اسماعیل یکتایی لنگرودی

دهه فجروبزرگداشت آن بهانه ای است که باید در این واقعه تاریخی با نگرشی نوین تأمل نمود.چراکه امام خمینی (ره( توانست ادبیاتی با مفاهیم نوین وارد عرصه بین الملل کند، ودرواقع تا پیش از فعالیت ایشان در عرصه های جهانی، تنها مفاهیمی چون دو گانه های شرق و غرب با نام آمریکا و شوروی مطرح بودند اما امام خمینی (ره) این ادبیات را به استکبار و استضعاف تغییر داد و بنابراین جبهه مستکبران چون آمریکا و شوروی در یک سو قرار گرفتند.دعوت امام خمینی (ره) به اتحاد برای همراهی با مستضعفین بود، لذا پیام دادند که مستضعفان عالم در برابر مستکبران به پا خیزند، با این پیام حتی یک فرد کوبایی چون «فیدل کاسترو» و پابرهنه های قاره آفریقا نیز دراین مسیر همنوا شدند، با ایجاد یک منظر و افق مشترک بین مستضعفان عالم اتحاد بین اندیشه های امام خمینی (ره) و بسیاری از مردم سراسر دنیا و رهبران دینی ایجاد شد.

 

به تعبیر« برژینسکی» استراتژی ست آمریکایی، امام خمینی(ره) در صفحه شطرنج قدرت جهان شرکت نکرد بلکه مشت محکمی به این صفحه زد و بازی را تغییر داد، او در این صحنه شارح روش های دیگران نبود بلکه مفهوم جدیدی را برای دنیا تعیین کرد.

 

به طور مثال در مباحث حقوق بشر آنچه جامعه غرب را آزار می دهد، به تعبیر خودشان نقض حقوق بشر در ایران نیست بلکه نپذیرفتن ادبیات حقوق بشر غرب در ایران است.بنیانگذار انقلاب ایران هژمونی مسلط غرب را در جامعه بین الملل نقض کرد، و امروز هم جامعه اسلامی ایران در بخش هایی موفق شده که خود را از هژمونی جهانی خارج کرده است. همچنین در دورانی که ادبیات دیپلماسی عمومی در کشور هنوز شکل نگرفته بود، مباحث دیپلماسی عمومی توسط امام خمینی (ره) بیان شد، ایشان به جای کار با دولتمردان تمرکزشان را بر مردم دنیا قرار دادند، بنابراین امام خمینی (ره) ساختار موجود در نظام بین الملل را به رسمیت نشناخت و خود ظرف دیپلماسی مشخصی را طرح کردند.

 

بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران اگر به راحتی بر اساس ادبیات رایج بین الملل سخن می گفت، نمی توانست در سطح دنیا ادبیات جدیدی را به گوش مردم برساند. اندیشه ایشان از پایگاه معرفتی اسلامی با روش، مفهوم و غایت مشخص نشأت گرفته بود.اکنون باگریزی به خاطرات همدلی ملت قهرمان ایران که به همت بلندامام؛ این وفاق ملی ایجادشده بودبه خاطراتی چندازدوران اسارت خودبه دست دژخیمان بعثی عراق درسالهای دفاع مقدس درنگی می زنم، بچه ها سختی های دوران اسارت را با توکل به اهل بیت (ع) و عشق به امام (ره) حل می کردند، وقتی که امام (ره) بیمار بودند، همه بچه ها دراردوگاه تکریت11عراق ختم قرآن کردند تا ایشان سلامتی خود را به دست آورند.


دهه فجردرآن دوران درپشت خاکریزپنهان اسارت درزندان های مخوف بایادپیروزی های ملت بزرگ ایران به رهبری حضرت امام برگزارمی شد و حتی یادم نمی رودکه بعد از ارتحال امام (ره) نیزبچه ها با لباس تیره زمستان، در 14 خرداد وارد حیاط اردوگاه شدند و در آن شرایط به عزاداری پرداختند. در آن روز یکی از افسران عراقی به ما گفت «مگر زمستان آمده است که این لباس را پوشیده اید؟» سپس آن افسر عراقی به خودش اشاره کرد و گفت «وقتی ما به عملیات می رویم عکس کوچکی از امام تان را داخل جیب مان می گذاریم تا اگر اسیر شدیم بگوییم که ما (امام) خمینی را دوست داریم. شما پشت خاکریز اسارت که کسی شما را نمی بیند باز هم دست از امام و رهبرتان بر نمی دارید.


ویژگی های شخصیت امام خمینی (ره) که بر اندیشه های ایشان تأثیرگذار شد اینکه امام رهبری مدیر، شجاع و معتقد بود، مجموعه این ویژگی ها ، قدرتی در تمام امور به ایشان بخشید. مقام و سلوک امام خمینی (ره) سمفونی مشخصی را در نظام ایجاد کرد که باعث بی اعتنایی به استکبار جهانی شد و در نهایت عاملی برای درس گرفتن ملت های مظلوم شد.آنچه روزی به نام «انفجار نور» در ایران رخ داد، در مقیاس جهانی به بیداری ملت ها انجامید.


و باز در همین راستا برگی از دوران اسارت زیبا می درخشد وقتی : "در زمان اسارت، عکس امام خمینی (ره) را از مجله منافقین برداشته بودم، بچه ها این عکس را به عنوان تبرک، آسایشگاه به آسایشگاه، دست به دست می گرداندند و با آن درد دل می کردند".اینها همه برگرفته از نوع نگاهی بود که اسیران به رهبر، ملت و دین خود داشتند و این پایبندی ها سبب شد که استقامت خود را حفظ کنیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان