به گزارش لنگرنیوز ، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه پس از دیدار با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید گفت واشنگتن روابط نظامی خود با اعراب را تقویت می کند.

اوباما که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، گفت کشورهای عربی حاضر در نشست از «اقدامات ثبات زدا»ی ایران، حتی در صورت حصول توافق هسته ای، ابراز نگرانی کرده اند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، رئیس جمهور آمریکا بر خلاف انتظار کشورهای عربی در نشست کمپ دیوید از امضای پیمان دفاعی رسمی  خودداری کرده، اما گفت تعهدی «آهنین» به امنیت کشورهای عربی دارد.

وی که در اقاماتگاه کمپ دیوید و در کنار نمایندگان شورای همکاری صحبت می کرد، گفت: «بر تعهد آهنینمان بر امنیت شرکایمان در خلیج (فارس) تأکید می کنم.»

هرچند کشورهای عربی انتظار داشتند اوباما به صراحت اعلام کند در صورت «تجاوز ایران» واشنگتن برای «دفاع» از آن ها وارد عمل می شود، اما رئیس جمهور آمریکا در اظهارات خود چنین وعده ای نداد و تنها گفت در صورت «تجاوز خارجی»، واشنگتن آماده خواهد بود «تا با شرکای  خود در شورای همکاری خلیج (فارس) کار کنیم تا سریعا مشخص کنیم که چه اقداماتی مناسب است، از جمله استفاده از قوای نظامی برای دفاع از شرکایمان در شورای همکاری خلیج (فارس). و بگذارید تأکید کنم که ایالات متحده به تعهدات خود پایبند می ماند.»

وی افزود: «هدف کلیدی تقویت ظرفیت شرکایمان در شورای همکاری خلیج (فارس)، این است که مطمئن شویم آن ها می توانند از موضع اطمینان و قدرت، با ایران به صورت سیاسی و دیپلماتیک تعامل کنند.»

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه کشورهای عربی از افزایش نفوذ ایران پس از توافق در منطقه نگران هستند، گفت هیچ تحریمی برداشته نمی شود مگر آنکه ایران به مفاد توافق احتمالی عمل کند.

وی افزود: «دغدغه ای وجود داشت، که من هم چنین دغدغه ای دارم، مبنی بر اینکه حتی اگر ما به صورتی موثر با مسئله هسته ای برخورد کنیم، همچنان مشکلاتی با برخی اقدامات ثبات زدای ایران وجود خواهد داشت.»

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «تعدادی از آن ها نیز نگران بودند که ایران با منابع بیشتری که در نتیجه کاهش تحریم ها به دست می آورد، ممکن است بخش زیادی از منابع را وارد فعالیت های ثبات زدا کند.»

وی افزود: «نمی خواهم نگرانی هایی را که در خصوص اتفاقی که ممکن است پس از کاهش تحریم ها رخ دهد، انکار کنم. اما باید تأکید کرد، آنچه اهمیت بیشتری دارد کارهایی است که ما می توانیم حالا برای کسب اطمینان از پایان یافتن برخی اقدامات ثبات زدا، انجام دهیم.»

باراک اوباما در دیدارهایی که روز پنج شنبه همراه با اعضای ارشد کابینه  خود، از جمله جان کری وزیر خارجه، جک لو وزیر خزانه داری و ارنست مونیز وزیر انرژی با نمایندگان شورای همکاری داشت، به تشریح کامل روند مذاکرات هسته ای پرداخته است.

یک مقام آمریکایی همچنین گفته است که طرفین برای انجام «همکاری های فشرده» نظامی توافق کرده اند. عربستان، قطر، امارات، کویت، بحرین و عمان اعضای شورای همکاری هستند، که با وجود دعوت از سران آن ها برای نشست کمپ دیوید، همه آن ها به جز دو کشور در سطحی پائین تر در این نشست شرکت کرده بودند.

باراک اوباما در پایان این نشست گفت واشنگتن به اعراب برای ایجاد سامانه های دفاعی، یک سامانه «هشدار سریع» موشکی و تقویت «امنیت دریایی» کمک خواهد کرد.

اوباما در مورد تائید یا عدم تائید توافق هسته ای از سوی اعراب هم گفت: «ما سندی نداشتیم که برای امضا به آن ها ارائه کنیم و بگوئیم که "آیا شما این توافق چارچوب را تائید می کنید یا نه؟"، چراکه توافق هنوز کامل نشده است.»

وی افزود: «آنچه من از شرکایمان در شورای همکاری خلیج (فارس) شنیدم، موافقت آن ها با یک توافق جامع و قابل راستی آزمایی بود که راه های منتهی به سلاح هسته ای را ببندد، که به نفع آن ها هم خواهد بود.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان