به گزارش لنگرنیوز، محمدخوش چهره با بیان اینکه از نظر واژه شناسی همدلی و همزبانی را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد گفت: اکثر افراد در اولین برداشت از "هم زبانی" و "همدلی" مفاهیم ادبی آن را برداشت می کنند. همزبانی یعنی اینکه از نظر لفظ مشترک باشد در این بستر مسائل کلامی در بین علما،فقها، نخبگان علمی شباهت های وجود دارد که مفهوم آن می تواند تفاوت از درک مشترک لفظی باشد. اشتراک مفهومی و معنایی به عقل، تدبیر و احساس بر می گردد. او با تأکید بر اینکه مفهوم واژه مهم تر از شکل لفظی آن است گفت: امام خمینی (ره) نیز بر این نکته تأکید داشت؛ به گونه ای که ایشان معتقد بودند، صلحی را که انبیاء، صلحا و نیکان خواهان آن هستند با صلحی که آمریکا می گویید متفاوت است؛ در واقع هر زمان که آمریکا خواهان صلح در جایی شود به دنبال آن تجاوز و جنگ و کشتار هم خواهد آمد. این اقتصاددان گفت: این که امسال به نام همدلی و همزبانی ملت و دولت نام گذاری شده است به این معناست که دولت مطالبات و نیازهای مردم را به درستی درک کند. در همین راستا نیز مردم مشکلات دولت را در اجرای این مطالبات درک کنند. همدلی و هم زبانی دولت با مردم مربوط می شود به تصمیم گیری و برنامه ریزی برای رفع نیازهای مردم که بخشی از آن آرمانی و ارزشی و بخشی دیگر اقتصادی است؛ به طور مثال می توان به توجه بیش از حد به تاریخ مربوط به پادشاهانی چون کورش در دولت قبل اشاره کرد، در حالی که دغدغه اصلی مردم معاش بود. این نشان می داد که همدلی میان دولت و مردم وجود نداشت. اکنون هم می شود مثال های متعددی برای این موضوع عنوان کرد. به طور مثال اکنون دغدغه مردم رونق تولید ملی و اشتغال، کاهش فقر، حفظ عزت و آرمان هاست. خوش چهره با تأکید بر این که باید سعی شود لفظ اقتصاد مقاومتی را به درک مفهومی تبدیل کرد گفت: این درک باید ایجاد همدلی کند به طوری که افراد اهمیت موضوع را بپذیرند؛ چرا که اقتصاد مقاومتی ضرورت استراتژیک کشور است. منشأ بسیاری از اختلافات، کاستی ها و انحرافات از عدم همدلی – عدم درک صحیح از مفهموم- است. او ادامه داد: اولین مشکل فرا روی سیاست های اقتصادی مقاومتی این است که بسیاری به لفظ قبول دارند اما آنچه که در عمل اتفاق می افتد با آن درکی که در بیانات مقام معظم رهبری وجود دارد و باید در دولت جاری بشود فاصله زیادی است؛ یکی از جنبه های آن خام فروشی نفت و وابستگی به آن است. از نظر بنده نفت، رأس کلٌ خطیئه است؛ چرا که کشور به یک ماده متغییر و برون زا وابسته شده است. در شرایط تخاصم جهانی و تضاد ماهوی نظام سلطه با نظام جمهوری اسلامی ایران – که ریشه آن در تضاد منافع است- کشورهای سلطه گری مانند آمریکا و انگلیس سعی خواهند کرد تا منافعی را که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از دست داده اند به دست آورند. وی گفت: یکی دیگر از دلایل تخاصم نظام سلطه با ایران تضاد ایدئولوژیک است. آمریکا با اسلام ناب محمدی (ص) تضاد جدی دارد و این تضاد را در عمل نشان داده است؛ آخرین ترفند شیطانی هم بنای اسلام انحرافی با ایجاد داعش است. بنابراین این تضاد میان انقلاب ایران و نظام سلطه نیازمند یک درک مفهمومی است؛ اگر چه کشور به برخی از مناسبات با کشورها نیاز دارد اما در مقابل دنیا نیز به ایران به دلیل منابع گسترده و موقعیت ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک نیاز دارد. این درحالیست که علی رغم نیاز آنها، فضای رفتاری نظام سلطه با ایران رفتاری متخاصمانه است؛ به طوری که امام خامنه ای اعلام کرده ند که ما در فضای جنگ با نظام سلطه هستیم. این استاد دانشگاه ادامه داد: مفهوم همدلی به معنای درک این موضوع است؛ اگر برخی بگویند نه؛ شرایطی که توصیف شد وجود ندارد و تنها مشکلات ساده ای وجود دارد که با مذاکره برطرف می شود و آنها آدمهای خوبی هستند، نشان می دهد که درک درستی از همدلی در این زمینه وجود ندارد؛ در واقع همدلی یعنی اشتراک در واقعیات و درک صحیح از واقعیت. اگر این همدلی وجود نداشته باشد خود را به صورت تنازع و مقابله نشان می دهد که این موضوع در عرصه سیاسی به کشور آسیب و ضربه وارد می کند. خوش چهره در پاسخ به این سؤال که چه کسی باید مفاهیم مربوط به سیاست های اقتصاد مقاومتی را برای ایجاد همدلی تبیین کند توضیح داد: مقام معظم رهبری به عنوان استراتژیست نظام اولویت های کشور را مشخص می کنند به عنوان مثال نام گذاری هر سال با توجه به شرایط کشور، چشم انداز ۲۰ ساله کشور، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و سیاست های اقتصاد مقاومتی. این موارد نیاز به توجیه و تفهیم دارد که باید توسط نخبگان مذهبی، سیاسی و اقتصادی انجام شود. وی افزود: یکی از چالش های فراروی نظام جمهوری اسلامی ایران این است، زمانی که امام خامنه ای شعاری را برای سال تعیین می کنند شاهد هستیم که در اجرا به گونه ای دیگر عمل می شود. این گونه عملکرد، انعکاس مناسبی نیز میان مردم ندارد؛ چراکه با نام گذاری هر سال آنها می گویند که قرار است خلاف شعار سال عمل شود؛ این عملکرد نامناسب ناشی از همان تبیین نشدن مفاهیم است. این اقتصاددان با اشاره به این که در تبیین مفاهیم رسانه ملی و نخبگان در رأس قرار دارند گفت: این کاستی ها به بسیاری از شعارهای برجسته نظام جمهور اسلامی ایران صدمه زده است. به طوری که برخی افراد دچار این توهم می شوند که این گفته ها صرفاً جهت ثبت در تاریخ است و به عنوان یک نسخه کاربردی برای حل مشکلات روزمره نیست. این درحالیست که این شعارها علاوه بر آثار بلندمدت در زمان حال هم کابرد دارد. وی با بیان این که این شعارها ملاحظات استراتژیک است و نباید به دنبال تئوری و نظریه گشت گفت: بسیاری از نظریه ها تنها محیط داخلی را مدنظر قرار می دهد به ویژه در زمینه اقتصاد. در حالی که عوامل تأثیرگذاری وجود دارد که در این نظریه پردازی ها دیده نشده است؛ مدنظر قراردادن این عوامل ملاحظات استراتژیک محسوب می شود. این در حالیست که بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری فراتر از محدوده داخلی است. خوش چهره با بیان اینکه بعد از مطرح شدن اولویت های استراتژیک کشور توسط رهبری جامعه دانشگاهی تشنه تبیین این سیاست هاست گفت: اگر شرایطی برای بحث و سؤال در این زمینه فراهم می شد، جامعه دانشگاهی اکنون اجرای این سیاست ها را مطالبه می کرد. وی با اظهار اینکه امام خامنه ای در جزئیات اقتصاد مقاومتی هم وارد شد تا به گونه ای اتمام حجت کرده باشند گفت: بزرگترین جفا این است که برخی در همان ابتدای ایراد بیانات رهبری شروع به تعریف و تمجید کنند و تشریفاتی با آن برخورد کنند در حالی که درک درستی از مفاهیم موضوعات بیان شده ندارند.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان