از دیرباز و شاید قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی، یک اصل نظامی ـ روانی بسیارمهم در دستور کار سازمان های صهیونیستی قرار داشت مبنی بر اینکه با نشان دادن رفتار خشن و بی نهایت وحشیانه و تخریبگر، باور و احساسی را به ساکنان فلسطین و بعدها به همه کسانی که در مقابل این اشغالگران ایستادند، منتقل می کردند که بخشی از توان بازدارندگی صهیونیست ها ترجمه می شد.



در طول سه دهه از تولد مقاومت اسلامی در لبنان و یا فلسطین نیز همواره این اصل نظامی برای ارعاب و عقب راندن اراده مقاومت و یا برای مردد ساختن اراده مردمی به کار گرفته شده و حتی قبل از هرگونه اقدام نظامی در مواضع مقامات رسمی و خطاب به رهبران و مردم حامی مقاومت، بیان شده است.



آنچه در جنگ 33 روزه اتفاق افتاد، این بود که ارتش صهیونیستی با ویران سازی همه زیرساخت ها و حتی حمله وحشیانه به مراکز سازمان ملل که محل پناه آوردن مردم بود و با ناتوان سازی و فرسایش پایگاه اجتماعی مقاومت در قبال این این ویرانه ها و خسارت ها، به دنبال انتقال همین پیام بود ولی با یک پاسخ راهبردی از سوی مقاومت لبنان مواجه شد.


با اینکه از گذشته نیز حزب الله لبنان در قبال خسارت های مادی مردم در صحنه های مقاومت از طریق جهاد سازندگی به ترمیم و بازسازی می پرداخت ولی حجم سازندگی و سرعت پاسخگویی به جنگ زدگان و تدابیر موقت اسکان و مدیریت بازسازی خسارت های جنگ به یک راهبرد جدید برای مقاومت تبدیل شد.



سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، در پایان جنگ 33 روزه اعلام کرد «همه چیز را بهتر از قبل و زیباتر از قبل خواهیم ساخت» و این راهبرد به اجرا در آمد و نقش شهید "حسن شاطری خوشنویس" در مدیریت اجرایی این راهبرد، اهمیتی برجسته دارد.



شخصیت شهید "شاطری خوشنویس" و کارنامه اخلاقی و خدماتی در دفاع مقدس و پس از آن، جایگاهی ویژه دارد ولی این تلاش در عرصه مقابله با راهبردها و اصول نظامی رژیم صهیونیستی، به تنهایی، شخصیت شهید شاطری خوشنویس را منحصر به فرد می کند. آنچه توسط این شهید و مجموعه اجرایی وی تحقق یافت این است که راهبرد بازدارندگی رژیم صهیونیستی، نه تنها در بعد نظامی فاقد کارآمدی است و حتی به حالت وارونه تبدیل شده و امروز صهیونیست ها را برای حمله به لبنان، ناچار به حسابگری کرده، بلکه در بعد دندان نشان دادن و آثار روانی ـ نظامی در افکار عمومی و یا در محاسبات رهبران مقاومت، تهی سازی شده و ارزش کارکردی ندارد.



تهی سازی راهبردی و اصول جنگی صهیونیست ها به سطحی رسیده که مقامات صهیونیست و حامیان غربی آنها را واردار به اتخاذ رویکردهای جدید برای جنگ های نیابتی، فرسایشی و محدودیت ساز در عرصه های دیگر کرده است. این در حالی است که قابلیت جبران خسارت های جنگی که همواره بر دوش حامیان غربی رژیم صهیونیستی بوده، به مرز ناتوانی نزدیک می شود و رژیم صهیونیستی که در دهه های قبل، عنصر فرصت ساز برای سیاست های استعماری غربی محسوب می شد، امروز به عنصر هزینه ساز و غیر قابل تحمل تبدیل کرده است به نحوی که آمریکا و برخی حکومت های غربی با اولویت های دیگری که همسو با اراده صهیونیست هاست حرکت نمی کنند و یا در مسیرهایی متفاوت از برآورد و ارزیابی های استراتژیک و حتی عملیاتی در قبال تحولات پیرامونی و معادلات منطقه ای قرار گرفته اند.



اگر برخی مقامات صهیونیست از منزوی شدن این رژیم در عرصه جهانی سخن می گویند، معطوف به فاصله گرفتن حکومت های غربی از سیاست های پیشنهادی صهیونیستهاست چرا که این رژیم در افکار عمومی جهانی و علی الخصوص در افکار عمومی غربی، نه تنها منزوی است بلکه همواره به عنوان یک پدیده ناهنجار، غیر قابل تحمل، وحشی و اشغالگر ثبت شده است.

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان