به گزارش لنگرنیوز، آیت الله محمد امامی کاشانی خطیب موقت تهران در خطبه های نماز جمعه امروز پایتخت با اشاره به مذاکرات هسته ای و بیانیه مشترکی که شب گذشته منتشر شد، اظهار داشت: ماهیت بیانیه اخیر لوزان، یک چارچوب کلی است و جرئیات نیست، درباره جرئیات بعداً صحبت خواهد شد.

وی افزود: دنیای غرب پذیرفت که ایران انرژی هسته ای برای استفاده در مقاصد صلح آمیز، صنعت و تکنولوژی داشته باشد، چیزی که در ابتدا زیر آن زده بود و می گفت در قرارداد نبوده است اما جمهوری اسلامی ایران یعنی تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کردند که استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حق لازمی است که باید باشد و به طور کلی در همه قراردادهای انرژی آمده است تا همه کشورها بتوانند از این حق استفاده کنند و دنیای غرب استفاده از انرژی هسته ای در مقاصد صلح آمیز را پذیرفت.

وی ادامه داد: این نکته بیان می کند که جمهوری اسلامی ایران می تواند در موارد صلح آمیز از حق استفاده از انرژی هسته ای برخوردار باشد البته جزئیات این توافق طی سه ماه آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لغو تحریم ها در توافق نهایی، تصریح کرد: لغو تحریم ها نیز به صورت کلی در بیانیه شب گذشته مطرح شده است که لغو تحریم هاست نه تعلیق تحریم ها. آنها لغو تحریم ها را در ابتدا قبول نداشتند اما پذیرفتند البته سیر لغو تحریم ها چگونه خواهد بود، بستگی به مذاکرات و توافق نهایی دارد.

وی با بیان اینکه ماهیت بیانیه مشترک شب گذشته ایران و 1+5 چارچوب کلی بوده است، از عوامل این موفقیت سخن به میان آورد و گفت: اولین عامل ارتقای سطح علمی کشور بود، ایران و نظام جمهوری اسلامی به لطف خدا از نظر رشد علمی و ارتقای سطح علمی کشور توانسته شرایط بسیار عالی در دنیا کسب کند، در صنعت، نظامی و مباحث سیاسی امروز ایران کشوری است که در دنیا برای سخن گفتن حرف دارد و دنیا برای جمهوری اسلامی ایران جا باز کرده است.

وی با بیان اینکه رشد علمی ایران موقعیتی است که توانسته جمهوری اسلامی را پیش ببرد، گفت: رهبر معظم انقلاب روی اقتصاد مقاومتی تأکید فرمودند؛ اقتصاد مقاومتی امر بسیار مهمی است که باید مسئولان به آن توجه کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران بر همین اساس یادآور شد: آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در برابر دنیا ایستاد و حرف زد و گفت که «ما نتوانستیم ایران را قانع کنیم که دست از انرژی هسته ای بردارد اما توانستیم ایران را پای میز مذاکره بکشانیم»، در صحبت های خود از رهبر معظم انقلاب نام برد و فتوای رهبر انقلاب درباره حرام بودن استفاده از سلاح های کشتار جمعی یادآور شد.

وی ادامه داد: ایران اگر پای میز مذاکره نشست نه برای تحریم شما بود بلکه ایران خواست به دنیا نشان دهد که اهل منطق و مذاکره است، نظام جمهوری اسلامی از حق شرعی و علمی و قانونی خود دفاع می کند و اقدامات شما ظالمانه است.

آیت الله امامی کاشانی تصریح کرد: غربی ها باید بدانند با ایران پیمانی بسته اند و آن پیمان این است که در این چارچوب ایران به تمام تعهداتش عمل خواهد کرد و غربی ها نیز باید به تعهداتشان عمل کنند اما اگر غیر از این اقدام کنند ایران هم به ناچار این پیمان را خواهد شکست.

وی اضافه کرد: عهدشکنی و پیمان شکنی بسیار اقدام بدی است که بهتر است غربی ها این ننگ را در تاریخشان ثبت نکنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به برخی اظهارنظر غربی ها مبنی بر حمایت ایران از تروریسم تأکید کرد: حمایت از مردم سوریه و عراق حمایت از تروریست است یا تربیت گروهک های تروریستی مانند داعش و اعزام آنها به این کشورها برای کشتار مردم مظلوم این مناطق حمایت از تروریست است؟!

وی خاطرنشان کرد: بیان کردن سخنانی مانند عدم تحقق حقوق بشر در ایران، آزادی و جایگاه قوه قضائیه در ایران توسط غربی ها نیز اظهارات بی ربط و بی اساسی است. اگر غربی ها به تعهداتشان عمل کنند ایران هرگز این پیمان را نخواهد شکست و بر فضائل و مکارم اخلاق استوار است.

آیت الله امامی کاشانی با تأکید بر اینکه شکستن پیمان ها و تعهدات همواره توسط غربی ها صورت گرفته است، گفت: عامل دوم موفقیت در مذاکرات هسته ای نظام جمهوری اسلامی و این ملت است، ملت ایران پایبند به دین و معنویت است و در عین حال متحد، منسجم و یک صدا و یکپارچه است، این ملت با چنین تفکر دینی و اخلاق سیاسی و اجتماعی و با آن انسجام و وحدتی که دارد می تواند کار را پیش ببرد.

وی مهمترین عامل موفقیت در مذاکرات هسته ای را رهبری های داهیانه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب دانست و تصریح کرد: اصل مسئله ولایت فقیه امری اساسی برای هر نوع پیشرفت در کشور است. وحدت ملت ایران بر محور ولایت فقیه و زیر همین چتر است.

امامی کاشانی در پایان خاطرنشان کرد: انصافاً تیم مذاکره کننده هسته ای تیمی متین، با حکمت و با متانت است، تیم مذاکره کننده هسته ای همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نرمش قهرمانانه و تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر داشتند. واقعاً باید به همه آقایان مخصوصاً آقای رئیس جمهور و بالاخص وزیر امور خارجه هم تبریک و هم خسته نباشید گفت؛ طبق فرموده خداوند نصر و موفقیت دست خداست و نصیب افراد شایسته می شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان