ژئوپلیتیک سینمایی

۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۰۸:۱۵ چاپ کد خبر: 21346
در بطن ژئوپلیتیک، نگاه کردن به جهان نهفته است. موضوع ژئوپلیتیک را روش های قرائت و نگارش فضای سیاسی جهان تشکیل می­دهد ؛ یعنی موضوع آن درباره پیش فرض­ها، اسرار و رموز جغرافیایی است که سیاست مداران و سیاست گذاران آن را برای تشخیص اهمیت مکان ها در ساختار و مشروعیت بخشی به سیاست ها به کار می گیرند (اتوتایل و دیگران،1387: 708-291 ).

ژئوپلیتیک همچنین بخشی از فرایند هویت سازی و تعیین تهدیدهای جغرافیایی در مکان های ویژه است که از طریق بیگانگان مشخص می­شود. ژئوپلیتیک دوره معاصر به طور فزاینده­ای به روش­هایی مربوط می­شود که رسانه­های عمومی به وسیله این روش­ها فضای جهانی را قالب گیری می­کنند.

روش­هایی از قبیل اینکه چگونه مکان ها و موقعیت­ها در دوربین  تلویزیونی گرفته می­شوند و یا گرفته نمی­شوند و سپس در اتاق­های محل زندگی ما به طور روزانه به نمایش در می­آیند(همان: 702).

ژئوپلیتیک انتقادی، تولید، توزیع، انتشار و مصرف دانش ژئوپلیتیکی را به صورت انتقادی تحلیل می کند. این رویکردها در نوشته های محقق فرانسوی، ایو لاکوست در 1970 پیش بینی شده بود.

لاکوست در بیان انگیزه ها و تناقض های ژئوپلیتیک زمان خود ، ظهور ژئوپلیتیک انتقادی در دهه 1990 را پیش بینی کرد. این رویکرد به آزمون و بررسی نقش استعاره های جغرافیایی مانند هارتلند و کانتینمنت در پی ریزی استراتژی ها و کشف تأثیر رسانه­های فرهنگی مانند فیلم، ادبیات، گزارش­های خبری و کارتون در دانش ژئوپلیتیک همت گمارد (حافظ نیا،1385: 70 ).

 

بخشی از پایان نامه  کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی  با عنوان : ((بررسی نقش سینمای هالیوود در سیاست خارجی آمریکا بعد از حادثه  ۱۱ سپتامبر)) . نوشته  زمان رضایی
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان