به گزارش لنگرنیوز به نقل از دانا، ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ارزیابی عملکرد یکساله سیستم اجرایی کشور در خصوص اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را خلاصه کنیم می توان انصراف حداکثری از واردات، اقبال حداکثری در تولید و صادرات را مهمترین ارکان آن نام ببریم؛ به این معنی که اگر می خواهیم سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم باید مکانیسم های اقتصادی را طوری طراحی کنیم که بیشتر صادر و کمتر وارد کنیم. اگر این تعریف را مبنای ارزیابی بگذاریم می توانیم بگوییم به دلایلی تا کنون موفق بوده ایم.

1

وی در ادامه تأکید کرد: البته نکته مهم این است که بخش مهمی از این موفقیت ها ناخواسته بوده است.در حال حاضر  به دلیل شرایط تحریمی که وجود دارد ما مجبور به کاهش واردات شده ایم.چرا که ارز کمتری داریم پس خرید کمتری می توانیم داشته باشیم و نهایتاً وارداتکاهش می یابد. یا اینکه در نفت فروش را کاهش داده ایم پس  مجبور هستیم صادرات غیر نفتی بیشتری داشته باشیم.

نماینده مردم لاهیجان گفت: اگر اقتصاد مقاومتی را از جنس کلماتی چون صادرات و واردات و تولید بدانیم می توان گفت تا به حال به دلایل شرایط حاضر که بخشی از آن بیرونی است موفق عمل کرده ایم؛ اما اینکه چند درصد این موفقیت ها لزوماً نتیجه برنامه ریزی و تدبیرهای مدیریتی است باید گفت پاسخ این سؤال محل تأمل است.

ندیمی در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات انجام شده ناخواسته است و بخش دیگر آن مربوط به برنامه ریزی است. مثلاً در حال حاضر به دلیل کاهش درآمدهای نفتی ما مجبور هستیم وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را کم کنیم یا اینکه در حال حاضر می توانیم روزانه ۲ میلیون بشکه در روز فروش نفت داشته باشیم ولی فروش را روی یک میلیون بشکه بسته ایم.

وی با بیان اینکه مهم این است که این موفقیت ها به معنی این نیست که تا به حال انتظارات برآورده شده باشد خاطرنشان کرد: حتماً انتظارات بیش از این چیزی است که در حال حاضر انجام شده است. البته بخشی از علت اینکه تا به حال انتظارات برآورده نشده است به آماده نبودن زیرساخت ها برمی گردد؛ مثلا در بخش مصرف،  مردم هنوز به این باور نرسیده اند که برای بهبود و پیشبرد اقتصاد کشور لازم و ضروری است که کالای تولید داخل را به کالای خارجی ترجیح بدهند.یا اینکه خود تولید کننده هنوز از لحاظ کیفیت نتوانسته است موفقیت لازم را کسب کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید قبول کنیم که موفقیت هایمان نسبی و انتظارات مان حداکثری است؛ البته همه تقصیرها به گردن دولت نیست ولی سیاست هایی هم بوده است که در این مدت انجام شده و خلاف جهت سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بوده است.

ندیمی با اشاره به حجم زیاد واردات در سال گذشته اظهار داشت: یا اینکه تأکید می شود تورم کاهش داشته است ولی باید توجه کرد که این کاهش تورم در نتیجه کاهش خرید مردم است؛ کاهش خرید هم به معنی رکود در تقاضا است. تقاضا هم کاهش داشته باشد باعث می شود قیمت ها خود به خود کنترل شود. اما مسأله اینجاست که همین رکود باعث شده است در حال حاضر ۵۰ درصد از ظرفیت تولید کشور بیکار بماند. چون تقاضایی وجود ندارد که تولید کننده را به تولید انبوه ترغیب کند و این یعنی کاهش تورم خود مسأله ساز در بخش دیگری بوده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان