شناسایی 17 خانه موزه در گیلان

۱۳۹۴/۰۲/۲۹ ۱۵:۱۷ چاپ کد خبر: 25940
به گزارش لنگرنیوز ، مدیر کل میراث فرهنگی-صنایع دستی و گردشگری گیلان از شناسایی 17 خانه موزه در این استان خبر داد و گفت: خانه میرزا کوچک تنها نمونه ای از این خانه موزه استان است.

رضا علیزاده با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی موزه گفت: با توجه به پیشینه تاریخی گیلان بخشی را به موزه اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه برای معرفی حوزه تمدن گیلان باید تلاش شود افزود: گیلان دارای 11 موزه است که بخشی زیر نظر مستقیم میراث فرهنگی استان و برخی به صورت مشارکتی و تعدادی نیز خصوصی است.

علیزاده موزه رشت و فومن را مردم شناسی عنوان کرد و گفت: موزه میراث روستایی گیلان نیز به عنوان بستر تاریخی-فرهنگی وطبیعی گیلان است که خانه های روستایی با قدمت بالا را در آن تجمیع کردیم.

وی با اشاره به اینکه موزه ها تمام لایه های اجتماعی و فرهنگی را سبب می شود تصریح کرد: در حوزه موزه داری بحث اعتبار قابل اعتناست ونقش مهمی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان گسترش موزه را از برنامه های مهم دانست و یادآور شد: پارسال از محل اعتبارات استانی 65 میلیون تومان و اعتبارات ملی 285 میلیون تومان اعتبار به موزه ها اختصاص یافت.

وی توسعه موزه های استان را نیازمند حمایت ویژه دانست و گفت : در حوزه تصمیم گیری باید توجه ویژه ای صورت گیرد.

علیزاده درخصوص ساخت موزه در شهرهای دارای تمدن و آثار تاریخی و باستانی مانند املش گفت:در شهرهای دارای تمدن مانند رودبار- دیلمان و املش باید موزه هایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فرماندار املش اعتباری برای ساخت موزه در این شهرستان لحاظ کرده افزود: در رودبار- آستارا و تالش ساختمان موزه آماده شده و باید تجهیز شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی- صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر اینکه برای ساخت موزه باید حمایت همه جانبه صورت گیرد افزود: در حوزه موزه میراث روستایی در سالهای اخیر اقدامات خوبی انجام شده است.

وی از شناسایی 17 خانه موزه در سفر اخیر رییس جمهور به گیلان خبر داد و گفت: این خانه موزه ها شامل خانه منجم باشی در لنگرود،گوهر تاج در املش، آیت الله پیشوایی در بندرانزلی،خانه موسسی در لاهیجان، خانه سرهنگ عضدی در سیاهکل،خانه رحیمی در شاندرمن، خانه محمد تقی خان و خانه امان الله خان صوفی در املش و خانه میرزا در رشت است.

علیزاده خانه میرزا کوچک در رشت را نمونه ای از خانه موزه عنوان کرد و اظهار داشت خانه موزه ها این قابلیت را دارند که به حیات بخشی کمک کنند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان