به گزارش لنگرنیوز، نمایندگان ایران و 1+5 در ژنو توافق کردند که در صورت رسیدن به توافق نهایی، تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شود و حالا رویترز گزارش داده که تحریم بانک ها جزء تحریم های هسته ای نبوده و بنا بر این، بانک ها همچنان در زیر سایه تحریم باقی خواهند ماند.

در ابتدای این گزارش به تجربه تلخ بانک های اروپا و آمریکا از همکاری با ایران و متحمل شدن جریمه های دولت آمریکا پرداخته شده و نویسنده نوشته که با وجود ذخائر عظیم نفت و گاز هم، باز بانک های خارجی علاقه ای به ورود به بازار ایران نخواهند داشت.

نویسنده به اعلام آمادگی شرکت های نفتی بزرگ و به خصوص شرکت «شل» و علاقه شرکت های خدمات هوایی به ورود مجدد به بازار 80 میلیونی ایران هم اشاره کرده و نوشته: «بیش از 10 بانک که اکثر آنها اروپایی است، با تحریم های ایران-محور آمریکا گزیده شده اند و از سال 2009 تاکنون، چیزی حدود 14 میلیارد دلار جریمه داده اند.

یک مقام ارشد بانکی آمریکا هم به شرط ناشناس ماندن در این خصوص با رویترز مصاحبه کرده و گفته: «با توجه به قوانین ضدپول شویی، هر کس که فکر بازگشت به ایران به سرش خطور کند، دیوانه است.»

رویترز این مقاله را در خصوص روزهای پس از توافق احتمالی میان ایران و 1+5 نوشته؛ یعنی گفته که اگر تحریم ها هم برداشته شود، باز بانک ها باز نخواهند گشت.

نویسنده این خبرگزاری در توجیه استدلال خود نوشته: «توافق ژنو فقط به برداشته شدن موقت تحریم های مربوط به پرونده هسته ای پرداخته بود و جمع قابل ملاحظه دیگر تحریم های ایران که اکثرا هم آمریکایی هستند و به دلائل حقوق بشری و حمایت ایران از شبه نظامیان خاورمیانه اعمال شده بودند، بر سر جای خود باقی ماند.»

تحریم بانک ها هسته ای نیست

رویترز می افزاید: «وزارت خزانه داری آمریکا، کل نظام مالی ایران را به عنوان «نگرانی اولویت دار رد بحث پولشویی» شناخته و مدعی است که ایران از تروریست ها حمایت مالی می کند و با همین سیستم مالی، به دنبال سلاح کشتار جمعی است.»

بانک هایی که گفته اند به ایران نمی آییم

«استاندارد چارترد» یکی از بانک هایی است که مجوز فعالیت در ایران را دارد ولی «جولی گیبسون» سخنگوی این بانک گفته که تمایلی برای استفاده از این مجوز وجود ندارد.

استاندارد چارترد پیش از این بخاطر همکاری با ایران، «موسسه ای سرکش» لقب گرفته و به پرداخت 667 میلیون دلار جریمه محکوم شده بود.

در آخرین بخش های این مقاله به بانک های متمایل به همکاری با ایران می رسیم و نام بانک های هند و چین را می بینیم ولی نویسنده باز هم می گوید که مثلا بانک دولتی هند، اعلام کرده که فعلاً برای گسترش فعالیت ها و یا تبدیل دفترش به شعبه برنامه ای ندارد.

بانک «نور» دوبی هم که پیش از این با ایران همکاری می کرده، به ماجرای بیرون کشیدن پول های خود از ایران پس از اعمال تحریم های آمریکایی اشاره می کند و یکی از مسئولانش به رویترز گفته: «هزینه زیر پا گذاشتن تحریم ها بالاست و کسی چنین ریسکی را به جان نمی خرد.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان