مصطفی خدابخشی/ندای انقلاب

همین 10 الی12 سال پیش بود که پسرها وقتی سنشان، رشد عقلیشان و توان مالیشان به حدی می رسید که می توانستند از پس ازدواج بر آیند و زیر بار این مسئولیت مقدس بروند به پدر و مادر می گفتند آستین برایشان بالا بزنند و آنها را از تنهایی بیرون بیاورند و مرغ دلشان را از کنج انزوا خارج کنند.

 

اما در همین بازه زمانی کوتاه 10 ساله همه ورق ها برگشته و سنت ها جای خود را به روابط جدید و روابط صفر و یکی داده است تا شاید جوانی که این روزها به دنبال تشکیل زندگی در سایه اختیار کامل خود است بتواند همسر خود را از پس مانیتور و کیبورد کامپیوترش پیدا کند.

 

همین رویه ناصواب باعث شده تا یافتن همسر برای بعضی ها در دوران دوری از سنت ها  به کاسبی نان و آبداری تبدیل شود. شک دارید؟

 

کمی به پیامک های تبلیغاتی که به گوشیتان ارسال می شود توجه کنید. یکی از سایت های همسریابی بدون اینکه دارای مجوزهای لازم از سوی مقامات مسئول باشد اقدام به تبلیغی با عنوان " ازدواج موقت و دائم خود را از ما بخواهید " کرده است.

 

حال جای سوال است در حالی که فقط تعداد انگشت شماری از سایت ها در این حوزه توانسته اند زیر نظر وزارت ورزش و جوانان کار خود را آغاز کنند اینگونه سایت ها قارچ گونه با چه مجوزی به خود اجازه تبلیغ و یا جذب مشتری را می دهند. مشتری هایی که عموما ساکنین فضای مجازی هستند و تمام دایره زندگیشان بین اعداد صفر و یک می چرخد و کمتر پیوندی با زندگی واقعی دارند.

 

در بررسی صورت گرفته از سایت مزبور که به صورت گسترده اقدام به انتشار پیامک تبلیغاتی در بین مردم کرده است برای چت اختصاصی با فردی که مورد نظرتان هست برای زندگی آینده باید تنها برای یک ماه 29 هزار تومان پرداخت کنید که این روند قیمتی به ازای هر ماه افزیش داشته و مشتریان همسریابی عموما این پول را برای یک توهم و خیال پرداخت می کنند.

بماند که کسانی که در این سایت ها عضو شده اند فارغ از آن چیز که در جامعه می گذرد از کسی که به آنها پیشنهاد ازدواج می دهد توقعات درآمد میلیونی، داشتن ماشین و هزار تجملات دیگر را دارند.

 

حال سوال اینجاست در حالی که یک عده به دلیل خوش خیالی دیگران برای خود کیسه دوخته اند و عده ای از مشتریان این سایت ها به دنبال درآمدهای میلیونی مجازی رفته اند آیا با این رویه می توان توقع انتخاب و ازدواج آسان را داشت یا اینکه باید منتظر بود در این بازار مادی گرایی سقوط بیش از پیش جوانان را مشاهده کرد.

 

به هر صورت رویه ایجاد شده در انتخاب همسر شیرجه رفتن در باتلاقی است که تنها ثمره آن افزایش آمار طلاق، جوانانی که به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه زیر بار فشار می روند و آسیب های روحی و روانی بود. امیدواریم در آینده نزدیک مسئولین از خواب خرگوشی در این حوزه خود را بیدار کنند و در یک بررسی اساسی به این نکته بپردازند که آیا در جامعه ای که خانواده نقش اساسی و کلیدی در انتخاب همسر برای افراد را دارد آیا فضای مجازی می تواند این کارکرد را انجام داده و به طور کلی نقش خانواده را فقط به افرادی در سایه مبدل کند؟

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان