به گزارش لنگرنیوز، سخنان هفته گشته یونسی درباره حکومت عراق و زیر سوال بردن استقلال عراق حاشیه های زیادی به همراه داشت و بسیاری از رسانه های بیگانه نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند. رسانه های خارجی با استناد به صحبت های یونسی تمامی کمک های ایران به عراق را در راستای کشور گشایی دانسته و اقدامات اخیر ایران را زیر سوال بردند.  

الشرق الاوسط در مقاله ای نوشت: محافل دیپلماتیک اروپایی با حالت تمسخر شدید این پرسش را مطرح می کنند که نظر رئیس جمهور آمریکا درباره سخنان علی یونسی، مشاور حسن روحانی رئیس جمهور میانه روی ایران، چیست که گفت «ایران امروز امپراطوری شده است همان طور که در طول تاریخ امپراطوری بوده است و پایتخت کنونی آن بغداد است. بغداد هم اکنون همانند گذشته مرکز تمدن، فرهنگ و هویت ما است»؟

روزنامه الشرق الاوسط در مقاله ای ضمن انتقاد شدید از سخنان اخیر علی یونسی نوشت طه حسین نود سال پیش اعلام کرد که فارس ها هرگز فراموش نخواهند کرد که بغداد پایتختشان بوده است.

این روزنامه چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای با عنوان «بغداد و یمن» به قلم سمیر عطا الله نویسنده و روزنامه نگار لبنانی نوشت: پس از سقوط شاه ساده لوحانی مانند من تصور کردند که روابط ایران و کشورهای عربی وارد مرحله جدیدی مبتنی بر آشتی میان تمدن ها خواهد شد اما متأسفانه باید بگویم ایران به شدت به کشورهای دیگر اهانت می کند. سخن چند روز پیش یکی از مسؤولان ایران احتمالاً درمورد گذشته درست باشد اما درمورد حال به شدت اهانت آمیز است. ما نیاز نداشتیم مشاور روحانی رئیس جمهور ایران به ما بگوید بغداد پایتخت امپراطوری جدید فارس است. دکتر طه حسین نود سال پیش نوشت فارس ها دو موضوع را هیچ وقت فراموش نخواهند کرد: اول این که بغداد پایتخت شان بود و دوم این که حبشه را از یمن بیرون کردند. تأمل در عملکرد حوثی ها در صنعا نوشته های طه حسین را برای ما تداعی می کند. مشکل این است که تهران می خواهد سلطه داشته باشد و مرزهای منطقه را دوباره ترسیم کند.

شبکه الجزیره برنامه «آنسوی خبر» خود را به سخنان علی یونسی، دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی اختصاص داد و گفت: دولت عراق چه موضعی در برابرگسترش نفوذ ایران در عراق دارد؟ مرزهای واقعی روابط بین ایران و عراق در سایه تحولات میدانی کجاست؟!.

دفتر ایاد علاوی در بیانیه ای درخصوص نقش ایران در عراق اعلام کرد کهمعاون رئیس جمهوری در گفتگو با تلویزیون آلمان گفته است افزایش نقش ایران در عراق و ادعاهای تهران مبنی بر اینکه اگر ایران نبود داعش، بغداد، دمشق و اربیل را تصرف کرده بود ماجراجویی بزرگی علیه منطقه و کشورهای حاضر در ائتلاف به فرماندهی آمریکاست. حضور برخی از فرماندهان ایرانی در عراق بار سنگینی بر دوش روند سیاسی آینده کشور خواهد گذاشت.

هوشیار زیباری، وزیر دارایی عراق نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: اظهارات مشاور رئیس جمهوری ایران غیر واقعی است. موضع عراق در واکنش به اظهارات آقای یونسی علنی و آشکار بود.

عبد الباری عطوان سردبیر رأی الیوم چاپ لندن در سرمقاله این روزنامه با عنوان «بغداد هرگز پایتخت امپراتوری ایران نخواهد شد» نوشت: اظهارات علی یونسی معاون حسن روحانی رئیس جمهور ایران و مشاور وی در امور دینی، از مقاصد و اهداف استعماری ایران از عراق تا چین خبر می دهد. چنین اظهارات تحریک آمیز و توسعه طلبانه ای به نفع اردوگاه عربی است، اردوگاهی که تأکید می کند خطر ایران کمتر از اسرائیل نیست زیرا ایران تلاش می کند تمام منطقه عربی را از آن خود کند.

در این میان بسیاری از رسانه های اپوزیسیون و ضد نظام با استقبال گسترده از سخنان یونسی نسبت به انتقادهای منتقدان یونسی در ایران هم واکنش نشان داده و به جهت گیری های خاص خود به دفاع از یونسی و اظهارات وی پرداخته اند.

سخنان تفرقه افکن یونسی این روز ها به تیتر یک رسانه های عربی و اپوزیسیون تبدیل شده است؛ در حالی که رسانه های عربی از این سخنان انتقاد می کنند رسانه های بیگانه و ضد نظام از این سخنان به شدت استقبال کرده اند.

پیشتر این اظهارات از رسانه های اسرائیلی علیه ایران منتشر می شد و اکنون یونسی با بیان این سخنان نشان داد که در پازل یونسی بازی می کند.

باید دید واکنش دولت به این اظهارات یونسی چه خواهد بود و آیا دولت برائت خود را نسبت به اظهارات نسنجیده یونسی اعلام خواهد کرد و یا خیر.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان