لنگرنیوز، مهدی شربی: حقانیت مکتب اهل بیت(ع) این روزها برای هر جویای حقیقتی قابل دستیابی و فهم است؛ زیرا هم منابع مناسبی درباره تشیع موجود است و هم فناوری روز دستیابی به اطلاعات را آسان نموده است. اما هنوز هم تبلیغات و پروپاگاندای ضد اسلامی تمام تلاش خود را انجام میدهد تا چهره ای غیر واقعی از اسلام و تشیع به جهان نشان دهد. اسلام را دینی خشن و افراطی معرفی نماید و پیروانش را تروریستهای خونخواری چون داعش به نمایش بگذارد و همچنین در میان مسلمین با ایجاد فرق ساختگی چون وهابیت تفرقه ایجاد کند و چنان تبلیغ نماید که مسلمانان برخی نقاط دنیا با ابی اطلاعی از شیعه و تفکرات آن، شیعیان را کافر و خارج از دین اسلام بدانند!

ابراهیم بنجامین عبداللهی، استاد دانشگاه و مبلغ پیشین وهابیت در کشور نیجریه که شیعه شده است، در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار فرهنگ نیوز، از چگونگی آشنایی و درک مکتب اهل بیت(ع) یا همان تشیع و شیعه شدن خود گفت و همچنین از چگونگی تبلیغات ضد شیعی و تفرقه اندازانه وهابیت به سرکردگی دولت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی میان مسلمانان توضیحاتی ارائه کرد. وی همچنین عملکرد عربستان سعودی در کشتار مردم مظلوم یمن را محکوم نمود و این جنایات وحشیانه را غیر انسانی و غیر اسلامی دانست. مشروح این مصاحبه از نظرتان می گذرد.

فرهنگ نیوز: لطفا خودتان را معرفی کنید. در کجا به دنیا آمدید و مشغول چه حرفه ای هستید؟

من ابراهیم بنجامین عبداللهی هستم. سال 1959در شهر کابی نیجریه به دنیا آمدم، 8 فرزند دارم، 5پسر و 3 دختر. سه نفر از فرزندانم فارغ التحصیل شدند و در دبیرستان تدریس می کنند و سه نفر دیگر در دانشگاه تحصیل می کنند و دو نفر دیگرشان هم در مقطع دبیرستان تحصیل می کنند.

خودم در مقطع دبیرستان و دانشگاه دروس مربوط به روانشناسی تعلیم و تربیت را تدریس می کنم. از سال 1983 شروع به تدیس کردم و تا امروز ادامه دارد. خیلی به کارم علاقه دارم و تعلیم و تربیت مقوله ایست که دوست دارم در آن زندگی کنم و بمیرم. به مدت 10 سال در انجمن والدین و مربیان تدریس میکردم و در نیجریه ریاست انجمن ملی والدین مدارس مقطع دبیرستان فدرال را بر عهده داشتم و الان هم رییس هیئت مدیره آنجا هستم. تعلیم و تربیت و تدریس خواستگاه بسیاری از اقشار اجتماعی میتواند باشد و اهمیت بالایی دارد و شما زمانی که مربی هستید یک اهمیت خیلی بالایی در کشور پیدا می کنید و همه به شما احترام میگذارند و این شغل یک شغل بسیار برجسته در جامعه است. علاوه بر شغلم در زمینه تعلیم و تربیت مطالعه هم می کنم، آن را از پدرم هم به ارث  بردم زیرا پدرم هم معلم بود و همسر من هم در دانشگاه تدریس می کند.

فرهنگ نیوز: بزرگترین تحول معنوی زندگی شما چه زمانی و چگونه رخ داد؟

تعلیم و تربیت و مربیگری برمیگردد به زمانی که شما به دنیا می آیید تا زمانی که از دنیا میروید. و زمانی که شما با علم ودانش ارتباط دارید هر روز در زندگیتان چیز جدیدی می آموزید. بزرگترین تحول زندگی من زمانی بود که در عربستان سعودی استاد شجاعی فرد را دیدم و خیلی از دانش او آموختم. به ویژه از علم او راجع به اهل بیت(ع). این اولین بار بود در زندگیم که با کسی صحبت میکردم که اطلاعات کاملی در خصوص اهل بیت(ع) داشت چون تمام اطلاعاتی که من قبلا داشتم و چیزهایی که دیده و شنیده بودم فقط از طریق تلویزیون بود و زمانی که با ایشان ملاقات کردم شناختی برایم حاصل شد که قبلا ندیده بودم و نشنیده بودم و نداشتم. و پس از آن زمان شروع کردم به تحقیق و جستجو و پژوهش در خصوص حقیقت اهل بیت و اینکه فرق بین پیروان اهل بیت و سایر مذاهب مثل سنی ها چیست؟

یک چیزی که خیلی اهمیت دارد برای هر فردی این است که از مسیر عرفانی و معنوی که در مسیر زندگیش در آن قرار دارد مطمئن باشد و بداند که آن چه مسیری است. برای اینکه هر علم و دانشی که شما در این دنیا از آن استفاده می کنید باید یک مسیر روحانی داشته باشد برای اینکه بتوانید در آن مسیر درک کنید که خداوند که هست و چه هست؟ بنابراین هرنوع دانشی اهمیتش در بعد عرفانی و معنویش هست. علم دین در زندگی هر فردی بسیار مهم است. قبل از آنکه من با مکتب اهل بیت(ع) آشنا شوم تمام دید و برداشت و تمرکزی که روی علوم داشتم مادی گرایانه بود و بعد متوجه شدم که من باید آن علم و دانشی که دارم را به یک علم و دانش روحانی و معنوی تبدیل کنم که خداوند می پسندد. یکی از بزرگترین تحولات معنوی زندگی من تحقیق و پژوهش در خصوص حقیقت خانواده پیامبر(ص) و قیاس آن با مذاهب دیگر بود.

کنفرانسی در فوریه 2015 در ایران برگزار شد با اسم همایش جهانی تفکر اسلامی و موضوع اصلی آن وحدت امت اسلامی بود. و در این کنفرانس خیلی از شخصیت های آکادمیک و دانشگاهی از تمام دنیا شرکت کردند و تحقیقات و پژوهش های خود را ارائه کردند. و همه آنها در خصوص اهمیت و ضرورت اتحاد امت اسلامی و وحدت مسلمانان هر کجای دنیا و با هر مذهبی که هستند صحبت کردند. و همه در خصوص اهمیت نیاز به قرآن و درک و فهم قرآن صحبت کردند. و تقریبا همه آنها به یک آیه از قرآن اشاره میکردند که آن آیه میگوید: و اعتصمو بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا.

و این همایش جهانی تفکر اسلامی در ایران یک فصل جدیدی را برای تحقیقات من گشود و خیلی طبیعی و عادی است که هر مسلمانی و هر فردی که پیرو یک مذهب اسلامی است از مذهب خودش دفاع کند، اما این نباید باعث ایجاد مشکل بین افراد از مذاهب مختلف شود. برای اینکه دشمنان اسلام همیشه دنبال این هستند که تفرقه ایجاد کنند. بنابراین همه مسلمانان در دنیا باید بدانند که یک دین بیشتر وجود ندارد. خدایی که ما میپرستیم یکی است، کتاب مقدس ما قرآن یکی است پیامبر ما صلی الله علیه و آله یکی است و بنابراین بیشتر باید تلاش شود که نقاط اشتراک دیده بشه تا نقاط اختلاف. و اینکه همه مثل برادر و خواهر می مانیم و تا زمانیکه ما اینکار را انجام ندهیم مشکلات ما در دنیای اسلام ادامه خواهد داشت. الان دارید مشاهده می کنید چیزی که دارد اتفاق می افتد در امت اسلامی در عراق و یمن و سومالی و... اینها همه کشورهای اسلامی هستند آیا ما باید همیشه با هم درگیر باشیم؟ اگر شما شروع به تحلیل و آنالیز این بحران کنید به این نتیجه خواهید رسید که این بحران یک بحران ساختگی است که به دلیل نبودن وحدت در امت اسلامی بوجود آمده، اگر ما به سمت تعالیم قرآن برویم هیچکدام از دشمن های اسلام نمی توانند در درون احزاب مختلف نفوذ کنند.

بویژه بحث رهبری و اهمیت اینکه در امت اسلامی باید رهبری باشد که بتواند این جریان را راهبری کند و به عنوان یک امت ما باید یک رهبری داشته باشیم رهبری در سطح ملی و منطقه ای و در سطح بین المللی. برای مثال اگر ایران را بررسی کنیم به جز رهبری سیاسی یک رهبریت معنوی هم وجود دارد. و در ایران رهبریت سیاسی از رهبریت معنوی و اعتقادی تبعیت می کند. این یک بحثی است که ایران پرچمش را بلند کرد و نشان داد به جهانیان و به خاطر همین خیلی از افرادی که در همایش تفکر اسلامی شرکت کردیم اعتقاد داریم که ایران باید به رهبریت در دنیای اسلام ادامه دهد.

فرهنگ نیوز: با رهبر ایران حضرت آیت الله خامنه ای هم در آن همایش ملاقت داشتید؟

بله.  هر امتی که رهبریت نداشته باشد به اهداف خود نمی رسد. و به خاطر همین است که اسلام از افرادی که ایمان و اعتقاد دارند میخواهد که از رهبر تبعیت کنند حتی اگر با برخی از افکار ایشان مخالفت داشته باشند.

ما در امت اسلامی خیلی باید مراقب باشیم بویژه در رابطه ای که با غرب داریم آنها در ظاهر دموکراسی را ترویج می کنند ولی این یک ادعای غیر واقعی و غیر حقیقی است. در حالت کلی مسلمانان باید نگاه کنند به تمدن اسلامی که داشتند که شاید صدها سال پیش از آن بود که تمدن در اروپا شکل بگیرد. بنابراین در مبحث علم و تجربه کسی که 25 سال دارد نمیتواند خودش را با کسی که 80 سال دارد قیاس کند. علم و دانش نمی شود که در یک اتاق یا کلاس در دانشگاه شکل بگیرد بلکه در طول مدت زمان یک زندگی بدست می آید.

فرهنگ نیوز: حقیقت مکتب اهل بیت و وهابیت را چگونه دیدید و کدامیک را به اسلام واقعی نزدیک می دانید؟

تفاوت مکتب اهل بیت و وهابیت خیلی  واضح است. پیروان اهل بیت یک فرهنگ و تمدن خیلی بزرگی دارند و این اعتقاد را داردند که همه آن فعالیت هایی که انجام میدهند به پیامبر(ص) و اهل بیت برمیگردد و در طرف مقابل همه تاریخ سیاسی عربستان را میدانیم این رژیم آل سعود در عربستان چند سال است که حکومت میکند؟

بحث نفوذ صهیونیست ها در درون اسلام چه در بحث وهابیت چه در بحث تشیع لندنی وجود دارد. متاسفانه یکی از مشکلات امت اسلامی این است که مسلمانان مطالعه و تحقیق نمی کنند و از راه پژوهش به آن نمی رسند و خیلی وقتها ارثی به یک مطلبی می رسند یا تعریفی که یکی از دوستانشان از شیعه یا از اسلام سنی دارد همان را میپزیرند بدون آنکه مطالعه کنند.

فرهنگ نیوز: دیدگاه شما بعد از آشنایی و مطالعه و تحقیق درباره شیعه و مکتب اهل بیت(ع) چه تغییری کرد؟

من قبل از آنکه دکتر شجاعی فرد را بشناسم و از طریق ایشان با مکتب اهل بیت آشنا شوم، همیشه تصویری که از شیعه داشتم یک تصویر پروپاگاندای تبلیغاتی بود، چون در کشورم تبلغات منفی علیه شیعه زیاد بود.

یکی از بحث هایی که در کشور من مطرح است {با توجه به اینکه کشور ایشان مستعمره انگلستان بوده} بحث توهین به صحابه پیامبر(ص) توسط شیعیان است که سنی ها خیلی روی آن حساسند. ولی من بعد از دیدار با دکتر شجاعی فرد خیلی مطالعه کردم روی این موضوع و تبلیغات علیه شیعه در مورد سب صحابه و خیلی ذهنم باز شد و دیدم این تبلیغات اشتباه است. و من متوجه شدم که شیعه به تمام صحابه احترام می گذارد. و من متوجه شدم که شیعیان مسلمانانی هستند که به ترویج علم کمک کردند، علمی که به نفع نوع بشر است. من اولین باری که به ایران سفر کردم از دانشگاه جامعة المصطفی بازدید کردم و با یکسری شخصیت های آکادمیک دیدار کردم و سوالاتی از ایشان پرسیدم و در کلاس های آنها شرکت و استفاده کردم صحبت هایی که در جامعة المصطفی انجام شد خیلی جالب بود و باعث شد عشق و علاقه ام به مردم ایران خیلی بیشتر شود برای اینکه آنها دنبال علم هستند و همیشه هر مطلبی را از بعد علمی بررسی می کنند. به دلیل میهن پرستی و عشقشان به میهن و اسلام. و خیلی از سوالها و درک اشتباهی که در برخی موارد داشتم بعد از این صحبت ها مرتفع شد.

من سوال کردم از آقای شجاعی فرد که چرا نمی آیند این تبلیغات علیه شیعه را برای مردم باز کنند و من باز از شخصیت های جامعة المصطفی سوال کردم که چرا شما این توضیحات را در خارج از ایران ارائه نمیدهید؟ و این نقش مهم نخبگان دانشگاهی و علمی و حوزوی هست که آن پیام حقیقی اسلام شیعی را منتقل کنند. برای اینکه تصوری که ما در کشورمان از اسلام شیعی داریم یک بدعت است و فکر می کنیم شیعیان افرادی هستند که در دین اسلام یک بدعتی گذاشتند، نه فقط بدعت خیلی وقت ها فکر می کنند اعمال شیعیان کفر است که اصلا ارتباطی با اسلام ندارد!

فرهنگ نیوز: صهیونیست ها آنجا فعال هستند؟

بله، به عنوان مثالی از نفوذ صهیونیست ها در نیجریه، آیا شما میدانید سال قبل در سازمان ملل چه اتفاقی افتاد؟ سال گذشته که بحث رای برای یک دولت فلسطینی در سازمان ملل مطرح شد نیجریه قرار بود در دفاع از فلسطین رای بدهد اما نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهور نیجریه تماس گرفت و نفوذ و فشار صهیونیست ها باعث شد نیجریه رای مثبت به دولت مستقل فلسطین ندهد. کشور من در 6 سال اخیر یک قربانی صهیونیزم است. سیاست خارجی نیجریه از سال 1960 تا الان از مردم فلسطین حمایت کرده اما در 6 سال اخیر به دلیل رئیس جمهوری که داشتیم سیاست خارجی عوض شد و رئیس جمهور ما تحت فشار صهیونیست ها مستقیما با نماینده ما در سازمان ملل، برای عدم رای به دولت مستقل فلسطینی تماس گرفت.

فرهنگ نیوز: نقش صهیونیست ها را در حوادث منطقه چگونه می بینید؟

اجازه دهید یک چیزی را واضح به شما بگویم امروز هیچ بحرانی در امت مسلمان وجود ندارد مگر آنکه دست صهیونیست در آن است. آخرین باری که من به ایران آمدم یک مصاحبه ای با پرس تی وی انجام دادم یک کلیپی به من نشان دادند که در آن سر یکی از سربازان ارتش سوریه را بریدند و خبرنگار پرس تی وی وانمود میکرد این کاری که در این کلیپ انجام دادند کار مسلمانهاست. جواب من این بود هیچ انسانی در کل دنیا تروریسم را با اسلام یکی نمی کند. بنابراین این مباحث توسط افرادی که از خارج از امت اسلامی آمدند ساخته و پرورش یافته است.

فرهنگ نیوز: نتیجه تهاجمی که توسط داعش در کشورهای منطقه صورت میگیرد یا حمله عربستان به یمن و بحرین چیست و سرنوشت این کشورها چه خواهد شد آیا عربستان میتواند با این کشتارها به رهبری جهان اسلام دست یابد؟

اگر تاریخ را بررسی کنیم جنگ های زیادی در دنیا اتفاق افتاده اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که داعش و بوکوحرام و این گروهک ها هیچ ارتباطی با اسلام ندارند. همه کسانی که شروع کننده جنگ بودند در تاریخ محو شدند.بنابراین ما باید خیلی کار زیادی انجام دهیم تا اسلام را در دنیا معرفی کنیم حتی در دنیای اسلام بتوانیم اسلام حقیقی را ترویج دهیم تا همه به درک صحیحی از اسلام برسند.

سازمان ملل برای این تشکیل شده که از حقوق مردم مستضعف در دنیا حمایت کند اما قطعنامه ای که اینها در مورد یمن دادند عربستان به آن احترام نگذاشت و به حمله خودش ادامه داده همانطور که قطعنامه های متعددی در خصوص بحث فلسطین صادر شد و اسرائیل آنها را رعایت نکرد و اگر به اینصورت ادامه دهند هیچ مستضعفی در دنیا باقی نمی ماند که اعتقاد به سازمان ملل داشته باشد. بحث خیلی مهم برای کشورهای اسلامی که بحران در آنها وجود دارد این است که بتوانند در صلح با کشورهای همسایه زندگی کنند.

شما می دانید در آمریکا یک دولت مخفی هست و یک دولت ظاهری هست و الان همه نخبگان دانشگاهی آمریکا میدانند که یهود دارد آمریکا را اداره می کند.

همانطوری که گفتیم همه این حرکتهای تکفیری و تروریستی در تاریخ ذوب خواهند شد اما طریقه محو شدن اینها در کشورهای مختلف با توجه به مدلهای مختلف اجتماعی که در این کشورها وجود دارد متفاوت است. چیزی که ما باید در مورد صهیونیزم بدانیم این است که آنها از بحران و تفرقه افکنی نفع میبرند و به همین خاطر همیشه به دنبال تفرقه افکنی هستند. و اگر نتوانند در خاورمیانه جنگ به راه بیاندازند و گروههایی مثل داعش و ... را تشکیل دهند نمی توانند سلاح های خودشان را بفروشند و نمیتوانند ادعا کنند که قدرت برتر در دنیا هستند.

بنابراین یک سری از این بحرانها باید از طریق سیاسی حل شود و یکسری باید به اجبار حل شود، سیاسی مثل مباحث در سوریه است و آنها (تروریست ها) شکست خواهند خورد.

فرهنگ نیوز: ماه گذشته که با مجروحان یمنی در تهران ملاقات کردم آنها بر این عقیده بودند که عربستان نیات درونی خود را به مسلمانان و همه جهان نشان داده و عملا پایان راه حکومت سعودی است. نظر شما چیست؟

رفتار سعودی ها واقعا رفتار خوبی نیست من این رفتار را محکوم میکنم. برای اینکه به یک کشور مستقل حمله کردند و مردم را می کشند و زیر ساخت های کشور را نابود می کنند و یک کشور برادر دیگری مثل ایران که هواپیمایی حاوی مواد غذایی برای کمک به مردم یمن فرستادند اجازه ندادند که این کمک ها به مردم یمن برسد. کلمه ای نیست که ما بتوانیم بوسیله آن رفتار سعودی ها را توصیف کنیم فقط میتوانیم بگوییم که این یک برخورد کاملا غیر انسانی است . و سعودی ها خودشان بودند که آتش بس را اعلام کردند و فردای آن روز دوباره بمباران را شروع کردند و بیش از 3000 نفر کشته شدند. چه توجیهی هست برای کشتن مردم بی گناه؟! آنها چه جوابی برای مردم دارند؟ چه جوابی به خدا در دنیای بعد از مرگ خواهند داد؟

حال شما می پرسید آیا این فجایع نابودی رژیم سعودی را در پی دارد؟ به نظر من این در واقع شروعی برای پایان است. این کاری که سعودی ها کردند کار ضد اسلامی بود، اما مردم نمی دانستند ولی الان آنها رنگ حقیقی خود را نشان دادند پس این شروع یک پایان است.

فرهنگ نیوز: نظر شما در خصوص برنامه هسته ای ایران چیست؟ توافق را به نفع غرب میدانید یا ایران؟ و بازخورد این مسئله در دنیا به چه صورت است؟

با توجه به این چیزی که الان بین ایران و این شش دولت رخ داده خوشان به این نتیجه رسیدند که هیچ راهی ندارند جز اینکه تمام تحریم ها را لغو کنند و اجازه دهند ایران فعالیت های هسته ایش را برای نفع مردم ایران انجام دهد. این جواب خیلی خلاصه من بود.

در پایان این را اضافه می کنم، شک نکنید ملتی که رهبر نداشته باشد شکست میخورد. خیلی مهم است که ما بدانیم که همه شهروندان ایرانی پیرو این رهبر هستند. اگر کشورهای دیگر از این مدل ایران تبعیت کنند و انقلابی که در ایران رخ داد و اصولی که در انقلاب ایران بود و ارزشهای انقلابی ایران را پیاده کنند در کشورهای خودشان برای اینکه خودشان را آزاد بکنند خیلی حرکت های موثری در خاورمیانه رخ خواهد داد.

همانطور که آمریکا  پنجاه شصت دهه کوبا را تحریم کرد و الان برگشتند و دنبال برقراری ارتباط با کوبا هستند، آنها باید بدانند که سود آمریکا در این است که با ایران که یک کشور بزرگ است و ملتی با فرهنگ و تمدن بسیار بزرگی دارد به خوبی رفتار کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان