در سال ۹۲، چه در پیش رو داریم؟

۱۳۹۲/۰۱/۱۸ ۱۹:۳۷ چاپ کد خبر: 2235

«آنچه را که ما در سال ۹۲ در پیشِ رو داریم، باز عمدتاً در دو عرصه ی مهم اقتصاد و سیاست است. در عرصه ی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهائی هم انجام گرفت؛ منتها ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی، یک مسئله ی بلند مدت است؛ در یک سال به سرانجام نمیرسد..در زمینه ی امور سیاسی، کار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛که در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی و به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه ریزی میکند. ان شاءالله مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده ی نیکی را برای کشور و برای خودشان رقم بزنند».

 

این ها جملاتی بود که در ابتدای سال ۹۲ رهبر معظم انقلاب به منظور نام گذاری سال جدید عنوان فرمودند و با اشاره به وقایع حساسی که در سال ۹۱ اتفاق افتاد بر لزوم همکاری و مشارکت همگانی مردم و مسئولان به منظور برداشتن گام هایی بلند در عرصه سیاسی و اقتصادی در سال جدید تاکید کردند.

مفهوم شناسی حماسه
حماسه زبان و بیانی فخیم، جزیل و متفاوت از زبان رایج دارد که به داستانهای رزمی، شکوه و عظمتی شایسته می بخشد. حماسه عملی است که با خرق عادت های جاری، آفریدن افق های دوردست و فتح قله های بلند همراه است. حماسه مفهومی مقدس است که با نیت ناب و خالص، کوشش فوق العاده و متعهدانه، دلیری، دلاوری، رجز خوانی در برابر دشمن و شجاعت و مجاهدت همراه است. وقتی مدیریت ها و مجموعه های تحت امر دچار یکنواختی و رکود در فعالیت ها می شوند، سازمان، نظام و حتی جامعه مورد نظر دچار پدیده روزمرگی می شوند که استمرار این حالت می تواند نظام مورد نظر را دچار خواب آلودگی نماید. حماسه، مثل یک گام بسیار بلند، پرش و جهش و نقطه اوجی است که برای پوست اندازی از آن استفاده می شود. "فرآیندهای ویژه" در واقع بسترهایی هستند که خلق حماسه می کنند و از ناممکن ها، ممکن می سازند و نمی گذارند حاصل سال ها تلاش سازمانی و اجتماعی و غیره به باد رفته و از این نظر، حماسه، شوکی است که به پیکره کم تحرک وارد می شود تا موتورش را روشن کرده و استعدادهایش را احیاء و شکوفا نماید. حماسه را می توان شکل گیری یک هم افزائی ملی در عرصه های سیاسی و اقتصادی تلقی کرد.

آنچه در سال ۹۲ پیش رو داریم:
دو عرصه مهم؛ اقتصاد و سیاست

سال ۹۲ فرای تمام اتفاقات مهم ملی و فراملی دو رخداد ویژه با خود به همراه دارد که می تواند عرصه حماسه سازی و حضور غیورانه ملت و مسئولین نظام باشد؛

اول؛ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر:
بدون تردید یکی از ابزارهای تاثیرگذار و تعیین کننده در ارزیابی سیاسی دولتها در حاکمیت کشورها، پشتوانه مردمی است که در بستر دموکراسی در دو جلوه انتخابات و فراخوان های خیابانی متجلی می شود. از این لحاظ، ما چون باید در سه ماهه اول سال از قله مرتفع سیاسی گذر نماییم، بشدت به شکل گیری "حماسه سیاسی" نیازمندیم تا بتوانیم همراه با عبور از موانع و رکوردزنی جدید، به فرآیند بصیرتی کیفیت افزائی در گزینش و چینش انتخاباتی نیز بپردازیم و حماسه سیاسی، در اصل هم حماسه حضور و هم حماسه شعور است. قاعدتاً بعد از حوادث انتخابات و فتنه در دوره قبل این حرکت بیشتر از همیشه مورد توجه رسانه های بین المللی و جامعه جهانی خواهد بود.

دوم؛ عرصه اقتصادی:
در عرصه اقتصادی باید یک سریال اقتصادی چندساله را به نهایت رسانده و نتیجه گیری نماییم. که در این میان دو موضوع پیگیری مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و پیشبرد اهداف کلانِ اقتصاد مقاومتی در کشور مواردی است که بیشتر خود نمایی می کنند. از طرفی می دانیم که یکی از مهم ترین جنگهای نظام سلطه با کشور ما، مصاف اقتصادی و به تنگنا بردن وضعیت معیشتی مردم است و رهبر معظم انقلاب با درک این هدف دراز مدت از چند سال قبل به طراحی یک روند رو به رشد اقتصادی پرداخته تا دشمن نتواند به محاسبات یک طرفه اش دل خوش کند. از این لحاظ، سال ۹۲ سال تکمیل این نهضت اقتصادی و تغییر وضعیت جاری است و این امر بشدت نیاز به شکل گیری یک حرکت خارق العاده دارد که از آن به "حماسه اقتصادی" یاد می شود که نیازمند ورود هر چه قوی تر مسئولین و ملت در میدان مبارزه و عمل است.

حماسه سیاسی و اقتصادی بر عهده کیست؟
بی شک بر اساس صلاحیت ها و وظایف ذاتی و تعهداتی که مردم و مسئولین نسبت به یکدیگر و نظام دارند تحقق این حماسه سیاسی و اقتصادی (که به عنوان نگاه راهبردی جمهوری اسلامی در سال جاری تعیین شده است) برعهده گروه های زیر می باشد:

اول: شخصیت اصلی این حماسه یک یا دو نفر نیستند بلکه ملتی ۷۵میلیونی هستند که تک تک آنها با کمک هم حماسه سال۹۲ را رقم می زنند. سال ۹۲ با توجه به فشارهای ناشی از تحریم ها و از سوی دیگر اتفاق مهم و سرنوشت ساز انتخابات ریاست جمهوری که پیش رو داریم سال حساس و مهمی است که نیازمند حضور پرشور و همراه با خرد و بصیرت مردم به عنوان پشتوانه های اصلی نظام اسلامی است.

دوم: مسئولان و نخبگان نیز نقش مهمی در این جریان دارند. امسال مسئولان نه تنها در زمینه اقتصادی و حمایت از تولید ملی در راستای رسیدن به خودکفایی لازم است بیش از سال گذشته تلاش کنند و مانع بروز اتفاقاتی مانند گرانی های بی سابقه اخیر شوند بلکه در عرصه سیاسی هم با هفکری، دلسوزی و پرهیز از مجادلات بی اساس می بایست همراه با مردم در حماسه آفرینی در کشور نقش خود را ایفا نمایند.

سخن پایانی
نکته مهمی که در نگاه تحلیلی مقام معظم رهبری در ارزیابی سال قبل وجود دارد و برای آفرینش حماسه سیاسی و اقتصادی امید بخش و جهت دهنده است پرهیز از سیاه نمایی و نگرش سیاه و سفید به وضعیت جاری است که طبق آن بر خلاف نگاه های تخریبی، نگاه حمایتی و مثبت اندیشی توام با نقد را ارائه کرده و ضمن پذیرش وجود برخی نقاط ضعف و اشتباهات، دستاوردهای بزرگ سیاسی و اقتصادی و علمی سال ۹۱ را نیز مورد اشاره قرارداده و با اشاره به تاثیر عمیق این تجارب موفق در جهان اسلام متذکر میشود، در حالیکه بخش قابل اعتنایی از ملتها و حتی برخی دولت های جهان به تجارب موفق جمهوری اسلامی علیرغم همه تحریم ها و کارشکنی ها، اذعان می کنند، ما نباید منکر این نقطه قوت ها از جمله دستیابی به تکنولوژی های ناب و استراتژیک باشیم که انصافاً بسیار اتفاقات بزرگی بوده اند.

اقتدار سیاسی و برنامه ریزی اقتصادی و نیز عزم جدی نظام برای استمراربخشی به مواضع قاطع خویش، نظام سلطه را مجبور به کوتاه آمدن و انعطاف پذیری در برابر ملت ما می کند و سرعت دستیابی به حقوق مسلم مان افزایش می دهد. بر این اساس حماسه سیاسی و اقتصادی نیازمند روحیه مثبت اندیشی، مجاهدت، گذشت و معاضدت همراه با تقوای فردی و اجتماعی مردم و مسئولین است.

مهدی یاراحمدی خراسانی

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان