به گزارش لنگرنیوز، موتور های جستجو یکی از پرکاربردترین ابزارهای اینترنتی هستند و در اکثر کشورها موتورهای جستجو رتبه اول تعداد بازدید کننده را داشته ضمن آنکه بالاترین درآمد ها در بین سایت های اینترنتی و شرکت های حوزه اینترنت از طریق موتورهای جستجو بوده است.
کمپانی گوگل با 60 میلیارد دلار درآمد و 96 درصد تبلیغات توانسته است 70 درصد سهم جستجو خود را در آمریکا و 4 میلیارد رکورد در روز را نصیب خود کند.
  طبق برآورد های صورت گرفته آمار پرس و جوهای ارسال شده از ایران روزانه 100 میلیون (یک درصد جستجوهای جهان) بوده است و  4 موتور جستجوی جهانی در ایران دارای رتبه زیر 20 هستند.
صرفه اقتصادی، بازار بی رقیب، تبلیغات هدفمند، ارزش افزوده اطلاعاتی، ارائه سرویس های بومی متناسب با نیاز جامعه و تصمیم گیری مبتنی بر دانش از مزیت های موتورهای جستجوی بومی است به طوری که کشور چین در عرض سال های 2010 تا 2012 تبلیغات هدفمند متنی خود در موتورهای جستجو را 12 برابر کرده است؛ چرا که موتورهای جستجوی بومی به دلیل شناخت بهتر زبان و فرهنگ که موجب فهم و پردازش بهتر زبان می شود، می تواند دسترسی کاربران محلی را به اطلاعات بیشتر و بهتر کند.
بر همین اساس و با توجه به اهمیت موتورهای جستجو، از اواسط سال 89 زمزمه های استفاده از موتور جستجوی بومی در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و مقرر شد که موتور جستجوی ملی در بستر شبکه ملی اطلاعات شروع به کار کند. یک سال پس از تصویب این موضوع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور ایجاد فضای رقابتی در میان نخبگان کشوری مصوب کرد تا راه اندازی چندین موتور جستجوی بومی در دستور کار قرار گیرد.
 
موتور جستجوی «پارسی جو» جزء اولین موتورهای جستجوی بومی قرار گرفت که وزارت ارتباطات آن را تایید کرد.
در همین راستا شب گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت ایام الله دهه فجر و  با حضور در دانشگاه یزد به عنوان طراح و سازنده موتور جستجوی بومی «پارسی جو» از این محصول بومی رونمایی کرد.
جزئیات موتور جستجوی بومی 

اجرای فاز تحقیقاتی موتور جستجوی پارسی جو در مرکز تحقیقات مهندسی دانشگاه یزد و شرکت «پارسی جو» در شهریور ۸۷ کلید خورد و طراحی و پیاده سازی آن در مهر ۸۸ آغاز شد. همچنین نسخه اول این موتور جستوی بومی در اردیبهشت ۸۹ با پوشش یک میلیون صفحه روی وب قرار گرفت. هم اکنون نسخه ۳ پارسی جو با پوشش ۲۰۰ میلیون صفحه روی وب قرار دارد.

استفاده بیش از ۱۰ سرویس متنوع برای ارتقاء کیفیت نتایج جستجو، پوشش ۲۰۰ میلیون سند فارسی، قدرت پاسخگویی به ۳۰۰ هزار پرس و جو در روز با حداقل سخت افزار و پهنای باند، استفاده از خزشگر ایساتیس با خزش ۲ میلیارد سند (هوشمند در تشخیص اسناد مهم) از جمله ویژگی های «پارسی جو» است.

سرویس خبر هوشمند، جستجوی آوا در یک میلیون فایل صوتی، سرویس های نقشه و سرویس تبلیغات هدفمند جزء جدید ترین بخش های این موتور جستجو هستند.

همچنین تعداد ۶۵ هزار جستجوی وب، ۴۵ هزار تصویر و ۳۰ هزار مابقی جستجوها (آوا، خبر، موبایل، دانلود) نیز جزئی از آمارهای فعالیت کاربران «پارسی جو»  است.

براساس گفته های تیم توسعه دهنده این موتور جستجو، اضافه کردن سرویس های بومی و محلی، ایجاد ایمیل و پروفایل سازی و افزایش تعداد کاربران جزء چشم انداز توسعه موتور جستجوی «پارسی جو» است.

مشخصان فنی موتور جستجوی «پارسی جو»
پارسی جو موتور جستجوی مستقل و بومی است که شامل سه بخش اصلی خزشگر، نمایه ساز و بخش بازیابی و جستجو است.
خزشگر پارسی جو که Parsijoo نام دارد به صورت هوشمند وب را پیمایش کرده و صفحات را جمع آوری می کند. در حال حاضر خزشگر پارسی جو، قادر به خزش 200 میلیون صفحه وب به صورت متوالی است و نسخه جدید آن که به زودی بر روی وب قرار می گیرد، قادر است بیش از یک میلیارد صفحه وب را جمع آوری کند.
در این بخش اسناد وب فارسی با یک سیاست مناسب بر مبنای پوشش و تازگی از وب جمع آوری می شو ند. یکی از اقدامات مهم این بخش کشف صفحات مهم فارسی است که این عمل با استفاده از الگوریتم جدید هوشمند به نام «ایساتیس» انجام می گیرد.
روش ایساتیس توسط طراحان پارسی جو ارائه شده که قادر است صفحات مهم فارسی را کشف و سپس بارگذاری کند. همچنین این الگوریتم قادر به تشخیص صفحات فریب آمیز (اسپم) است.
در بخش نمایه ساز متن خالص از اسناد فارسی مانند HTML ،DOC و PDF بارگذاری شده، توسط خزشگر استخراج شده و با توجه به خصوصیات زبان فارسی نرمال سازی شده و سپس عمل نمایه سازی انجام می گیرد.
در این بخش از یک پردازشگر فارسی برای پردازش کلمات و عبارات فارسی استفاده می شود که این پردازشگر قادر است عملیات فاصله گذاری و یکسان سازی کدینگ های استفاده شده را انجام دهد. همچنین تصاویر و بقیه اسناد در این بخش پردازش می شوند. کل این مجموعه عملیات بر روی یک بستر توزیع شده اجرا می شود.
بخش بازیابی و جستجو پارسی جو نیز که به صورت برخط عمل می کند و با کاربر در ارتباط است، در ابتدا پرس و جو را از کاربر گرفته و پس از پردازش آن، اسناد مرتبط را از بخش نمایه ساز بازیابی می کند. در نهایت اسناد با استفاده از روش های هوشمند رتبه بندی جدید که به صفحات فریب آمیز (اسپم) حساسیت پایینی دارند، رتبه بندی شده و به کاربر ارائه می شوند.
الگوریتم رتبه بندی ارائه شده بیش از ۵۰ ویژگی سایت های فارسی را با هم به صورت هوشمند ترکیب می کند تا نتایج ارائه شده مورد رضایت کاربران باشد. این الگوریتم نوین توسط تیم پارسی جو طراحی و ارائه شده است. همچنین پردازشگر پرس وجوی این بخش قادر است عملیات فاصله گذاری، یکسان سازی کدینگ ها، ریخت شناسی صرفی و خطایابی را انجام دهد.
خدمات پارسی جو
این موتور جستجو با پوشش ۱۲۰ میلیون صفحه فارسی، در حال سرویس دهی به بیش از ۲۰ هزار کاربر فارسی زبان در روز است و خدماتی از قبیل وب، تصویر، اسناد علمی، ترجمه ماشینی و دانلود را ارایه می دهد.
جستجوی وب از جمله خدمات این موتور جستجو است. این خدمت در بین ۲۰۰ میلیون صفحه فارسی جستجو می کند. با توجه به اینکه صفحات وب از طریق گذرگاه رسمی شبکه کشور دریافت شده اند، دارای محتویات امن و مطمئن هستند. به زودی نسخه جدیدی از پارسی جو به بهره برداری می رسد که امکان جستجو در بیش از ۳۰۰ میلیون صفحه وب فارسی و در زمانی بسیار کوتاه تر را فراهم می سازد و در ضمن کیفیت صفحات انتخابی نیز از نظر ارزش اطلاعاتی و رتبه بندی بهبود قابل توجهی یافته است.
جستجوی تصویر این موتور در بین ۴۰ میلیون تصویر صورت می گیرد. این تصاویر عمدتا از صفحات وب فارسی استخراج شده اند و همانند جستجوی وب، سرویس جستجوی تصویر نیز تا حد امکان دارای محتویات امن و مطمئن است.
در بخش جستجوی اسناد علمی نیز این موتور قادر به جستجو در بین یک میلیون مقاله انگلیسی و فارسی است.
ترجمه ماشینی نیز از دیگر خدمات پارسی جو است. این سرویس قابلیت ترجمه ۲ زبانه متن از فارسی به انگلیسی، انگلیسی به فارسی و فینگلیش به فارسی به همراه فرهنگ لغت انگلیسی به فارسی را دارد. نسخه آزمایشی این سرویس به صورت روزانه در حال بهبود و بروزرسانی است.
خدمت ترجمه مبتنی بر روش ترجمه ماشینی هوشمند آماری عمل کرده و از ترجمه ماشینی که توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیاد سازی شده است، استفاده می کند.
نسخه موبایل پارسی جو نیز به بهره برداری رسیده است و تمام سرویس های فوق به راحتی با استفاده از گوشی های هوشمند تلفن همراه در دسترس است.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان