رئیس جمهور گفت:اگر در مسئله حجاب تذکری لازم است، آن تذکر باید از مدرسه و دبیرستان و دانشگاه و مساجد و علما و حوزه ها آغاز شود. آخرین مرحله کاری است که به تذکر پلیس می انجامد. پلیس نباید بار همه را خود به تنهایی بر دوش گیرد.

به گزارش لنگرنیوز، مهمترین بخش های سخنان حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سی ودومین مراسم دانش آموختگی علوم اجتماعی به شرح ذیل است:

روحانی سخنان خود را با درود به روان پاک شهیدان نیروی انتظامی و سایر شهدای کشورمان آغاز کرد و هفته نیروی انتظامی را تبریک گفت.

 

روحانی: نیروی انتظامی مظهر اقتدار و امنیت و آرامش در کشورمان است. مرزهای زمینی و دریایی و حتی ورودی های مرز هوایی و تا سراسر روستاها و شهرها و شهرستان ها و استان ها، مرکز کشور، خیابان و کوچه و همه جای این سرزمینی که با حضور این نیروی مقتدر مومن قانونمدار کارآمد، ما شاهد نظم و امنیت در این کشوریم.

 

گرچه نیروی انتظامی وظایف و مسئولیت های بسیار متنوعی را برعهده دارد، از نظم خیابان و ترافیک گرفته تا جاده ها، پارک ها، میادین عمومی و همه ی مراکز مهم سیاسی و اقتصادی این کشور، اما در عین حال، پلیس به عنوان مظهر آرامش و پلیس جمهوری اسلامی ایران، پلیسی جامعه محور است.

 

گرچه امنیت به عنوان اولین وظیفه ی حاکمیتی هر نظام و دولتی است، اما در نظام مردمسالار، همه جا باید در کنار مردم باشیم و رسالت و مسئولیت اصلی بر دوش مردم عزیز ما باشد. امنیت نیز بر عهده مردم است. این مردم ما هستند که با ایمانشان، با اعتقادشان، با حضور مومنانه شان در سراسر این میهن پاک و عزیز ایجاد امنیت می کنند. با سلوکشان، با رفتارشان، با ایمانشان.

 

پلیس در واقع در امنیت، مردم را حمایت می کند. 

 

باید به نقطه ای برسیم که در هر محله، انجمن آن محله، امنیت آن محله را بر عهده داشته باشد و پلیس به عنوان حامی آن انجمن و مددکار آن جمع در امنیت باشد. تا رسیدن به این نقطه راه خیلی طولانی در پیش نداریم. 

 

پلیس در عین حال که مظهر امنیت و زدودن هرگونه تهدید برای مردم و جامعه است، در عین حال مظهر اخلاق و ادب نیز در جامعه ایران  است. گرچه نه دولت و نه نیروی انتظامی و پلیس،  معلم مردم نیستند. و مردم دانش آموز نخواهند بود.

 

به گزارش تسنیم، روحانی افزود: مردم بعنوان صاحبان اصلی این سرزمین اند که اگر دولت توان و قدرتی دارد ناشی از رای مردم است. و اگر پلیس ما اقتدار، برقراری نظم و در صورت لزوم سلاح در دست دارد، از ناحیه مردم و به نمایندگی مردم است. ما همه به عنوان کارگزاران این ملت بزرگ هستیم. 

 

امسال سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است. مردم ما با هوشیاری و با حضور شکوهمندشان در انتخابات خرداد 92 حماسه سیاسی را آفریدند. حماسه ای که همه ی جهانیان را تحت تاثیر قرار دادند. نیروی انتظامی، پلیس، نقش بسیار تاثیرگذاری در این حماسه شکوهمند ایفا کرد. انتخاباتی بدون کوچک ترین ناامنی. آرامش محیط انتخابات و صندوق های رای بر شانه های ناجا بود. نیروی انتظامی در این راستا به خوبی به وظیفه خود عمل کرد. 

 

به گزارش تسنیم، روحانی ادامه داد: امروز برای ساختن حماسه اقتصادی، همچون حماسه سیاسی، پلیس در صف مقدم است تا حماسه اقتصادی آفریده شود. این دولت، دولت تدبیر و امید است. و در راستای تدبیر و امید نیروی انتظامی نقش بسیار تاثیرگذاری هم در اجرای تدابیر برای حماسه اقتصادی و هم در ایجاد امید در سراسر جامعه و مردم این سرزمین خواهد بود. پلیس ما پلیس ملتی است که ملت فرهنگ، ادب، نظم است. ما می بینیم مردم ما در همه مراسم شادی یا در مراسم سوگ، اعتدال، میانه روی، ادب و نظم را در فرهنگ اجتماعی خود دارند. نوروز را به عنوان روزهای شادمانی مثال می زنم. که شما می بینید مردم ما با چه نظم و آرامش و ادب و سلوک زیبایی این مراسم شکوهمند شادی ملی را برگزار می کنند.

 

عاشورا را مثال می زنم به عنوان سوگ بزرگ یک ملت در عزای سرداران بزرگ عاشورا، که پرچمداران آزادی برای بشریت بودند. می بینید این مراسم با چه نظم و شکوهی در این سرزمین برگزار می شود. ما به این مردم، به ادب این مردم، به نظم این ملت، افتخار می کنیم.

 

پلیس آنجا که بتواند حضورش را در جامعه کمتر محسوس کند و بیشتر تاثیربگذارد، شاید برای جامعه فرهنگ دوست ما زیباتر باشد. کمیت ها، کاسته شود. کیفیت ها بیشتر شود. گرچه حضور پلیس در خیابان و جامعه مایه آرامش مردم ما خواهد بود.

 

هرکجا پلیس هست، باید مردم ما احساس آرامش بیشتر کنند. پلیس باید محور قانون، محور مردمسالاری، محور اخلاق اسلامی باشد. همه ما افتخار می کنیم که اسوه و الگوی ما، پیامبر رحمت، حضرت محمد ابن عبدالله(ص) است که او با اخلاقش، با محبتش، با ادبش، در جامعه آن زمان توانست بهترین نظم، بهترین برادری، بهترین الفت و بهترین مهربانی را در جامعه مستقر کند. پلیس ما پیرو آن پیامبر است. نیروی انتظامی ما پیرو راه آن پیامبر رحمت است. ما باید در جامعه قدم های اولیه ما برای پیشگیری باشد. ناجا باید کاری کند که محیط جامعه ما جرم زا نباشد. ناجا باید تلاش کند همانند یک جامعه شناس، یک روانشناس اجتماعی به جامعه بنگرد. همه ی تلاش او در قدم اول برای پیشگیری باشد و در صورتی که جرمی واقع شد آنگاه مقتدرانه، مجهز به همه ی فناوری های روز، با مجرم برخورد کند. این خواست مردم ماست اما متهم غیر مجرم است.

 

ما در برابر متهمین یک نوع رفتار باید داشته باشیم، در برابر مجرمین مخصوصاً آنها که در جامعه جرم مشهود دارند که پلیس به عنوان ضابطان قانون و ضابطین قوه قضاییه در برابر جرم مشهود وظیفه خاص خود را دارد. در عین اقتدار، قانون باید مد نظر پلیس باشد. پلیس معیار قانون، محور قانون در جامعه است.

 

مردم باید قانونمداری را در رفتار پلیس، در اخلاق پلیس، در اعمال مقرراتی که توسط پلیس انجام می شود، به خوبی مشاهده کنند. آنچه امروز در جامعه ما به عنوان ایجاد نظم و آرامش و امنیت به عنوان وظیفه پلیس باید مشاهده کنیم، باید رفتاری و اخلاقی همچون رفتار و اخلاقی باشد که قرآن ما را بر آن توصیه می دارد. والذین معه اشداء علی الکفار، رحماء بینهم. آثار برادری و رحمت را مردم ما در پلیس باید مشاهده کنند. پلیس باید مظهر عدالت باشد. تمام مردم ما از حقوق شهروندی مساوی برخوردار خواهند بود. اقوام ما، مذاهب ما، ادیان رسمی ما، زن، مرد، جوان، پیر، روستایی، شهری، همه و همه، از حقوق شهروندی مساوی برخوردارند. این دولت یکی از شعارهایش حقوق شهروندی است و پلیس باید در این زمینه بیشترین کمک را به دولت در اجرای عادلانه حقوق شهروندی بنماید. 

 

بانوان عفیف جامعه ما باید از حضور پلیس احساس آرامش و امنیت کنند. در جامعه ما زنان ما در مسیر عفت و پاکدامنی هستند. اگر در مسئله حجاب تذکری لازم است، آن تذکر باید از مدرسه و دبیرستان و دانشگاه و مساجد و علما و حوزه ها آغاز شود. آخرین مرحله کاری است که به تذکر پلیس می انجامد. پلیس نباید بار همه را خود به تنهایی بر دوش گیرد. دولت در این راستا مصمم است پیش قدم باشد. وزارت کشور طبق وظیفه قانونی اش در این زمینه پیش قدم خواهد بود و پلیس یار و همکار همه آنهایی خواهد بود که به غیر از دولت، وظیفه فرهنگ جامعه را بر دوش دارند. ما باید کاری کنیم. پلیس ما محبوب مردم است و از این پس محبوب تر باشد. پلیس ملجا و پناهگاه مردم است. از این پس به پناه مستحکم تر مردم تبدیل شود.

 

آنچه در این میدان امروز من شاهد بودم، و آن اینکه پلیس در برابر پدران و مادران عزیزشان ادای احترام کردند بسیار ستودنی بود. ما باید در برابر پدران و مادران ما و همه پدران یعنی همه معلمان، همه خدمتگزاران، خاضع باشیم.

 

رسالت و وظیفه سنگینی بر دوش نیروی انتظامی است. دولت وظیفه دارد به نیروی انتظامی وپلیس کمک کند و پلیس می تواند راه امنیت و آرامش را برای حماسه اقتصادی فراهم کند. به گزارش تسنیم، روحانی افزود: ما نیازمند به محیطی آرام برای رونق کسب و کار هستیم. پلیس رسالت های بسیار سنگینی بر دوش دارد. باید اولویت بندی کند. پلیس باید به جرایم سنگین و سازمان یافته و بالاخره آنچه خواست مردم است، اولویت ببخشد. یادمان باشد ولی نعمت ما مردم هستند. یادمان باشد ما قیم مردم نیستیم. یادمان باشد همه ی ما باید خادمان این ملت بزرگ باشیم. باید زمینه ای را فراهم کنیم که مردم معیشت بهتر، فعالیت بهتر، شاهد رونق بیشتر در کسب و کار در این جامعه باشند. ما باید کاری کنیم که بیکاری و فقر برچیده شود. کاری کنیم که مردم نسبت به نیازمندی های ضروری زندگیشان آسوده خاطر باشند. همه ما باید در پی انجام مطلوب مردم باشیم. به امید آنکه در سایه اخلاق، نظم، ادب، اجرای خواست مردم و اجرای تدابیر مقام معظم رهبری، در رسالت ها و وظایفمان موفق باشیم.

 

ناجا و پلیس سرافراز ما هم در همان شعار قانونمداری، مردم مداری و روزآمدی، روز به روز موفق تر، پیروزتر، سرفرازتر باشد. این هفته بر شما سرافرازان مبارک باد. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته./تسنیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان