به گزارش لنگرنیوز ، «اریک شولتز»، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در کنفرانس خبری روزانه به بیانات رئیس جمهور ایران که گفته بود «مذاکرات هسته ای ما پله اول برای تعامل سازنده با جهان است» واکنش نشان داد.

حجت السلام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز جمعه در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت: «مذاکرات هسته ای ما پله اول برای تعامل سازنده با جهان است. بحث ما فقط هسته ای نیست. این نیست که ما امروز یک موضوعی به نام هسته ای داریم و می خواهیم با دنیا مذاکره کنیم و این موضوع تمام بشود، این پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است.»

یک خبرنگار از سخنگوی کاخ سفید پرسید: «اریک، روحانی رئیس جمهور ایران در حال معرفی این توافق به عنوان رابطه جدید با دنیا است. آیا کاخ سفید هم آن را همینطور می بیند؟»؛ وی در پاسخ گفت: «من می فهمم که ایرانی ها در وضعیتی هستند که نیاز دارند این توافق را به مردم آنجا بفروشند. برای ما، این توافقی بر سر برنامه هسته ای ایران بود، تمام!. مذاکرات برای همین بود. این چیزی است که جامعه بین المللی همراه با آمریکا برای دست یابی به آن گردهم آمدند. و ملاک توافق هم برای ما همین است.»

شولتز در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این توافق می تواند آغازگر رابطه ای جدید بین ایران و سایر کشورهای دنیا هم باشد گفت: «فکر می کنم نگرانی هایی که ما خارج از برنامه هسته ای درباره ایران داریم، درست به اندازه دیروز و امروز برقرارند.»

سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در واکنش به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی که به انتقاد از تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 پرداخته بودند هم گفت آمریکا توافقی که تهدید کننده امنیت اسرائیل باشد را با ایران امضا نخواهد کرد.

هیأت های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی ها تا ضرب الاجل خودخوانده 30 ژوئن (11 تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که آقای «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

رفع تحریم ها، به رغم این، چنانکه از اظهارات مقامات ایرانی و غربی ظرف 2 روز گذشته برمی آید از جمله موضوعات قابل تفسیر و محل اختلاف بین دو طرف است.

مقام های آمریکایی و غربی در روزهای پنجشنبه و جمعه در حالی از «تخفیف» یا «تعلیق» تحریم ها پس از اقدامات راستی آزمایی آژانس سخن گفته اند که مقام های ایران می گویند این اقدامات بلافاصله پس از اجرایی شدن توافقنامه «حذف» خواهند شد.

تحریم های یکجانبه و بین المللی علیه ایران بر اساس ادعاهای بی پایه ای که کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران مطرح می کنند، وضع شده اند.

ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) است که به کشورهای عضو حق برخورداری از انرژی هسته ای برای مصارف صلح آمیز را می دهد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان