به گزارش لنگرنیوز ، نعمت یاورزاده ،در خصوص اظهارات اخیر استاندار گیلان در خصوص چای سنواتی گفت: از سال ۱۳۷۰ با مشکل چای سنواتی مواجه شدیم،حجم این چای در سال ۸۸ به ۳۲۰ هزار تن رسید و براساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس، از آن سال تا الان ۲۴۰ هزار تن چای بدون نظارت از انبارها خارج شده است؛ و متاسفانه استاندار، بهداشت و تولیدکننده اعتراضی نکرده اند.

وی افزود: زمانی که این مقدار چای به فروش رسید قیمت این محصول به کیلویی ۷۰ تومان رسید؛در همان زمان با فروش ۵۲ هزار تن از چای سازمان تعاون روستایی مواجه شدیم که براساس گزارش این سازمان ۱۲ مزایده با قیمت پایه ۲۰۰ تومان برگزار شد که خریداری نیز پیدا نشد.

یاورزاده تاکید کرد:ما متقاضی خرید این ۵۲هزار تن چای به قیمت ۳۸۵ تومان شدیم که براساس قوانین و مقررات سازمان تعاون روستایی این خرید انجام شد.

وی افزود:پس از این اقدام شروع به فرآوری و صادرات چای شد که این امر موجب افزایش قیمت چای به بالای ۱۵۰۰ تومان شد و این کار به عنوان کارنامه مثبت به استانداری ارائه شد،با این عنوان که یکی از مشکلات کارخانه جات که پایین بودن قیمت چای سنواتی بوده است حل شده است.

یاورزاده با بیان اینکه تا پیش از این کارخانه جات حتی با برگ سبز مجانی توان تولید چای را نداشتند افزود: زمانی که قیمت چای سنواتی به بالای ۱۵۰۰ تومان افزایش یافت؛ قیمت چای کارخانه جات نیز به بالای ۲ هزار تومان رسید؛ این قیمت از سقف هزینه های تولید یک کیلو چای بیشتر بود؛بنابراین برای کارخانه جات به صرفه شد که چای را از کشاورزان خریداری کنند.

وی افزود: از زمانی که این اقدامات انجام شد یک کیلو چای کشاورز و کارخانه جات انبار نشد و برگ سبز هم متقاضی خرید پیدا کرد.

وی با باین اینکه پس از انجام این کار با مقابله استانداری مواجه شدیم که در تقابل با قراداد ما بود و سرانجام قرارداد در ۱۷ اردیبهشت سال گذشته یعنی درست در شروع فصل بهره برداری چای  فسخ شد گفت: اتحادیه تعاونی روستایی استان گیلان به واسطه برخی مقامات استان۱۲ هزار تن از همان چای را خریداری کردند و از اردیبهشت تا آخر دی ماه سال گذشته این میزان چای را هر طور که دلشان خواست به فروش رساندند.

یاورزاده در ادمه با بیان اینکه این چای ها را به کارخانجات برده،بسته بندی کردند و ما چون خریداران چای بودیم توسط  قوه قضائیه الزام به تحویل باقی مانده چای را گرفتیم افزود:در حال حاضر با اظهار نظر این چنینی مقامات استان گیلان مواجه شده ایم،از مقامات استان بپرسید که وقتی ۲۰۰هزار تن چای بدون عیب و ایراد بوده است و ۱۲ هزار تن چای سال گذشته نیز هیچ مشکلی نداشته است؛چرا الان عیب و ایراد پیدا کرده است؟

وی با طرح این سوال که آیا بعد ازبهر ه برداری احتمالاً ایراد آن رفع خواهد شد؟ ادامه داد: فقط برای مقابله با ما این چای در یک مقطع زمانی خاص مبری از عیب و ایراد است؟ از نظر این مقامات مشکل چای به خریدار بستگی دارد یا به ماهیت چای؟ مشکل آنان با چای سنواتی این است که خواهان فروش چای سنواتی به صورت انحصاری هستند تا سود نصیب خودشان شود.

رئیس سابق هیأت مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال تاکید کرد:اعلام مشکل دار بودن چای سنواتی توسط عده ای یک مسئله نخ نمای مرسوم است،مدارکی در خصوص واسطه شدن برخی مقامات استان گیلان و فروش چای سنواتی به سازمان تعاون روستایی در طول بهره برداری سال گذشته چای وجود دارد که در صورت نیاز آن را منتشر خواهیم کرد.

گفتنی است که استاندار گیلان روز گذشته طی اظهاراتی اعلام کرد که«سازمان چای باید با حمایت وزارت جهاد کشاورزی در مورد چای سنواتی با اقتدرا ظاهر شود.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان