قلیان از قهوه خانه ها به مجلس رسید!

۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۷:۴۶ چاپ کد خبر: 2495

مانند بسیارى از کشورهاى خاورمیانه، قلیان یکى از وسایل تفریحى رایج در ایران است که اگرچه بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و نیروی انتظامی مصرف آن در اماکن عمومی و به خصوص سفره خانه های سنتی منع شده، اما ظاهراً به راحتی نمی شود، شر آن را از چنین مکان هایی کم کرد.

 این بار بحث ما از نصایح و الگو گیری از بزرگترها مربوط به تفریحی می شود که از قدیم و ندیم رایج بوده و یکی از دلخوشی های دور همی های ایرانی ها محسوب می شده. سردر همه رستوران های سنتی و سفره خانه ها و قهوه خانه ها، عکسی از پدربزرگی است که با فیگوری خاص قلیان دست گرفته و با ابهتی که در پس سبیل چرخانده و کلاه و لباس محلی خود دارد، یک مفهوم را برای همه بینندگان تداعی می کند. از طرفی روی بسته بندی های لوازم قلیان هم عکس مادربزرگی است که با همان فیگور قلیان در دست دارد. به همه اینها اضافه کنید صحبت های دلنشین رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دولت یازدهم را که نماینده های مجلس به او برای وزارت آموزش و پرورش اعتماد نکردند.


صحبت های اخیر محمدعلی نجفی درباره قلیان کشیدن خودش و آزادی خانم ها برای قلیان کشیدن ، آشوب دیگری را در دولت یازدهم به راه انداخت که صدای آن تا هرم سه گوش بهارستان هم رفت.


بزرگتر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره محدودیت برای کشیدن قلیان توسط خانم ها در بعضی اماکن گفته است: با این موضوع مخالفم. حالا بنده با همسرم یا دخترم رفتیم قلیان بکشیم؛ دو پک هم آنها بزنند چه مشکلی دارد؟ من موافق قلیانم در محیط های مشخص با استانداردهای کافی. ببینید چقدر امکان تحرک، تفریح و حتی نفس کشیدن برای مردم باقی گذاشته ایم؟ نمی گویم هر رستورانی، سرو شود. جلوی قلیان را بگیریم همراه با قلیان چیزهای دیگری هم وارد فضای خانه می شود.


معاون رئیس جمهور مخالفت هایی که بعد از صحبت هایش به جریان افتادند را پیش بینی کرده و همچنین گفته ؛ می دانم خیلی ها با حرفهای من مخالف هستند اما ببینیم مجموع محدودیت ها قابل دفاع هستند؟ اگر نبود بدانیم بعضی محدودیت ها را زیاد به مردم تحمیل می کنیم و در تصمیمات، تردید کنیم. علما می گویند هر چیز که منع می کنید انسان حریص می شود، اگر این را ملاک تصمیم گیری بگذاریم شاید به این نتیجه برسیم بعضی تصمیمات قبلی اشتباه بوده است. اگر بناست، قلیان باشد برای زن و مرد نباید تفاوت باشد.


واکنش مجلسی ها به قلیان نجفی


اولین انتقادات به صحبت های نجفی ، از سوی مخالفان دیرینه او در مجلس شورای اسلامی صدای خود را به گوش آقای رئیس رساندند.


قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر و چالوس در تذکری نسبت به اظهارات معاون رییس جمهور درباره آزاد بودن کشیدن قلیان برای بانوان در جلسه روز سه شنبه مجلس به شدت انتقاد کرد و گفت: بنده علی رغم علاقمندی ام به آقای نجفی اما باید بگویم که نسبت به این اظهارات ایشان درباره قلیان و آزاد بودن کشیدن قلیان توسط خانم ها معترضم.


احمدی ادامه داد: این سخنان آقای نجفی واقعا تعجب برانگیز است، بنده امروز وقتی با پزشکان در صحن صحبت کردم، معتقد بودند که یک پُک قلیان با کشیدن 40 نخ سیگار برابری می کند که این یک آسیب جسمی است.


نماینده نوشهر و چالوس در مجلس در پایان گفت: ما به جای اینکه به بخش سلامت کمک کنیم عارضه اینچنینی هم به بخش سلامت می زنیم، دوست دارم این موضوع را حتما آقای نجفی روشن و شفاف بیان کند که قلیان کشیدن، جز آسیب چیزی به دنبال دارد؟


این انتقاد نماینده نوشهر در صورتی نجفی را مورد هجمه قرار داد که رئیس سازمان میراث صحبتی در خصوص ضرو و سود قلیان نکرده بود و هدفش تنها ایجاد آزادی برای مردم و عدم تبعیض بین خانم ها و آقایان بود. چراکه برای قلیان فرقی نمی کند که مخاطبش مردم باشد یا زن.


یکی دیگر از نماینده ها ، کار را به جای باریک تر کشاند و اظهارات نجفی درباره قلیان را تبلیغ برای دخانیات خواند. مجتبی رحماندوست از مدعی العموم خواست تا این جرمی که توسط نجفی صورت گرفته را به صورت قانونی پیگیری کند.


***


سرطانی که 3 سال سکوت می کند


گذشته از دعوای مسئولان بر سر آزاد شدن یا نشدن قلیان و دادن یا ندادن مجوز به خانم ها برای کشیدن قلیان، تغییر ماهیتی این ماده مخدر از شکل سنتی خود که با نام خوانسار معروف بود به شکل توتون های میوه ای که گفته می شود سالم و طبیعی است، مسئله اصلی تریست که باید مورد بررسی قرار بگیرد.


دکتر بهزاد رحمانی رییس انجمن علمی جراحان عمومی گفت: سیگار در بسته بندی شکیلی به صورت قلیان های میوه ای عرضه می شود که پسوند میوه ای بی خطر بودن را به اذهان متبادر می کند. اما 99 درصد کسانی که به نوعی سرطان ریه (SCC) مبتلا می شوند سیگاری هستند که این آمار حاکی از مضر بودن سیگار و دخانیات برای ریه افراد است.


رییس انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه هنوز سرطان ریه در میان همه گروه های سنی سرطان شایعی است، ادامه داد: سرطان ریه کشنده ترین سرطان است چون علائم سرطان ریه بسیار شبیه به علائم و نشانه های روزانه یک فرد سیگاری است از این رو دیر تشخیص داده می شود.


رحمانی با بیان اینکه با مشاهده خلط خونی باید توجه داشت سه سال از شروع سرطان ریه گذشته است، گفت: سرفه ای که بیش از چهار هفته طول کشیده شده باشد (بدون سابقه سرماخوردگی و مواجهه با مواد شیمیایی و ابتلا به آلرژی) نخستین علامت سرطان ریه است.


این فوق تخصص جراحی توراکس با بیان اینکه سرفه با زندگی افراد سیگاری عجین شده است، ادامه داد: از این رو افراد نسبت به عارضه سرفه بی اعتنا هستند اما در موارد پیشرفته خلط خونی بروز می کند.


رحمانی با بیان اینکه از 100 فرد مبتلا به سرطان ریه 50 درصد آنها به هنگام مراجعه غیرقابل درمان جراحی هستند، افزود: چون بیماری از سه سال پیش آغاز شده است.


وی سیگار و استعمال دخانیات در اشکال گوناگون قلیان و ... را علت اصلی وخیم ترین و کشنده ترین سرطان (سرطان ریه) دانست و گفت: عارضه بسیار وخیم تر سیگار «آمفی زم» است که شامل افزایش اندازه و حجم ریه همزمان با کاهش توان تبادل اکسیژن در ریه این دسته از بیماران است که در نهایت بیمار را زمین گیر می کند.


***


5 میلیون قربانی در سال


بد نیست بدانید کشیدن قلیان حجم تنفسی بدن را کاهش داده و مواد سمی ناشی از نوع توتون و تنباکوی قلیان، سلامت افراد را با خطر روبرو می کند. کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز، فرد استفاده کننده را دچار اعتیاد می کند، در حالی که تصور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می شود و مواد سمی آن از بین می رود.


مانند بسیارى از کشورهاى خاورمیانه، قلیان یکى از وسایل تفریحى رایج در ایران است که اگرچه بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و نیروی انتظامی مصرف آن در اماکن عمومی و به خصوص سفره خانه های سنتی منع شده، اما ظاهراً به راحتی نمی شود، شر آن را از چنین مکان هایی کم کرد.


افراد سیگاری که به طور متداول 8 تا 12 نخ سیگار در روز مصرف می کنند، به طور متوسط با 40 تا 75 پُک که به مدت 5 تا 7 دقیقه به طول می انجامد، حدود 5 تا 6 لیتر دود استنشاق می کنند و این در حالی است که مصرف کننده ی قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول 20 تا 80 دقیقه طول می کشد، حدود 50 تا 200 پُک می زند که هر پک به طور متوسط حاوی 15/0 تا یک لیتر دود است.


به دلیل مرطوب بودن راه های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می تواند عامل مهمی جهت رشد میکروب ها و قارچ ها باشد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که کشت مواد داخل لوله ی قلیان حاوی صدها نوع قارچ و میکروب بوده و این میکروب ها و قارچ ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت های مزمن می کند.


هم اکنون سالانه 5 میلیون نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات، جان خود را از دست می دهند که با ادامه ی این روند تا 20 سال آینده تعداد قربانیان به 10 میلیون نفر در سال می رسد./قانون

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان