مرز پیش ساخته شالیزاری (مرز آسا )  جایگزین مرزبندی خاکی در مزارع برنج به منظور نگهداری آب در سطح شالیزارها می باشد. مرز بندی در شالیزار امر اجتناب ناپذیری در تولید برنج در سیستمهای برنجکاری با آب آبیاری می باشد. بمنظور تسطیح و آبگیری این مزارع از مرزبندی خاکی استفاده می شود که هزینه زیادی بر آن مترتب بوده و کاری سخت و نیازمند به کارگر ورزیده و توانا دارد.


مرز پیش ساخته شالیزاری ( مرز آسا ) شامل یک صفحه از جنس پلیمر. و پایک های نگهدارنده می باشد که این قطعات قابلیت اتصال سری با آب بندی عالی، با قدرت مقاومت در مقابل فشارهای موجود ، با هر طول مورد نیاز و با قابلیت انعطاف ، با هر زاویه ای قابل نصب و استفاده می باشد. این دیواره ها، سبک، با استحکام  و طول عمر زیاد، قابلیت نصب و جمع آوری آسان، می تواند جایگزین مرزهای داخلی شالیزار با کارایی بالاتردر نگهداری آب و کود وسم، افزایش راندمان کار ماشین آلات در شالیزار،هزینه کمتر و کاهش مشکلات زیست محیطی، نسبت به مرز بندی خاکی در سطح شالیزار باشد


مزایای مرز آسا :


1- سبک و با قابلیت نصب ، جاگذاری و حمل ونقل بسیار آسان ، توسط هر فرد با هر توان جسمی


2- طول عمر بسیار طولانی ( بیش از پانزده سال )


3- افزایش سطح زیر کشت و محصول به مقدار 3 - 1 درصد .


4-کاهش هزینه کارگری در بخش مرز بندی به مقدار 50 درصد .


5-کاهش مصرف سم علفکش راندآپ در شالیزار به مقدار قابل توجه .


6-  حذف منبع داخل مزرعه ای آفت ، بیماری و علف هرز .


7-افزایش کارایی آب در مزرعه با جلوگیری از اتلاف آب ناشی از سوراخکاری حشره آبدزدک و ترکهای حاصل از سله بستن خاک و ریشه علفهای هرز .


8-افزایش کارایی کود و سم در شالیزار ناشی از جلوگیری از اتلاف آب .


9-افزایش راندمان ماشینهای کاشت ، داشت و برداشت برنج ، ناشی از حذف مرز های داخلی و جاگذاری مرز آسا بعد از نشاکاری و جمع آوری آن قبل از برداشت محصول


10-کاهش آسیبهای زیست محیطی (جنبه های مثبت فراوان زیست محیطی ناشی از کاهش اتلاف آب ، کود، سم و انرژی  در شالیزار).


11-کاهش هزینه تولید برنج ( با حذف  10 درصدی هزینه کارگری در بخش مرزبندی).


12-افزایش عملکرد دانه ( با افزایش 3-1 درصدی سطح زیر کشت به همان نسبت افزایش عملکرد نیز میسر می شود که باید به آن افزایش عملکرد ناشی از کاهش آفت و بیماری و علف هرز و افزایش عملکرد ناشی از افزایش کارایی کود وسم و آبیاری رانیز اضافه نمود).


مشخصات فنی :


در این طرح با استفاده ازصفحات پلیمری با وزن مخصوص مناسب یک دیواره پیش ساخته به  ابعاد فنی (طول یک متر، ضخامت پنج میلیمتر و ارتفاع 20 سانتیمتر و بیشتر) با قابلیت قفل شدن باهم، دارای اورینگ  و ساخت پایک هایی با ابعاد ( ارتفاع50- 40 سانتیمتر ، ضخامت 10 میلی متر ، عرض 4 سانتیمتر، با انتهای گوه ای و دارای شیار در دو ضلع 10 میلیمتری به عمق 15 میلیمتر و به ارتفاع 20 سانتیمتر و به عرض 6 میلیمتر) که  مقاومت کافی در مقابل فشار های هیدرو استاتیک و سایر شرایط محیطی ایجاد می شود را برای صفحات پلیمری ایجاد می نماید .


لازم به ذکر می باشد که ابعاد پیشنهادی برای یک مزرعه شالیزار با عمق خاکورزی  15 – 10 سانتیمتر می باشد که با تغییر این عمق این قابلیت وجود دارد که ابعاد صفحات و پایکها را متناسب با شرایط مزرعه تغییر داد.


این صفحات  قابلیت پیچش و خمش  بالا را به همراه دارد و عمر این قطعات پیش ساخته در صورت نگهداری مناسب بیش از پانزده  سال خواهد بود. زمان اجرا و جاگذاری این قطعات پیش ساخته ، بعد از عملیات نشاکاری است و قبل از عملیات برداشت جمع آوری می گردد .


این دیواره های پیش ساخته مخصوص جایگزینی با مرزهای داخلی شالیزارها که فقط رسالت تنظیم سطح آب را دارند ،می باشند و هر نوع کاربری مشابه آن را نیز پوشش خواهند داد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان