نگاه جهادی متضمن استمرار انقلاب

۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۰۶:۲۴ چاپ کد خبر: 1953

عباس بایرامی ( کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی )

بارش برف در روزهای اخیر در استانهای شمالی ، خاصه استان گیلان آزمونی دوباره بر روشمندی عبور از بحرانها با دو نگاه اداری ( ابزار محور) و نگاه جهادی (ایثار محور) بود .

نگارنده چون خود با حضور در لبه جلوئی بحران ( شهرستانهای صومعه سرا ، انزلی و رودسر ) شاهد برخی از اتفاقات و صحنه های جذاب و تماشایی بود بر خود فرض دانسته که با زاویه دید دیگری به این حادثه بنگرد .

هدف از این نوشتار نقد و یا انتقاد از عملکرد فرد و یا دستگاهی نیست بلکه ضمن تشکر از همه نهادها و دستگاهها که با تلاش شبانه روزی تواستند صدمات ناشی از نزول این رحمت الهی را بر مردم عزیز استان ما کم کنند ، تنها به گوشه از فداکاری فرزندان انقلابی این مرز و بوم اشاره می نماید .

در نگاه اداری و ابزار محور معمولا” بر اساس عمق حادثه ، امکان و نیروی انسانی طلب می شود و در کنار آن سعی بر انجام عمل می باشد که اگر با این نگاه به حادثه برف عظیم چند روز اخیر توجه می شد شاید استان ما لطمات جبران ناپذیری را متحمل می گشت .

در نگاه جهادی و انقلابی یاران دیرین انقلاب و رزمندگان فداکار دفاع مقدس با بهره گیری از آموزه آن دوران طلایی پای به عرصه گذاشته و بیش از اینکه به فکر رسیدن یا نرسیدن امکانات و تجهیزات باشند خود با بهره گیری از همه امکانات موجود به رفع معظل و مشکل می پردازند که در این رابطه بنده شواهد زیادی از دوران دفاع مقدس دارم . خاکریزی که در عملیات نصر ۴ و در منطقه حساس شهر مائوت عراق می بایست با حداقل یک گردان کامل (۴۰۰ نفر ) پدافند می شد با درایت و هوشمندی و مدیریت ایثارگرانه سردار بزرگ اسلام شهید حسین املاکی ، که خود در لبه جلویی خط تماس با دشمن حضور داشت ، با فداکاری رزمندگان گیلانی تنها با یک گروهان (۱۰۰نفر ) بخوبی حفظ شد و دشمن هرگز نتوانست بر آن تسلط یابد .

بنده در این چند روز حادثه برف از نزدیک شاهد بودم که سردار هامون محمدی فرمانده عزیز سپاه قدس گیلان لحظه ای آرام و قرار نداشت و تنها به حضور در جلسات ستاد بحران استان اکتفا نکرد بلکه از همان لحظات نخست با بسیج تمام امکانات و تجهیزات و گردانهای امداد و نجات ، خود در صحنه های میدانی و بحرانی حضور داشته و از نزدیک به رفع مشکلات می پرداخته است . و این موضوع یادآور جمله تاریخی سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی (فرمانده دلیر نیروی قدس سپاه ) است که فرمود : فرق جنگ ما با جنگهای دیگر در بیا و برو است . در جنگهای دنیا معمولا” فرماندهان در ستاد عملیات حضور داشته و به زیردستان می گویند برو ، ولی در دفاع مقدس فرماندهان ما در لبه جلویی تماس با دشمن حضور داشته و به دیگران می گفتند بیا ! .

آری این روحیه است که ما را تاکنون از تمامی بحرانها عبور داده و به این نقطه از سرافرازی رسانده است .

بنده خود شاهد بودم که به هر نقطه ای که می رفتیم افراد میدانی و در صحنه آن پاسدارن عزیز ، بسیجیان دلاور و پاسداران بازنشسته سپاه بودند که با ایجاد اتحاد و تزریق روحیه در مردم ، آنان را پای کار آورده و به رفع مشکلات می پرداختند .

فرمانده دلاور سپاه انزلی از همان ابتدای بحران خود را به بحرانی ترین نقطه یعنی روستای آبکنار رسانید و بچه ها می گفتند که او چند روز است که وسط میدان است و به شهر برنگشته است . در رودسر ، سیاهکل و صومعه سرا هم وضع به همین منوال بود .

فرماندار محترم انزلی می گفت که در ساعات اولیه که صدها خودرو در بین راه انزلی به رضوانشهر گرفتار برف شده بودند، جانشین سپاه به همراه پاسداران و بسیجیان با کوله پشتی به میان مردم رفته و با دادن آذوقه و نیز کمک به رفع مشکلشان در خروج آنان از بحران بسیار مؤثر بودند .

بنده حقیر خود شاهد بودم که به اتفاق فرمانده محترم سپاه استان زمانی که می خواستیم از منطقه تولم شهر دستگاه بولدزر D8 را به منطقه جلویی بحران برسانیم دهها بسیجی عاشق حوزه شیخ محله به همراه فرمانده حوزه شان چندین کیلومتر در جلوی خودرو دویدند و راه باز نمودند تا این بولدزر به نقطه جلویی بحران برسد . بنده با مشاهده این صحنه ها ضمن اینکه اشک شوق از دیدگانم جاری می شد بسیار خوشحال می شدم که می دیدم نسل سوم انقلاب نیز بحمد الله پیام روحیه جهاد و ایثار را بخوبی دریافته اند .

آری رمز موفقیت ما در همه صحنه های انقلاب همین است و شاید همین نکته بود که امام روح الله آنروز فرمود : ـ بسیج شجره طیبّه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوات تعیین و حدیث عشق می دهد. اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید. بار دیگر تأکید می کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت.

و امروز هم امام خامنه ای عزیز می فرماید که : بسیج، یعنی نیروی کارآمد کشور برای همه میدانها و فرزندان بسیحی ام با حضور خود در هر صحنه ای که لازم است دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازند.

وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ (و کسانى که در راه ما مجاهدت کنند، به یقین آنها را به راه‏هاى خود هدایت مى‏کنیم، و بى‏تردید خدا با نیکوکاران است) العنکبوت آیه۶۹

و السلام

 

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان