قضاوت یک کودک در خصوص روحانی مسجد محلشان که عقیده داشت «روحانی بدون شکلات و بادکنک به درد نمی خورد» ماجرای جالبی است که حجت الاسلام اکبری از مبلغان فعال در مناطق محروم درباره شیوه تبلیغ دین برای کودکان روایت می کند.

امر تبلیغ با جذابیت خاص خودش یک روحانی را از مراکز علمی و حوزه های علمیه به سرزمین های دور می کشاند تا شاید بتواند بذر گل لبخند را بر لبان کودکان و نوجوانان مناطق محروم بکارد و مردم آن دیار را با خداوند پیوندی عاشقانه دهد.

 

کافی است که در سفری تبلیغی گام به گام با آن ها همراه شوید تا حلاوت کار یک روحانی مبلغ را بچشید، ما نیز بر حسب رسالت خود با حجت الاسلام علی اکبری یکی از روحانیون حوزه علمیه قم رهسپار یکی از مناطق محروم استان بوشهر شدیم و در گپ و گفت وگوی طولانی از زبان وی راز موفقیتش را در امر تبلیغ جویا شدیم که مشروح آن در ادامه می آید:

 

پیش از این خبرهایی با عنوان «ماجرای چشم برزخی دختر عشایر/ راهی که یک طلبه از دبی تا قم پیمود+تصاویر»، «ماه عسل» با طعم عسل کوهی/ افطار در غار حرای ایران/ لذت تبلیغ با تراکتورسواری+تصاویر» و «مظلوم ترین خانواده شیعی ایران/ غریب ترین حسینیه جهان+تصاویر» در خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفته است:

 

*چند مدتی است که به جائینک استان بوشهر آمده اید؟

 

-5 ماه است

 

*دفعه اولتان است که به این روستا آمده اید؟

 

-بله

 

*در حوزه علمیه در چه سطحی مشغول تحصیل هستید؟

 

-سطح دو را تمام کردم و اکنون در سطح سه مشغول به تحصیل هستم.

 

*در کدام حوزه علمیه؟

 

-حوزه علمیه قم

 

*روستای جائینک استان بوشهر چقدر جمعیت دارد؟

 

- با توجه به اینکه برای سخنرانی و حلقه های معرفتی به روستاهای اطراف می روم، حدود سه هزار نفر جمعیت دارند.

 

*با این اوصاف جوانان چند درصد جمعیت را تشکیل می دهند؟

 

-تقریباً یک سوم، حدود 1200 نفر هستند.

 

*برای تبلیغ به کدام شهرها سفر کردید؟

 

- زاهدان، بوشهر و استان چهار محال و بختیاری رفته ام.

 

*معمولاً این سفرهای شما چه مقدار طول می کشد؟

 

-از 10 تا 12 روزه است تا 90 روز

 

*چند سال است که کار تبلیغی انجام می دهید؟

 

-حدود 7 سال

 

*چند است که سال ازدواج کردید؟

 

-سال 86، البته کار تبلیغ را از سال 85 شروع کردم.

 

*همسرتان در کار تبلیغ با شما همراه است؟

 

-همین گونه است، اگر همراهی همسر و خانواده نباشد، کار تبلیغ با مشکل مواجه می شود.

 

*با توجه به اینکه مناطق محروم را برای کار تبلیغی خودتان انتخاب کردید، از چه روش هایی برای جذب نوجوانان و جوانان استفاده می کنید؟

 

-بنده از همان ابتدا قائل به نوآوری در تبلیغ بودم، برای همین پروژکتور شخصی خریدم و سعی کردم مطالب دینی را در قالب پاورپوینت ارائه کنم، همچنین برای بیان احکام از زبان تصویر کمک بگیرم.

 

از آنجایی که رشته ام گرافیک است، کار تبلیغ را با هنر تلفیق کردم، این کار من برای نشاط بخشیدن به جوانان در حلقه معرفتی خیلی مؤثر واقع شد، با این وجود رفتن به اردوهای تفریحی، طرح ایده های مختلف، دادن هدایای فرهنگی نظیر کتاب های دینی و اهدای عطر، شکلات و بادکنک به کودکان و نوگلان در ایجاد رابطه صمیمی میان یک روحانی و مخاطب مؤثر است.

 

*استفاده از ابزار دید و بازدید از ساکنان روستا چه مقدار در ایجاد فضای صمیمی میان یک مبلغ با مردم مؤثر بوده است؟

 

- اعتقاد داریم اگر کاری برای خدا انجام شود، بازخورد آن کار باعث می شود که سنگ هم آب شود، این شیوه در سیره اهل بیت(ع) نیز به دفعات دیده شده است که آن بزرگواران به دیدار دشمنان خود می رفتند و در اثر همین ملاقات ها توانستند این افراد را در زمره محبان اهل بیت(ع) قرار دهند.

 

در یکی از بازدیدهای صورت گرفته به دیدار خانواده ای رفتیم که یکی از اعضایش تصادف کرده بود، این دیدار باعث شد که علاقه بیشتری ایجاد شود، به طوری که اکنون رفت و آمد خانوادگی داریم.

 

ماجرای آب بازی حاج آقا با بچه ها

 

*چه شد که تصمیم گرفتید بچه ها را به کنار ساحل ببرید؟

 

-یک روز بعد از نماز مغرب و عشاء بدون اعلام قبلی گفتیم که فردا قرار است که بچه ها را کنار ساحل ببریم، از روستا تا کنار ساحل نزدیک دو کیلومتری فاصله بود، بنابراین بچه ها تا آنجایی که توانستند اطلاع رسانی کنند حدود هشت ماشین شدند، این حضور روحانی در کنار ساحل، آب بازی با آن ها و حتی ماهیگیری برایشان بسیار دلسچب و شیرین بود، آقای مریزاد (عکاس خبرگزاری فارس) از نزدیک در جریان این ماجرا بودند و در قاب تصویر ثبت کردند، گزارش ایشان باعث شد که در سایت های محلی انعکاس وسیعی داشته باشد.

 

این را بگویم اگر ما از قبل اعلام می کردیم، آن وقت جمعیت اندازه سه اتوبوس آماده رفتن می شدند(خنده)، البته این کنار ساحل رفتن مقدمه ای برای برگزاری نشست معرفتی شد، البته هدف ما این بود که انگیزه لازم برای حضور در جلسات عقیدتی و معارفی در نوجوانان و جوانان ایجاد شود.

 

حتی بارها شده است که بنده با هزینه شخصی برای بچه ها سالن ورزشی کرایه کرده ام تا با ایجاد نشاط روحی و جسمی در نوجوانان آن ها با میل و انگیزه بیشتری در کلاس های بعد از ظهر حضور پیدا کنند. 

 

حاج آقا بالاخره موفق به صید ماهی شد!

 

* در عکس ها دیدیم که شما در کنار ساحل مشغول ماهیگیری شدید، توانستید ماهی هم بگیرید؟

 

-از آنجایی که صیادها در منطقه فعال هستند ماهی بزرگ نصیب ما نمی شود، البته مردم از روی اسکله ماهی های یک تا دو کیلویی صید می کنند، ما اگر هم موفق به صید ماهی می شدیم، ماهی های کوچک اندازه کف دست یا بند انگشت نصیب ما می شد، البته اگر همان سه اتوبوس می آمدند فکر کنم چشم ماهی هم به ما نمی رسید چه برسد به گوشت ماهی!(خنده)

 

*گفتید بعد از آب بازی و شنا کردن کودکان بحث معرفتی داشتید، چه مسأله ای را مطرح کردید؟

 

-در آنجا به موضوع «نگاه» اشاره کردم و گفتم که خداوند چشم ها را برای دیدن زیبایی خلق کرده است و حیف است که در راه دیدن غیر زیبایی ها صرف شود و در نهایت بحث فواید نگاه حلال را مطرح کردم.

 

*حاج آقا چه شد سر از بالای نخل در آوردید؟!

 

-(خنده) از آنجایی که رشته ام گرافیک بوده و همیشه ذوق هنری داشتم، می خواستم یک سوژه جدید باشد، البته این کار را در تبلیغ هم انجام می دهم، سعی می کنم کاری را انجام دهم که تا حالا کسی انجام نداده باشد.

 

وقتی که پای نوجوانان شیطان به مسجد باز شد

 

*چگونه توانستید این نوجوانان را جذب کنید؟

 

-این را بگویم که بعضی با حضور نوجوانان در مسجد موافق نبودند و اصلا راهشان نمی دادند!

 

*چرا؟!

 

-برای اینکه شلوغ می کنند! در حالی که محیط مسجد باید آرام باشد، اما همین نوجوانان شیطان هم اکنون روزی دو صفحه قرآن می خوانند و برای خودشان جدول اعمال درست کردند و در ازای برنامه ای که عمل نکنند جریمه پولی قرار داده اند.

 

برای جذب بیشتر آن ها در پایان هر سخنرانی مسابقه ای قرار دادیم و همان جا جایزه نقدی پرداخت می کنیم تا شخص برنده مطابق سلیقه خودش هدیه خود را تهیه کند، این گونه شد که به اذعان اهالی مسجد هیچ سالی مانند امسال این همه جمعیت نوجوانان در مسجد حضور نداشتند که الحمدلله روستاهای اطراف هم الگو گرفتند.

 

*همسرتان تحصیلات حوزوی دارند؟

 

-همسرم تحصیلات حوزوی ندارد، البته نوع تعامل و برخورد ایشان با خانم ها بسیار عالی است و از این لحاظ کار ما را راحت می کند.

 

*اسم دخترتان چیست؟

 

-فاطمه زهرا

 

دختر آخوند با بقیه فرق دارد!

 

-فاطمه زهرا با شما به تبلیغ می آید یا پیش مادرش می ماند؟

 

-بیشتر موارد همراه من است! گاهی اوقات که بالای منبر می روم از پله های منبر بالا می آید، این رفت و آمد فاطمه زهرا در چهارمحال بختیاری برای خودش داستانی شده بود، من در حسینیه ای که مملو از جمعیت بود مشغول سخنرانی بودم و فاطمه زهرا از منبر بالا می آمد، بار اول گفتم این دختر را بگیرید، کسی آمد او را برداشت و به پشت پرده قسمت بانوان برد، بار دو و سوم این مسأله تکرار شد و من گفتم این دختر آخوند است با بقیه فرق می کند(خنده)، دفعه چهارم یک پیرمرد که از ماجرا خبر نداشت، دست فاطمه زهرا را گرفت و به پشت پرده پرتاب کرد که موجب دلخوری همسرم شد.

 

گاهی اوقات هنگامی که حواسم نیست فاطمه زهرا عمامه ما را بر می دارد و روی صندلی می نشیند و به تقلید رفتار ما می پردازد.

 

این حاج آقا به درد نمی خورد!

 

*اشاره داشتید از سال 85 به کار تبلیغ پرداختید، خاطره ای از این دوران دارید؟

 

-من همیشه عادت دارم در جیبم شکلات، عطر و بادکنک بگذارم تا احیاناً اگر کودکی یا نوگلی را دیدم به او بدهم، یک روز در درب مسجد الغدیر زابل به کودکی بادکنکی دادم و داخل مسجد برای اقامه نماز رفتم، مشغول کارهای ابتدایی نماز بودم و داشتم اقامه را می گفتم که این کودک وارد مسجد شد و بین گریه کردن و گریه نکردن بلند بلند گفت: حاج آقا بادکنکم ترکیده! از آنجایی که میکروفون همراه داشتم صدا در کل مسجد پیچید و مردم حسابی خندیدند!

 

در وقت دیگری که روحانی برای اقامه نماز به مسجد آمده بود، چون شکلات و بادکنک به همراه نداشت، آن بچه به مادرش گفته بود، این حاج آقا را بیرون بیاندازید، به درد نمی خورد! همان حاج آقای قبلی را بیاورید.

 

مرد ناراضی چگونه پای جلسه سخنرانی نشست

 

*در کار تبلیغی به موردی برخورد کردید که نسبت به جلسات سخنرانی و مسائل دینی سر سخت باشد؟

 

* از آنجایی که خلقت انسان ها بر پایه فطرت الهی نهاده شده است، پس در ضمیر ناخودآگاه خود محب خدا و اهل بیت(ع) است، اگر هم مشکلی باشد ناشی از نوع برخورد من روحانی، جامعه، بانیان و مسئولان مسجد است، یک بنده خدایی بود که اصلاً پای جلسات سخنرانی حاضر نمی شد، رفتار و نوع برخورد ما موجب شد نه تنها در تمام جلسات سخنرانی ماه رمضان ما حاضر شود، بلکه حضوری فعال در مسابقات داشت، خانه ایشان در نزدیکی منزل ماست و اگر مدتی نباشم و یا به مسافرت بروم روزی دو تا سه بار به بهانه های مختلف زنگ می زند و جویای احوال ما می شود.

 

*کار تبلیغ جوابگوی هزینه زندگی شما هست؟

 

- مسلماً نه، در این دوره ای که دوره ای که هزینه ها به شدت بالاست به خصوص در استان بوشهر که از نظر گرانی دومین استان گران کشور بعد از تهران است، مقداری قناعت و صرفه جویی می تواند در کاهش هزینه های زندگی مثمر ثمر باشد، در اینجا باید از همراهی و یاری همسرم تشکر کنم که در این زمینه من را حمایت می کند.

 

در کار تبلیغی اگر پولی را دریافت کنیم بیشتر صرف خرید هدایای فرهنگی مانند دفتر نقاشی، کتاب داستان، عطر، خودکار، بادکنک و غیره می کنم.

 

*این کتاب های داخل خانه برای شماست؟

 

-بله

 

*هر جا برای تبلیغ بروید، کتاب ها را همیشه همراه خودتان می آورید؟

 

-در تبلیغ بلندمدت بله، اما در تبلیغ کوتاه مدت از لپ تاپ استفاده می کنم.

 

*پس برای تبلیغ همیشه یک وانت کتاب دارید؟

 

-بله! البته بسیاری از کتاب ها را فروخته ام، البته ما کلاً طلبه بی بضاعتی هستیم، وگرنه دوستان پنج تا شش وانت کتاب دارند!(خنده)

 

*در کار منزل چه مقدار به همسرتان کمک می کنید؟

 

-از لحاظ کار خانه که خیلی خیالمان راحت است، شاید تنها 20 درصد به همسرم در کار خانه کمک کنم، اما چون حجم کارهای من بالاست، بیشتر کارهای منزل را همسرم انجام می دهد.

 

*این خانه ای که اکنون در آن سکونت دارید، مال خودتان هست؟

 

-نه، این خانه را بنیاد مسکن ساخته و به دفتر تبلیغات اسلامی تحویل داده است که به «خانه عالم» معروف است.

 

*در پایان اگر صحبت خاصی دارید، منتظر هستیم که بشنویم.

 

-اعتقاد داریم که امر تبلیغ را اهل بیت(ع) هدایت، حمایت و اداره می کنند، با این وجود اگر سازمان ها و نهادها بتوانند برای کارهای فرهنگی مبلغان بودجه ای را اختصاص دهند، این کار شیرینی تبلیغ را دو چندان می کند، زیرا شاید حقوق یک طلبه و روحانی یک صدم یا یک هزارم حقوق یک سال یک فوتبالیست نشود، ولی از آنجایی که یک روحانی مانند طبیب سیار است به کارهای مختلف از جمله تبلیغ، دید و بازدید از خانواده شهدا و غیره می پردازد، بنابراین مستلزم توجه بیشتر هستند.

 

 

[gallery title=" " width="120" height="120" columns="4"]

 

 

 

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/199.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/200.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/201.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/202.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/203.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/204.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/205.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/206.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/207.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/208.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/209.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/210.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/211.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/212.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

[gallery_item title="onvane tasvir" src="https://langarnews.ir/images/1392/7/213.jpg"]tozihate tasvir[/gallery_item]

 

[/gallery]

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان