به گزارش لنگرنیوز به نقل از مشرق، رسانه های مکتوب همواره نقش عمده ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه ها، جایگاه ویژه ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه های متعلق به جریان اصلاح طلب می پردازد.

*******

روزنامه های زنجیره ای اصلاحات روز پنج شنبه را با تمرکز بر سخنان حجت الاسلام سید حسن خمینی و جزییات سفرخارجی حجت الاسلام روحانی آغاز کردند.

از سوی دیگر، در پروژه مطبوعاتی شبیه سازی رویکرد بازرگان و حجت الاسلام روحانی از سوی تندروهای اصلاح طلب، روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی به گفت وگو با هاشم صباغیان از اعضای نهضت آزادی پرداخته است. هاشم صباغیان در اظهاراتی عجیب از توانایی حرکت روحانی در مسیر و منش بازرگان سخن گفت و تصریح کرد «آقای روحانی باید در مرحله اول جنس «اعتدال» مهندس بازرگان را بشناسد و سپس در راه ایشان گام بردارد. این کار نیز با مطالعه و اندیشه در سیر تفکر مهندس بازرگان میسر است.»

پایان دوران هاشمی رفسنجانی از نگاه مردم سالاری/ قدم گذاشتن روحانی در مسیر بازرگانروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری پنج شنبه را با تیترهای «تصویب کلیات استانی شدن انتخابات مجلس» و «طرح رویکردی ایران برای ریشه کنی تروریسم» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· پایان محافظه کاری هاشمی

احسان کیانی در سرمقاله روزنامه مردم سالاری به موقعیت سیاسی هاشمی رفسنجانی در سپهر سیاسی کشور پرداخته است؛ وی معتقد است که هاشمی دیگر از سیاست های محافظه کارانه با شکست در انتخابات ریاست خبرگان دست برداشته است و مرزبندی خود را با جناح اصولگرا نمایان ساخته است؛

وی در همین راستا نوشت «وی با سخنان انتقادآمیزش در مراسم بزرگداشت همسر امام (ره)، مرز خود با اصولگرایان را روشن تر از همیشه نشان داد. او دیگر در میانه ای مبهم نیست بلکه به وضوح در کنار برخی منتقدان پیشین خویش ایستاده است. این نه فقط موقعیت هاشمی است که سرنوشت دیگر محافظه کاران نیز جز این نیست. هم چنان که علی اکبر ولایتی در مناظره های انتخاباتی نه در کنار نامزدهای اصولگرا که در مقابلشان ایستاد و حتی سخت تر از اصلاح طلبان بر آنان تاخت؛ همان طور که علی اکبر ناطق نوری با اجتناب از حضور در جامعه روحانیت، اعتراضش به اصولگرایان را نشان داده و همان گونه که علی لاریجانی نیز ترجیح داده در مواجهه با برخی دوستان سابقش در کنار حسن روحانی قرار بگیرد. بازی پیشین به پایان رسید و بازی جدیدی آغاز شده که دو سو بیشتر ندارد: آرمان گرایی و واقع گرایی. آیا محافظه کاران این بازی را تا انتها ادامه خواهند داد؟ باید نشست و تماشا کرد!»

پایان دوران هاشمی رفسنجانی از نگاه مردم سالاری/ قدم گذاشتن روحانی در مسیر بازرگانروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار پنج شنبه را به تیترهای «میراث صراحت امام (ره)» و «علیه خشونت، علیه ترور» اختصاص داد.

· نان را گران نکنید، یارانه غیر نیازمندان را قطع کنید

دولت نمی خواهد پایگاه اجتماعی خود را در اقشار غیر نیازمند از دست بدهند، برای همین از قطع یارانه غیرنیازمندان ابا دارند.

فؤاد شمس در روزنامه ابتکار یارانه را «وبال گردن» دولت یازدهم دانست و معتقد است که نباید دولت به برخی از افراد جامعه یارانه بدهد و در همین راستا نوشت «کسانی که خودرو های لوکس چندصد میلیونی دارند قطعاً 50 هزار تومان درماه پول چند بار ویراژ دادن آنان در اتوبان های شهر نیست. اصلاً خود این اتوبان ها به عنوان یارانه برای آنان است. یا پزشکان و وکلایی که از انواع امکانات برای درآمد بیشتر برخوردارند قطعاً مستحق دریافت یارانه نیستند. صرافانی که از رانت متغییر بودن قیمت ارز و طلا بر دارایی شان افزوده می شود الان یارانه بزرگی می گیرد که 50 هزار تومان در مقابل آن پول خرد هم حساب نمی شود. پرداخت یارانه به اقشار ثروتمند فلسفه وجودی یارانه را زیر سؤال می برد. شکاف ها نه تنها کاهش نمی یابد که افزایش هم پیدا می کند.»

وی سپس با گلایه از رفتار اقتصادی دولت پیرامون گرانی نان و عدم قطع یارانه ثروتمندان نوشت «به هر صورت این روزها پرداخت یارانه نقدی فشار سنگینی بر دوش دولت نهاده است. به نظر می رسد عقلانی تر و البته انسانی تر این است که به جای آن که نان گران شود که بر دوش اکثریت عظیمی از مردم که قوت غالبشان نان است فشار آورده شود اقشار ثروتمند اندکی احساس مسئولیت بکنند و و یارانه دریافت نکنند. آن هم در سیستم اقتصادی که مالیات بر در آمد های کلان هنوز درست برقرار نشده است و انواع رانت ها و مواهب دیگر برای پر درآمدها بی داد می کند. این امر نه تنها کمک به دولت است که بتواند به این اوضاع سرو سامانی بدهد بلکه حس همبستگی اجتماعی را بیشتر می کند و تبعات سیاسی و امنیتی احتمالی که همچون آتشی زیر خاکستر در میان بخش هایی از طبقات فرودست به چشم می خورد جلوگیری خواهد کرد.»

پایان دوران هاشمی رفسنجانی از نگاه مردم سالاری/ قدم گذاشتن روحانی در مسیر بازرگانروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیم تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «70 روز تا فرجام هسته ای» و «ضعف وزارت کشور در حادثه شیراز» اختصاص داده است.

· سرنوشت جناح ها در دستان شیوخ

مجتبی حسینی در گزارشی در صفحه احزاب روزنامه اعتماد به بررسیموقعیت روحانیون سیاستمدار در فضای سیاسی ایران می پردازد؛ وی معتقد است که سه گروهی که طبقات سیاست در ایران را می سازند و سرآمد هر کدام شان با واسطه و بی واسطه، «فقهای سیاستمدار» اند. روحانیونی که «تصمیم گری و تصمیم سازی» شان، «سرنوشت» و «فرجام» جناح های سیاسی ایران را تعیین می کند.

مجتبی حسینی در تقسیم بندی این گزارش سیاسی زعمای اصولگرایان راآیات مصباح یزدی، محمد یزدی و موحدی کرمانیو جناح میانه روها هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و سیدحسن خمینی و شیوخ اصلاح طلبان را رییس دولت اصلاحات و سیدمحمد موسوی خویینی ها و عبدالله نوریمی داند.

دبیر سرویس احزاب روزنامه اعتماد در توصیف وضعیت اصلاحات از عبارت «سه شیخ و دو سکوت» یاد می کند و در همین راستا می نویسد«کارگزاران سیاسی اصلاح طلب پس از طی دورانی سخت و دم و بازدمی پرمصیبت در اتمسفر سیاست ایران با تن دادن به عقلانیت سه شیخ خود نه تنها به شاهراه نجات رسیدند که امروز برای سبقت از رقیب، بیش از هر زمان دیگری خود را محتاج وعظ و خطابه شیوخ خود می بینند. اینان می دانند در مقام کارگزاران با تن دادن به فرامین کارفرمایان سیاسی پر آوازه خود می توانند خرد جمعی و بلوغ سیاسی خود را بهسازی کرده و به آنچه هدف گذاری کرده اند، دست یابند.

در این بین هرچقدرحرف از اصلاحات نقل و نُقل بازار سیاست و سیاستمداران است اما سکوت، لب الباب شیوخ اصلاحات است. یکی از این سه شیخ که مجالی برای گفتن ندارد، اما سیدمحمد موسوی خویینی ها و عبدالله نوری سکوتشان اختیاری است. سکوتی که به رمز و رازی شبیه است و خود قصه ادامه داری شده. عبدالله نوری هرچند گاهی حرف هایی می زند و از دلمشغولی و ذهن مشغولی اش رونمایی می کند، اما بازهم نمایه شناسی رفتارش موید آن است که تمایلی به موضع گیری مستمر ندارد. موسوی خویینی ها اما سکوتی طولانی تر دارد. گویی مناسبات قدرت در ساخت سیاسی به گونه ای است که او را از آفتاب به سایه هدایت کرده است. سایه ای که برای منتقدان و مخالفان و رقبایش، از او چهره ای رمزآلود و پر رمز و راز ساخته تا آنان از قبای سرخ و دستان نامریی اش داستان سرایی کنند.

آن تک سکوت اجباری و این دو سکوت اختیاری اما به معنای رهایی زعامت اصلاحات نیست. شیوخ اصلاحات بازگرداندن قبای سیادت بر تن کارگزاران سیاسی شان را در تن پوشی عبای سکوت دیده اند، سکوتی برای رقبا و طرح طریقت برای مریدانشان در خفا.»

پایان دوران هاشمی رفسنجانی از نگاه مردم سالاری/ قدم گذاشتن روحانی در مسیر بازرگانروزنامه آرمان امروز

روزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «انتخابات مجلس استانی می شود» و «قصد سفر نداشتم» اختصاص داد.

· مقایسه روحانی و بازرگان در روزنامه خانوادگی هاشمی

پس از پیروزی حجت الاسلام روحانی در کارزار انتخاباتی 1392 اولین واکنش جریان تندرو اصلاحات به فراگیری گفتمان اعتدال در قوه مجریه بازگشت تفکر بارزگان به فضای سیاسی کشور بود و در همین راستا این جریان با زنده نگه داشتن نام بازرگان اقدام به شبیه سازی رویکرد بازرگان و حجت الاسلام روحانی کردند تا از این طریق رفتارهای بازرگان را در دوران ابتدایی انقلاب مناسب ارزیابی نمایند و به این نتیجه برسند که مردم بعد از سه دهه به گفتارهای مهندس بازرگان در دولت موقت ایمان آوردند.

روزنامه آرمان امروز در صفحه سیاسی خود با هاشم صباغیان از اعضای نهضت آزادی و مهندس بازرگان پرداخته است؛ هاشم صباغیان در پاسخ به این سؤال که مهم ترین شعار آقای روحانی «اعتدال» بوده است. با توجه به اینکه شما در کابینه مهندس بازرگان حضور داشتید و از نزدیک با منش و شیوه مدیریتی ایشان آشنایی دارید، آیا معتقدید آقای روحانی چارچوب های اعتدالی مهندس بازرگان را رعایت می کند؛ اظهار داشت «اعتدال مهندس بازرگان دارای جنبه های مختلفی است که نیاز به بررسی و تحلیل عمیق و گسترده دارد. مهندس بازرگان به هیچ عنوان اهل «کینه توزی» و «خصومت» با هیچ شخص یا جریانی نبود. مهندس بازرگان حتی با مخالفان و دشمنان خود هم به صورت معقول و آگاهانه برخورد می کرد و از هرگونه عکس العمل و واکنش پرهیز می کرد. «قدرت» در شخصیت مهندس بازرگان تأثیری نداشت. شخصیت ایشان به شکلی بود که رفتارش چه زمانی که در قدرت حضور داشت و چه زمانی که هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشت یکسان بود و هیچ گونه تغییری پیدا نمی کرد. ایشان اغلب مباحث حکومت داری و شیوه مدیریتی که در کابینه مطرح می کردند را از شیوه حکومت داری حضرت علی (ع) و کتاب نهج البلاغه نشأت می گرفت.

مهندس بازرگان به مساله «بیت المال» بیش از اندازه حساسیت داشتند و یکی از نکاتی که همواره در کابینه مطرح می کردند حفاظت و صیانت از «بیت المال» بود. ایشان بارها عنوان می کردند که مردم به ما اعتماد کردند، درنتیجه ما «امین» مردم محسوب می شویم و باید با تمام توان از «بیت المال» محافظت کنیم. نکته دیگر اینکه مهندس بازرگان همواره اهل تعامل و گفت وگو بود. ایشان در مقاطع مختلف و در بدترین اتفاقات سیاسی تعامل و گفت وگو را به کشمکش و نزاع ترجیح می داد و به معنای واقعی «تقوای سیاسی» را رعایت می کرد. آقای روحانی هم اهل تعامل هستند. با این وجود بنده معتقدم مشکلاتی که هم اکنون جلوی راه دولت آقای روحانی است از مشکلات دولت موقت مهندس بازرگان بیشتر است.

دولت موقت هم با مشکلات بزرگ و گسترده ای در سراسر کشور مواجه بود اما مشکلات آشکار و قابل تشخیص بود. این درحالی است که در شرایط فعلی اغلب مشکلات آقای روحانی به صورت پنهان است و تشخیص راه حل آن به آسانی مقدور نیست. پنهان بودن مشکلات باعث شده که دولت آقای روحانی پیش از ورود به یک مساله نتواند تحلیل درستی از آن داشته باشد. درنتیجه هنگامی که وارد یک مساله می شود و هزینه و وقت خود را صرف می کند تازه به موانع جدی و ریشه ای برخورد می کند.»

صباغیان سپس در مورد تفاوت های مقایسه اعتدال در منظر حجت الاسلام روحانی و مهندس بازرگان اظهار داشت «آقای روحانی می تواند در مسیر و مشی مهندس بازرگان حرکت کند. فرم شکل گیری شخصیت آقای روحانی با فرم شکل گیری مهندس بازرگان متفاوت است. مهندس بازرگان شخصیتی دانشگاهی بودند درصورتی که آقای روحانی حوزوی هستند. نکته جالب درباره مهندس بازرگان اینکه ایشان دارای مدرک دکتری از یکی از دانشگاه های فرانسه است. با این وجود هیچ گاه حاضر نشد درباره ایشان از واژه «دکتر» استفاده شود و همواره ترجیح می داد وی را مهندس بازرگان خطاب کنند. آقای روحانی باید در مرحله اول جنس «اعتدال» مهندس بازرگان را بشناسد و سپس در راه ایشان گام بردارد. این کار نیز با مطالعه و اندیشه در سیر تفکر مهندس بازرگان میسر است.»

پایان دوران هاشمی رفسنجانی از نگاه مردم سالاری/ قدم گذاشتن روحانی در مسیر بازرگانروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «108 اثر تاریخی از آمریکا به ایران بازگشت» و «ارائه طرح روحانی علیه تروریسم در اجلاس سران آسیا و آفریقا» اختصاص داد.

· بازگشت هاشمی به «سیما» با فشار بر جام جم

فشار به صداوسیما پاسخ داد، یاران هاشمی خواهان پخش مستقیم تمامی سخنرانی های وی هستند و این بار با فشار به صداوسیما خواهان «جبران» عدم پخش سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت بودند که به نتیجه دلخواه خود رسیدند.

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به بازگشت هاشمی به رسانه ملی پرداخته است و در همین راستا نوشت «با پخش بخشی از سخنرانی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم سالگرد بانوی انقلاب و همسر امام خمینی (ره)، به غیبت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تلویزیون طی چند سال اخیر پایان داده شد. به گزارش «تابناک»، همایش بزرگداشت بانوی انقلاب خدیجه ثقفی همسر امام راحل با حضور و سخنرانی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری و آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه ۲۳ فروردین ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد؛ اما این سالگرد با پوشش رسانه خاصی همراه نبود.

همین اتفاق باعث شد تا هاشمی هنگام سخنرانی در این مراسم بزرگداشت، از رسانه ملی سخن به میان بیاورد و این موضوع را مطرح کند که انتظار می رفته تا این همایش را زنده پوشش دهد؛ نقدی که البته در ادامه انتقادات نسبت تند رئیس مجمع تشخیص مصلحت از صداوسیما ارزیابی شد اما نقدها به همین نقطه ختم نشد و بعد از آنکه این سخنان ضبط شده نیز پخش نشد، سایت «جماران» انتقادات شدیدی را مطرح کرد.

در بخشی از یکی از نقدهای این وب سایت که روز سی ام فروردین ماه منتشر شد، از پخش نشدن سخنان رئیس جمهوری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین رونمایی از کتاب خاطرات رهبر معظم انقلاب از دیدارهای ایشان با خانم خدیجه ثقفی با وجود گذشت یک هفته انتقاد کرده بود. سرانجام سه شنبه شب، فیلمی از این مراسم در شبکه سوم سیما پخش شد که حاوی بخشی از سخنرانی هاشمی نیز بود تا بدین ترتیب پس از چندین سال، بار دیگر یک سخنرانی از هاشمی رفسنجانی از تلویزیون پخش شود.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان