به گزارش لنگرنیوز، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه زنده تلویزیونی متن و حاشیه در پاسخ به این سؤال که آیا شما از جزئیات مذاکرات هسته ای خبر دارید یا خیر، گفت: بنده در حد معمول که شغل بنده ایجاب می کند از مذاکرات هسته ای مطلع هستم.

وی افزود: بنده به عنوان مشاور مقام معظم رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجمع، اطلاعاتی که دارم متناسب با شغلم بیشتر از افرادی است که در این جایگاه نیستند.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال آیا اطلاعاتی کافی پیرامون مذاکرات به مردم داده می شود یا خیر، گفت: شاید یک مقدار اطلاعات بیشتر داده شود به نفع مذاکره کنندگان و به نفع ملت و در جهت منافع ملی باشد.

وی با بیان اینکه مسئولان مربوطه با مصاحبه های مستقیم خود آخرین اخبار را اعلام می کنند، تصریح کرد: بعضی خبرها هست که چون چیزی شکل نگرفته و به نتیجه خاصی نرسیده اینکه لحظه به لحظه جزئیات مذاکرات منتشر شود شاید خیلی هم مطلوب نباشد اما در آن حدی که باید به اطلاع مردم برسد را یک مقداری بیشتر در این زمینه پرداخته شود تا روابط بین مسئولان مذاکره کننده و مردم بیش از این بازتر شود.

ولایتی در پاسخ به این سؤال که تصمیم گیری در خصوص مذاکرات هسته ای به چه صورتی انجام می گیرد و برعهده کیست، گفت: تصمیم گیری برعهده دولت، رئیس جمهور و وزیر خارجه است زیرا وزیر خارجه مسئول سیاست خارجی است و مسئولیت با آنها است و ما هم سعی می کنیم در حد بضاعت خودمان کمک کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که قرار بود مذاکرات هسته ای در دور جدید در 6 ماه انجام شود اما به مدت 2 بار این مذاکرات تمدید شد علتش چه بود، اظهار داشت: علتش زیاده خواهی های آمریکا است. این مسئله را دوستانی که مذاکره می کنند برای ما نقل کردند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که باعث تمدید مذاکرات شد توافق بر سر تعداد سانتریفیوژها بود آنها در لوزان توافق کرده بودند که هزار سانتریفیوژ در اختیار جمهوری اسلامی باشد اما در نوبت بعدی مذاکرات نیز دبه درآوردند و گفتند تنها باید 350 سانتریفیوژ در دو زنجیره کار کنند و مابقی به انبار انتقال یابد که این موضوع خلاف آن چیزی بود که قبلاً توافق کردند.

ولایتی گفت: پیش از این هم از طریق یکی از کشورهای منطقه که رابطه دوستی با ما دارند آنها قول داده بودند که حق غنی سازی ایران را بپذیرند و بعد که مذاکراتی در عمان بین وزیر خارجه ایران و آمریکا انجام شد آنچه که آنجا قرار گذاشته بودند بعداً در جلسات 1+5 از آن مواضع شان عقب نشینی کردند و عذرشان هم این بود که ما یک توافقی کردیم اما دوستان ما نپذیرفتند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: همچنین در اجلاس ژنو که مذاکرات صورت گرفت در پشت درهای بسته حرف های شیرین زدن و خوش وبش کردن انجام شد اما وقتی که از آنجا بیرون آمدند آقای جان کری که خیلی اوقات صداقت از ایشان دیده نمی شود مصاحبه علیه ایران می کند و معلوم است ایشان آدمی نیست که تصمیم گیر جدی در صحنه آمریکا باشد و یا خبر نداشته باشد از ناتوانی آمریکا از اینکه بخواهد قدرت نظامی علیه جمهوری اسلامی را اجرا بکند معلوم است که نمی توانند این کار را بکنند.

وی خاطرنشان کرد: آنها بلوف می زنند که گزینه نظامی روی میز است که تبدیل به یک مضحکه شده است اگر می توانستند این کار را انجام دهند لحظه ای درنگ نمی کردند. همانطور که به افغانستان و عراق حمله کردند به ایران هم حمله می کردند اما قدرت ایران مانع از این کار شده است.

ولایتی با تأکید بر اینکه آمریکا هیچ وقت قابل اعتماد نبوده و نیست، گفت: دموکرات ها و جمهوری خواهان هیچ موقع قابل اعتماد نیستند و نخواهند بود و اوباما  و هم پیمانانش نیز هیچ وقت به عنوان دوست جمهوری اسلامی ایران به حساب نمی آیند.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید به مذاکره ادامه دهیم اما همواره باید برخی احتیاط ها را داشته باشیم، افزود: اگر آنها قولی دادند و اجرا نکردند ما هم باید در مقابل اهرمی داشته باشیم و به قول هایی که داده ایم عمل نکنیم تا این موازنه و توازن بین ما و آنها به وجود بیاید.

وی ادامه داد: اینطور نباشد که ما کارهای مربوط به خود را انجام دهیم و بعد از اینکه آژانس بیایند بررسی کنند که خود آنها هم پیش بینی کردند این کار 6 ماه به طول می انجامد و بعد بیایند بررسی کنند تا تأییدات لازم را انجام دهند که به این نتیجه برسند که جمهوری اسلامی کار خود را انجام داده تا آنها به تدریج نسبت به برداشتن تحریم ها اقدام کنند. این در حالی است که ابتدا قرار بود برداشتن تحریم ها و محدود کردن فعالیت ها همزمان انجام بگیرد.

ولایتی افزود: همزمانی برداشتن تحریم ها و محدود کردن فعالیت ها مورد تأکید مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور بوده است که اگر غیر از این بود باید به این موضوع شک کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مقدمه دبه سازی از سوی مقابل همواره فراهم است و نمی توان گفت آنها به صددرصد توافقات خود عمل می کنند، گفت: مذاکره کنندگان با تجربه ما باید صددرصد مراقبت های لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفع یکباره تحریم ها تأکید دارد، اظهار داشت: یکی از دلایل تأکید جمهوری اسلامی ایران بر رفع یکباره تحریم ها این است که طرف مقابل هر زمانی که زمینه و فرصت را مناسب ببیند، حتماً دبه می کند.

ولایتی افزود: آنها به خاطر اینکه به تعهدات شان عمل نکنند از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد و اینکه ما تأکید داریم که تحریم ها باید یکباره برداشته شود به دلیل این است که بخشی از این تحریم ها حداقل در یک زمان مشخص برداشته شود زیرا آنها بعداً مسائل دیگری همچون حقوق بشر، موشک های بالستیک و حمایت از تروریسم را مطرح می کنند تا بهانه جویی کنند.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: موشک های بالستیک و سایر تجهیزات نظامی وسائل دفاعی ایران است و آیا ملت ایران اجازه می دهد که خلع سلاح شود؟ ما اجازه امکانات دفاعی مان را نمی توانیم از آمریکایی ها بگیریم و اصلاً اجازه این کار را نمی دهیم، ما آنچه صلاح بدانیم در دفاع از خودمان عمل می کنیم زیرا آنها با توجه به قطعنامه ای که در گذشته تصویب کردند به دنبال این هستند که بحث موشک های بالستیک را مطرح کنند.

وی تأکید کرد: فرمانده معظم کل قوا حتی اجازه بازدید از مراکز نظامی هم نمی دهند چه برسد به اینکه آنها برای ما بیایند و تعیین و تکلیف کنند زیرا مراکز نظامی ما رگ حیاتی ما هستند. مردم، دولت، پاسداران و ارتشی ها  این همه تلاش کردند که از میهن مان دفاع کنند تا جنگی بر ما تحمیل نشود بنابراین ما اجازه بازدید از مراکز نظامی را نخواهیم داد.

ولایتی گفت: یکی از اختلالاتی که امکان دارد به وجود آید در حین این بازرسی ها است. زیرا امکان دارد طرف بگوید به ما خبر هایی داده اند و باید فلان جا را بازدید کنیم و به بهانه این بازدیدها بخواهند درباره توان دفاعی و امنیتی ما اطلاعاتی به دست آورند و این که این خبرسازی ها نیز به راحتی از سوی آنها صورت می گیرد. بنابراین ما محکم روی موضع خود ایستاده ایم و بدون تردید اجازه بازدید از مراکز نظامی را نخواهیم داد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما می خواهیم انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشیم و می خواهیم با مجامع بین المللی تعامل داشته باشیم اما این طور نیست که از منافع حیاتی مان بگذریم به دلیل اینکه آمریکایی ها خشنود نیستند که ما موشک بالستیک داشته باشیم این در حالی است که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله پاکستان، هند و عربستان از موشک هایی با برد چند صد کیلومتر برخوردارند.

ولایتی گفت: ما به چه دلیل باید اجازه دهیم که مراکز نظامی مان در معرض بازدید مأموران آژانس قرار بگیرد که البته بدون شک تعدادی از این مأموران آژانس عامل CIA هستند.

وی ادامه داد: کدام کشور مستقل اجازه می دهد که دشمن بالقوه و بالفعلش از امکانات دفاعی اش با خبر شود تا طبق آن نقشه های خود را طراحی کند معلوم است که این اجازه را نخواهیم داد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره تقاضای طرف مقابل نسبت به مصاحبه با 23 نفر از دانشمندان و مقامات ایرانی چیست، گفت: بنده از لیست 23 نفره خبر ندارم البته شاید نام من هم باشد که نمی دانم و هدف آنها از این تقاضا ربانی نیست بلکه شیطانی است.

ولایتی تأکید کرد: اولین برداشت از چنین ادعایی تحقیر دانشمندان هسته ای ما است، آنها می خواهند با سؤال کردن در واقع از دانشمندان ما بازجویی کنند.

وی ادامه داد: اگر آنها اقدام به تحقیر کردند ما هم باید آنها را تحقیر کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه ما با امید وارد مذاکرات شده ایم تا به نتیجه برسیم، گفت: این مذاکرات همچون مذاکرات ایران و عراق بعد از جنگ است که 2 سال طول کشید و در نهایت با پایمردی ایران به نتیجه رسید که در آن مذاکرات نیز آقای ظریف، روحانی، تخت روانچی و سردار رشید با مسئولیت بنده فعالیت می کردیم.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از وضعیت این روزهای منطقه و به خصوص تحولات سوریه چیست، گفت: دست برتر در سوریه با گروه های تروریستی نیست و نبرد بسیار سخت نفس گیر با فراز و نشیب زیادی در حال اتفاق افتادن است.

وی افزود: به طور صد درصد تروریست ها نخواهند توانست پیش روی کنند و دولت و ملت سوریه در مقابل این تروریست ها مقاومت خواهند کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که هدف شما از سفر به لبنان و دیدارهای اخیر چه بود، گفت: اولین هدف بنده ایجاد هماهنگی بین محور مقاومت بود و همچنین بنده به عنوان مدعو در کنفرانس فلسطین در بیروت شرکت کردم که علمای زیادی از اهل سنت و شیعه در آن کنفرانس حضور داشتند که بنده موضع جمهوری اسلامی ایران را بیان کردم و همچنین در جریان این سفر با نخست وزیر لبنان، سیدحسن نصرالله و فرمانده مسیحیان لبنان و با بشار اسد نیز دیدار و گفت وگو داشتم.

ولایتی تأکید کرد: در این دیدارها گفته شد جمهوری اسلامی ایران در کنار شما خواهد بود زیرا آنچه در حال اتفاق افتادن است به همه ما ارتباط دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا آمریکایی ها و هم پیمانانش نسبت به برخی از کشورهای منطقه از جمله قطر واکنشی نشان نمی دهند، اظهار داشت: قطر پایگاه آمریکایی ها است، قطر کشوری است که هیچ هزینه ای از آنها نمی گیرد و پایگاه در اختیارشان قرار می دهد و هزینه های جاری آمریکا را پرداخت می کند همچنین بحرین مرکز ناوگان پنجم آمریکایی ها است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه دیپلماسی ما نسبت به حوادث اخیر از جمله حمله عربستان به یمن فعالیت مناسبی داشته است یا خیر، گفت: دستگاه دیپلماسی ما اشتغال مهمی تحت عنوان مذاکرات هسته ای دارد که هم اکنون در چارچوب هایی که مقام معظم رهبری تعیین کردند در حال پیش روی است که البته موضوعات یمن در حال غفلت نبوده و نیست.

ولایتی ادامه داد: ایران از هرگونه کمک به یمن به جز کمک های تسلیحاتی دریغ نخواهد کرد. البته بنا به پیش بینی های بنده تحولات یمن، سوریه و... زمان بر است اما در نهایت پیروزی از آن مردم خواهد بود و غیر ممکن است که منصور هادی به یمن برگردد و رئیس جمهور شود.

وی با اشاره به طرح آمریکا برای منطقه به خصوص سوریه گفت: در تاریخ معاصر چنین اوضاعی بی سابقه بوده به طوری که اقدام گروه های تروریستی از سوریه به عراق و یمن و سایر کشورها کشیده شده و پیش بینی می شود که سوریه حلقه ای از طرح های آنها برای تسلط بر کشورهای خاورمیانه باشد که بشار اسد در این رابطه و در مبارزه با تروریست ها و این طرح آمریکایی ها پایمردی کاملی در این قضیه داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیدار پادشاه عربستان در زمان ملک عبدالله با بشار اسد گفت: در این دیدار پادشاه عربستان وعده پول داده بود تا بشار اسد و دولت سوریه بر علیه محور مقاومت عمل کند که بشار اسد این پیشنهاد را قبول نکرد و با این تصمیم مانع از سقوط این کشور عربی شد.

 
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان