به گزارش لنگرنیوز، در شرایطی که اعلام اجازه دسترسی به تاسیسات نظامی به واسطه توافق نهایی از سوی مذاکره کنندگان ایرانی، اعتراضات گسترده ای را در داخل کشور به دنبال داشته است، وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد « اگر توافق هسته ای با ایران امکان دسترسی به اماکن نظامی را ندهد، پاریس حاضر به امضای توافق نخواهد بود.»
خبرگزاری رویترز در همین باره به نقل از لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه گزارش داد: « توافق هسته ای با ایران، باید امکان دسترسی به تمامی اماکن در ایران را بدهد.»
 فابیوس گفت گروه ۱+۵ توافقی را که در آن امکان دسترسی به تمام مکان ها از جمله سایت های نظامی داده نشود، نمی پذیرد.
این در حالی است که یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز امروز در اظهاراتی مشابه با فابیوس و البته غیر مرتبط با وظایف قانونی آژانس بار دیگر اعلام کرد که ایران باید اجازه دسترسی به سایت های نظامیش را به بازرسان بدهد.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که به پاریس سفر کرده روز چهارشنبه بار دیگر گفت بازرسان این نهاد باید به تمام سایت های هسته ای و نظامی ایران دسترسی داشته باشند.
آمانو که برای دیدار با مقامات فرانسوی به پاریس سفر کرده، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت در صورتی که ایران و گروه موسوم به ۱+۵ به توافق هسته ای دست یابند، بر اساس پروتکل الحاقی، دسترسی به «سایت های مشکوک» مقدور خواهد بود.
وی در بخشی از این مصاحبه مشترک با نشریه لوموند، در مورد مواضع مقامات ایرانی که با بازرسی از تأسیسات نظامی اعلام مخالفت کرده اند، گفت: «نمی خواهم در مورد این مواضع گمانه زنی کنم یا آن ها را تفسیر کنم. آژانس بین المللی انرژی اتمی یک سازمان فنی است و بر واقعیات متمرکز است.»
وی افزود در کشورهایی که پروتکل الحاقی اجرایی می شود، «آژانس بین المللی انرژی اتمی این حق را دارد که خواستار دسترسی به تمام سایت ها از جمله نظامی شود. تا الان، ایران پروتکل را اجرا نکرده، اما در زمان مناسب، آژانس بین المللی انرژی اتمی آنچه را که در دیگر کشورها انجام داده، (در ایران هم) اجرایی خواهد کرد.»
آمانو با بیان اینکه بازرسان در عمل، «مسئله حساس» مربوط به برخی از سایت ها را در نظر می گیرند، به مسئله موسوم به ابعاد احتمالی نظامی (pmd) نیز اشاره کرده و گفت: «در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی، این امر چند ماه زمان می برد و کاملا به همکاری ایران بستگی دارد، اما این یک روند بی پایان نخواهد بود. می توان این مسئله را در یک مدت زمان معقول پایان داد.»
آمانو ادامه داد: «رسیدن به این اطمینان که برنامه هسته ای ایران اهداف صرفا صلح آمیز دارد، سال ها زمان می برد.»
وی همچنین گفت در صورتی که توافق هسته ای امضا شده و آژانس مسئول نظارت بر حسن اجرای آن باشد، این امر به مهمترین وظیفه آژانس بدل می شود و این نهاد به منابع انسانی و مالی بیشتری نیاز خواهد داشت.
آقای آمانو گفت نظارت بر توافق موقت ایران و ۶ کشور، ماهانه یک میلیون یورو به مخارج آژانس افزوده است.
قول ضمنی مذاکره کنندگان ایرانی به پذیرش سیستم های نظارتی فراتر از پادمان، از جمله پروتکل الحاقی، سیستم های نظارتی پیشرفته به بهانه pmd  و همچنین تدابیر شفاف ساز، فراتر از پروتکل و پادمان سبب شده است تا مطالبه طرف های غربی برای دسترسی به همه نقاط ایران اعم از محرمانه ترین نقاط نظامی، سیاسی و اقتصادی، با قوت مطرح شده و از سوی این دولت ها امکان دسترسی داشتن مطالبه شود.
این در حالی است که رهبر معظم انقلاب به صراحت و در دفعات متعدد با این چنین تعهداتی مخالفت کرده اند.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان