

یکی قاطعیت و اقدام سریع و شدّت عمل را طلب می کند و دیگری را باید با مقابله نرم و دفع شبهه از میان برداشت.

4- قاطعیت و شدت عمل

برخی از ویروسها نیاز به جراحی و برخورد قهرآمیز دارد و برخورد نرم و مسالمت آمیز موجب پیشرفت، گسترش و نهایتاً غیرقابل کنترل شدن آنها می گردد. این دسته از آفت ها و تهدیداتِ انقلاب به سرعت رشد می کنند و ثبات و امنیت سیاسی کشور را به طور جدی تهدید می کند و از راه نصیحت و یا برنامه ریزی فرهنگی قابل کنترل و خنثی سازی نیست و نیازمند شدت عمل و برخورد قاطع می باشد.

اختلال در نظم اجتماعی و امنیت ملی، ایجاد آشوب و شورش های خیابانی یا غارت اموال عمومی، ایجاد درگیری های قومی و منطقه ای، ترویج اعتیاد و توزیع مواد مخدر، جاسوسی برای دشمنان، فسادهای اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی، اجتماعی، سایر ناهنجاری ها و ساختار شکنی هایی که انقلاب را به انحراف می کشاند و نیروی انسانی و جوان کشور را تباه می کند از جمله آفت هایی است که فقط عکس العمل قاطعانه می تواند آنها را ناکام سازد.

مقام معظم رهبری خصلت «غیرت دینی» را به عنوان یک دستورالعمل برای عموم نیروهای انقلابی به منظور خنثی کردن توطئه های آسیب رسان به نظام اسلامی معرفی می نماید و همگان را به بهره گیری از این خصلت پسندیده فرا می خواند:

اگر ببینیم کسی دارد به نحوی از انحاء به مرزهای فرهنگی یا دینی یا جغرافیایی یا ملی تعرض می کند یافکر تعرض دارد باید خون ما به جوش بیایدوغیرت ماتحریک شود!

یکی از آفتهایی که در اوائل انقلاب تجربه شد و اکنون نیز متأسفانه بر اثر تساهل و تسامح فرهنگیِ برخی متولیان فرهنگی کشور کم و بیش احیاء شده است، سنگر گرفتن نویسندگان معاند و مزدور و وابسته در جبهه فرهنگی علیه انقلاب اسلامی است، آنان با سوء استفاده از فرصت ها و با علم و تعمد آتش بیاران معرکه آشوب اجتماعی و زمینه سازان بحران های سیاسی هستند این گروه با پوشش کار فرهنگی اقدامات تحریک آمیز و براندازی را دنبال می کنند و آنچه با نیش قلم زهرآگینشان صورت می گیرد حوادث ناگواری را بر امنیت جامعه تحمیل می کند.

برخورد قاطعانه و شدت عمل در مقابل چنین جریانهای مفسد و براندازنده بر اساس اصول وموازین اسلامی می تواند ریشه بسیاری ازبحران ها و وآفتها وتوطئه ها رابخشکاند.

قرآن از یک سو با معرفی دشمنان اسلام، بیان می دارد که آنان جز به تسلیم کامل مسلمانان در برابر سیاست هایشان راضی نمی شوند:

وَلَنْ تَرْضی عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا الَّنصاری حَتّی تَتَّبِعَ مِلَتَّهُمْ قُلْ اِنَّ هُدَی اللّهِ هُوَ الْهدی وَ لَئِن اتَّبَعْتَ اَهْوائَهُمْ بَعْدَ الَّذی جَاءَکَ مِنِ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللّه مَنْ وَلّیٍ وَلا نَصیر(بقره / 120)

و هرگز یهودیان و نصرانیان از شما راضی نمی شوند مگر آن که از کیش آنان پیروی کنی. بگو: در حقیقت، تنها هدایت خداست که هدایت (واقعی) است و چنانچه پس از آن عملی که تو را حاصل شد، باز از هوس های آنان پیروی کنی، در برابر خدا سرور و یاوری نخواهی داشت.

وازسوی دیگرنسبت به کسانی که امنیت افراد جامعه رامحترم نشمارند وبه فساد ومخالفت باقوانین الهی برخاسته باشند، دستور شدت عمل در دنیاو وعده عذاب آخرت را می دهد:

اِنَّما جَزآءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللّهَ و رَسُولَهُ وَ یَسْعَونَ فیِ الْاَرضِ فَساداً اَنْ یُقَتَّلوا اَو یُصَلَّبوُا اَوْ تُقَطَّعَ اَیْدیهم وَ اَرْجُلِهِمْ مِنْ خِلافٍ اَوْ یُنْفَوأ مِنَ الْاَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فی الدُّنیا وَ لَهُمْ فِی اْلاخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ.(مائده / 33)

سزای کسانی که با (دوستاران) خدا و پیامبر او می جنگند و در زمین به فساد می کوشند، جز این نیست که کشته بشوند یا بر دار آویخته گردند یا دست و پایشان در خلاف جهت یکدیگر بریده شود یا از آن سرزمین تبعید گردند. این، رسوایی آنان در دنیاست و در آخرت عذابی بزرگ خواهند داشت.

با مفسدان، محاربان، منافقان و عوامل نفوذی که با تحریکات سیاسی، اجتماعی و امنیتی خود بدنبال شرارت و فساد هستند و دیگران را نیز با وسوسه به آشوب می کشانند باید به شدت برخورد کرد اما هوادارن غافل و ناآگاه را که عملاً لجاجت نداشته و به دلیل جنگ روانی دشمن فریب خورده اند باید ارشاد، نصیحت و هدایت کرد تا راه و صف خود را از عوامل دشمن جدا سازند.

حضرت علی پس از جنگ جمل، با مسلمانانی که بر اثر تبلیغات طلحه و زبیر و عایشه به جنگ جمل آمده بودند با رأفت و عفو برخورد نمود. اما نسبت به خوارج که انحراف فکری باعث شورش و قیام مسلحانه آنان در برابر حکومت عدل شده بود با شدت رفتار کرد.

 

 

5- پیشگیری از پیدایش بحران

به تجربه ثابت شده که یکی از عمده ترین مشکلاتی که مانع رشد و پیشرفت نهضت ها شده و یا آن ها را به شکست کشانده است، بحران های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

برنامه ها و سیاست های نظام باید در جهت حل مشکلات مردم و خنثی سازی زمینه های پیدایش بحران باشد؛ از جمله:

1 ـ حل مشکلات معیشتی عموم مردم (مهار تورم، گرانی و ایجاد اشتغال).

2 ـ حل مشکلات اداری ومالی وصنفی(کارمندان، معلمان،کارگران،دانشجویان).

3 ـ تأمین امنیت داخلی و مبارزه با اشرار.

4 ـ حل مشکلات سیاسی اجتماعی بومی و منطقه ای.

5 ـ مبارزه جدی و پیگیر و کارآمد با شیوع مواد مخدر در نسل جوان.

6- فرهنگ سازی و  اصلاح بدحجابی، و جلوگیری از فساد اخلاقی وطلاق.

7-جلوگیری از فساد اداری ومالی.

6- مقابله فرهنگی با شبهات فکری

به موازات عکس العمل قاطع و شدید در برابر عملکرد مفسدان و متجاوزان به امنیّت ملی، سیاست و فرهنگ نظام اسلامی، باید در برابر روش های مرموز و پیچیده هجوم فرهنگی دشمن روش دیگری اتخاذ نمود زیرا دشمنان و عوامل روشنفکر وابسته به آنان با ظرافت و بهره گیری از ادبیات نوین و در پوشش عناوین علمی و تحقیقی، شبهه افکنی و تخریب اعتقادات دینی مردم را دنبال می کنند و به گونه ای در جامعه اندیشه های خود را ترویج می کنند که نمی توان درباره آنان به روش قاطعیت و شدت عمل رفتار کرد. بلکه باید با روشهای علمی و فرهنگی نقشه های آنان را خنثی ساخت. تهاجمات نرم و فرهنگی دشمن بیشتر به شیوه القای شبهه های اعتقادی و دینی و به قصد مخدوش ساختن ارزشهای اسلامی دراذهان عمومی صورت می گیرد تاجامعه ای استحاله شده ودر خدمت فرهنگ غرب پدید آورد. در اینجا باید بدون عصبانیت و از دست دادن آرامش به افشای مغالطه های بی اساس پرداخت و با بهره گیری از مبانی و اصول اعتقادی و کلامی مکتب حیاتبخش اسلام که برپایه عقل و منطق و استدلال استوار است، اندیشه غلط و مغرضانه و شبهه آلود مخالفان را ابطال و حقانیت معارف و ارزشهای دینی را اثبات نمود.

بنابراین برای دفع هجوم فرهنگی دشمنان و پیشگیری از لغزش های فرهنگی خودی ها چاره ای جز داشتن یک استراتژی مشخص و مدون نیست تا رسانه های جمعی، فرهیختگان، نویسندگان و مبلغین بتوانند بر اساس آن فعالیت نمایند و از ابزارهای متقن و متناسب با روز و شیوه های هنر دینی کار آمد استفاده کرده، با کمک خواستن از خداوند قادر انقلاب اسلامی را  از هرگونه آفت و آسیب فرهنگی مصون دارند.

 

«دهه فجر وآغاز سی وهفتمین روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر عشاق مبارک.»
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان