فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس

۱۳۹۲/۰۸/۲۲ ۰۸:۱۳ چاپ کد خبر: 2025

اسماعیل یکتایی لنگرودی

امروزه دربسیاری ازتفکرات واندیشه های متفاوت بشری ازعاشورا به عنوان یک فرهنگ نام می برند واینکه عاشورا را فقط یک اتفاق بدانیم به آن ظلم کرده ایم . عاشورا نه تنها به یک زمان ختم نمی شود بلکه متعلق به یک مکان نیست چراکه معتقدیم "کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا" پس می تواندیک فرهنگ غنی را باخودداشته باشدفرهنگی که بسیاری تاب تحمل آنراندارند.اصولاً هر نهضتی برای مقاصدی خاص پی ریزی می شود.

 

گاهی این مقاصد، زائیده تفکرات و اعتقاداتی محکم از جنس فولاد است. در این شکل، هدف از مادیات فراتر رفته و دفاع از شرافت و کرامت انسانی را در پی دارد.اگر حماسه عاشورا به وقوع می پیوندد، اگر جوانان ایران تا سرحد خون و مرگ و شهادت به مقابله با دشمن می پرداختند، برای دفاع از تفکرات و و اعتقاداتشان است. چرا علی و اولادش را امروز زنده تر از دیروز می بینیم؟ چرا وقتی نامی از علی و اولادش می آید، دل ها قوت بیشتری برای شهادت می گیرند؟ زیرا کلام علی (ع) کلام خداست، و کلام خدا چنان در روح حسین (ع) طنین انداز است که او را مهیای یک حماسه می کند.

 

عواملی از جمله رد تقاضای بیعت، خواسته مردم، امر به معروف و نهی از منکر در قیام و نهضت حسینی نقش اساسی ایفا می کنند. اما کدام یک از این تعلق ها حسین را برروی خواسته اش استوار و راسخ می کند؟ از یک طرف، اگر حکومت به دست یزید مستبد بیفتد، حکومتی همچون حکومت لائیک رقم می خورد؛ از طرف دیگر 5 هزار نفر خواستار اویند و از طرف دیگر حسین (ع) می بیند که به حق عمل نمی شود و اباطیل در دین رخنه کرده اند: «آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود؟». در ادامه همین حدیث، هر انسانی را موظف می داند که از جان و مال و ناموس خویش بگذرد تا دین حق جاوید بماند. نطق سوم، یعنی امر به معروف و نهی از منکر، او را برروی خواسته اش استوار می سازد؛ زیرا از شاخص ها و ویژگی هایی چون اصلاح جامعه، هدایت، اقامه عدل ... نیز برخوردار است و در همین حال مجموعه ای از عقاید و ارزش های معنوی او را شامل می شود. تا اینجا فرهنگ عاشورا را تداعی کردیم و اما فرهنگ دفاع مقدس.

 

فرهنگ دفاع مقدس هم برگرفته از همین بینش است. امام خمینی (ره) و رهروانش، سکان کشتی هدایت را در دست گرفته و از دستورالعمل های مکتب حسین (ع) پیروی نموده و مردم را به جبهه های جنگ حق علیه باطل، برای زنده نگه داشتن قرآن، برای عمل به تکلیف، برای ادای حق و در یک کلام، امر به معروف و نهی از منکر فرا می خواند. درک صحیح او از راه و رسم سیدالشهداء روح بلند نظرش را به احاطه درآورده و حکم دفاع همگانی از ملّت شرف را صادر می کند و عاشورائیان و دفاع مقدس با شعار تنها ره سعادت: ایمان، جهاد، شهادت به مقابله با دژخیمان رژیم بعثی پرداختند. فردی که تن به شهادت می دهد، علاوه بر اعتقادات، شهامت، رشادت، شجاعت، کرامت و در یک کلام جوهره آن را دارد.

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان