پرویز شیخ طادی از جمله معدود فیلمسازانی است که در بین آثارش می توان فیلم هایی را با مباحث و چشم انداز استراتژیک و راهبردی احصا کرد. فیلم هایی نظیر «شکارچی شنبه» و «روزهای زندگی» جزو مشهورترین آثار این فیلمساز قلمداد می شوند.

به گزارش لنگرنیوز ، چند وقتی است که خبر ساخت دو مجموعه متفاوت توسط شیخ طادی به گوش می رسد که یکی در قالب مستند و دیگری داستانی است. مجموعه مستند مربوط به سیر زندگی رهبر معظم انقلاب از تولد تاکنون است و اثر داستانی اش هم درباره خاستگاه های فکری و تشکیلاتی گروه های سلفی و تکفیری است. برای گرفتن اطلاعات بیشتر راجع به این دو اثر مهم، سرنوشت آنها را از زبان خودش پیگیری کردیم.

 

ساخت مستند زندگی رهبری

 

شیخ طادی درباره چگونگی تولید اثر مستندش به خبرنگار «جوان» می گوید: یک کار مستند با نام اولیه «زندگی دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران» قرار است در رابطه با سیر زندگی مقام معظم رهبری تولید کنیم که مشمول بازه زمانی از روزهای نزدیک به متولد شدن ایشان تا ایام کنونی و حال حاضر می شود. در این مستند قرار است به ابعاد مختلف زندگی ایشان در عرصه هایی مثل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مبارزاتی و. . . که تقریباً به نوعی شامل همه ابعاد است با رویکرد عبرت تاریخی پرداخته شود. به واقع ما تلاش داریم که این اثر به عنوانی مستندی باشد که همه آحاد و اقشار جامعه بالاخص جوانان عزیز بتوانند به آن مراجعه و روند اتفاقات و زندگی رهبر معظم انقلاب را در آن ملاحظه کنند. به کلام دیگر من امیدوارم که این مجموعه مستند به مانند یک مرجع مستدل و مستند شکل بگیرد به گونه ای که بینندگان با نحوه، نقش، ابعاد و اقدامات مختلف ایشان در کسوت رهبری و زعامت آشنایی مطلوب و خوبی پیدا کنند. تقریباً حدود دو سال کار تحقیقاتی و پژوهشی برای نگارش و تهیه این مستند زمان صرف شده است که در این مسیر اکثر منابع موجود و قابل دسترس را واکاوی و جست وجو کرده ام.

 

این کارگردان سینما در پاسخ به چرایی اتخاذ تصمیم برای ساخت این اثر به شکل مستند اظهار می دارد: با توجه به اینکه ایشان در طول مسیر زندگی شان بحران های مختلف داخلی و خارجی را پشت سرگذاشته اند که در این رابطه هم پیشگیری، پیش بینی و توصیه های ایشان راهگشا و راهبردی بوده است. از طرفی هم نیاز به انجام یک قیاس سیاسی و اجتماعی بین حکومت و جامعه ای که دارای رهبری دینی و ولایی است که همزمان از چندین مزیت متنوع من جمله ولایتمداری برخوردار است با دیگر جوامع و حکومت های دارای مدعا وجود داشت. این مسئله یکی از بخش های مهم این مستند را تشکیل می دهد. آثار مستند به نوعی یک مرجع و مأخذ محسوب می شوند و در آینده این مستند ان شاءالله یک مرجع و منبع تاریخی می شود. مطمئناً برای کسانی که مایلند این مقاطع(از دوران تولد تا حال حاضر به خصوص دوران 30 ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی) را از نگاه و اقدامات رهبری پیگیری، تحلیل و بررسی کنند، این مستند به عنوان مرجع و منبعی موثق و مستدل مورد استفاده و استناد قرار خواهد گرفت. لذا صرف ساخت یک اثر داستانی آن سطح و جایگاهی که یک اثر مستند برای مورد بررسی قرار دادن اتفاقات ریز و درشت دارد را قطعاً نخواهد داشت. ضمن اینکه از طرفی هم با توجه به حجم و وسعت کار (در حوزه های مختلف) به صلاح نبود که چنین حرکتی در قالب یک اثر داستانی تولید بشود و ساخت مستند بهترین تصمیم و روش است.

 

با توجه به اینکه شکل کار قرار است به صورت مستند تولید شود، موضوع دسترسی به عکس، فیلم، مصاحبه و اسناد و... مربوط به سال های ابتدایی زندگی ایشان مبحث خیلی مهم و راهبردی است که حتماً تیم سازنده را با موانع و مشکلاتی مواجه می کند. شیخ طادی درباره منابع و مآخذی که برای مرتفع کردن این معضل و مشکل تدارک دیده است، می گوید: ما برای این کار منابع متنوعی را که در بایگانی و آرشیو مراکز مختلفی وجود دارند، مورد استفاده و بهره برداری قرار می دهیم ضمن اینکه لاجرم لازم است که بخش هایی را نیز فیلمبرداری کنیم. هر چند این کار ممکن است قدری صعب و مشکل باشد اما با توجه به تنوع منابع گمان نمی کنم که با کمبود یا نقصانی مواجه شویم. درباره منابع مرتبط با دوران قبل از انقلاب و به خصوص کودکی و نوجوانی ایشان باید عرض کنم که برخی از بخش های مختلف این منابع در دفتر و بیت ایشان موجود است. بخش های دیگری نیز نزد شخصیت های الیت و تأثیرگذار آن دوران که با ایشان حشر و نشر یا ارتباط داشته اند به صورت عکس، فیلم، خاطره و... وجود دارند. منابع و مدارک مربوط به ایام ابتدایی انقلاب تاکنون که به نوعی قسمت اصلی و مهم تر این مستند محسوب می شود هم به طور کامل و مطلوب قابل دسترسی و استفاده هستند. ما برای بخش های تحلیلی و همچنین قسمت های مربوط به بازگو کردن خاطرات، افراد و شخصیت های متعددی را در نظر گرفته و انتخاب کرده ایم. تعداد زیادی از این افراد جزو شخصیت های مطرح و شاخص در داخل کشور هستند و تعداد دیگری از این افراد نیز در خارج از کشور حضور دارند که در لیست افراد منتخب برای تولید این مستند قرار دارند.

 

قطعاً با رهبری مصاحبه می کنیم

 

کارگردان «روزهای زندگی» با تأکید بر اینکه ما فعلا و در حال حاضر به غیر از اقدامات تحقیقاتی که انجام داده و می دهیم، در حال مذاکره با افراد مصاحبه شونده و منتخب مورد نظرمان هستیم تا زمینه و شرایط برای برداشتن گام های بعدی هموار شود، می افزاید: قطعاً با خود ایشان هم گفت و گو خواهیم کرد و این اقدام به نوعی اولین مصاحبه مقام معظم رهبری با یک فیلمساز و برای ساخت مستندی درباره زندگی ایشان خواهد بود. مهمترین و اصلی ترین بخش این مجموعه مستند مربوط به دوران 30 ساله اخیر بعد از انقلاب و حوادث و ماجراهای به وقوع پیوسته در آن است. با توجه به جمیع جهات و طبق برنامه ریزی اولیه به نظر می رسد تولید این مستند حدود یک سال تا یک سال و نیم به طول بینجامد. در واقع هر زمان که ما با سازمان صدا و سیما (رسانه ملی) و دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری به توافق برسیم، فرآیند تولید و ساخت آن را آغاز می کنیم.

 

شیخ طادی در رابطه با اینکه این اثر برای نمایش در رسانه ملی ساخته می شود یا برای اکران در جشنواره های داخلی و خارجی و نیز مدت زمان مستند اظهار می دارد: ما در این حوزه کاملاً مستقل هستیم یعنی اینکه امکان دارد که مستند را هم در رسانه ملی و هم به صورت پکیج هایی که بتواند در جشنواره ها اکران بشود، نمایش بدهیم اما فعلاً و در حال حاضر برنامه خاصی در این زمینه پیش بینی نکرده ایم. برای این مستند سه قالب و بخش جداگانه (هر کدام به شکل یک مجموعه چند قسمتی) در نظر گرفته ایم. بخش اول آن متشکل از شش تا هفت قسمت 50 دقیقه ای است که با جزئیات مبسوط و زیاد خواهد بود. بخش دیگر در قالب دو قسمت 80 دقیقه ای با محوریت مخاطب خاص است که در این بخش مخاطب اصلی آن دانش آموزان هستند و سعی می شود مطالب به صورت ساده سازی و در سطح ادراکی آنها تولید شود. بخش سوم این مستند در قالب یک قسمت 90 دقیقه ای به صورت کلی تر است که نیازی به جزئیات ندارد که ان شاء الله برای خواص تولید می شود.

 

وی درباره علت و انگیزه اصلی اش برای ساخت چنین مستندی می گوید: در سه دهه اخیر انقلاب کشورمان دچار فراز و نشیب های زیاد و متعددی شده است که نقش رهبری و زعامت نظام جمهوری اسلامی ایران در راهبری جامعه، دفع هوشمندانه فتنه ها و نقش رهبری در منطقه نیاز حیاتی به کنکاش و بررسی مدقانه و تدقیق بیشتری دارد. از طرفی هم زندگی مقام معظم رهبری و مدل و الگوی حکومتی و زعامت ایشان به عنوان یک نمونه موفق برای دیگر کشورها جزو ملزومات تولید چنین مستندی است. از سوی دیگر این مدل حکومت و رهبری اسلامی با توجه به عبرت های تاریخی و نیز پاسخگویی و حل شبهات مختلفی که در سیر حرکت و مدیریتش دارد، می بایست و ضروری است برای دیگر کشورها به شکلی صحیح و مستند معرفی و نشان داده شود. این مستند را قرار است به غیر از زبان اصلی آن که فارسی است به زبان های مختلف و زنده دنیا (به غیر از زبان های محلی) از جمله انگلیسی، عربی، آلمانی و. . . نیز ترجمه و منتشر کنیم. هر چند سرمایه گذار اصلی این مستند، رسانه ملی است اما برای تهیه کنندگی آن با افراد گوناگونی در حال مذاکره هستیم که به جهت قطعی و نهایی نشدن فعلاً نمی توانیم اسم کسی را اعلام کنم.

 

توقف «طاعون!»

 

این کارگردان ارزشگرای سینمای کشورمان قرار بود یک مجموعه داستانی 30 قسمتی (که هر قسمتش 50 دقیقه بود) را درباره اتفاقات سوریه، ریشه و پایه های تفکری، فعالیت ها و ارتباط داشتن گروه های سلفی با سرویس های جاسوسی کشورهای خارجی و غرب بسازد اما در مرحله نگارش فیلمنامه متوقف شد! نام این مجموعه «طاعون» بود و به رغم تلاش های بسیار زیادی که از سوی وی صورت گرفت متأسفانه با عدم اقبال مسئولان به سرانجام نرسید. هر چند در این مسیر بودجه و هزینه تولید یکی از مؤلفه های تأثیر گذار به حساب می آید اما به نظر می رسد که برخی کوتاهی ها در این رابطه با هر بهانه ای، تنها به سود شبهه انگیزان و دشمنان کشورمان تمام می شود. چه اینکه بسیاری از کشورهای مرتجع منطقه با بهره گیری از رسانه و سینما سعی دارند مردم مسلمان و مؤمن کشورمان را دارای عقاید و ساختار حکومتی منحرف از خط اصلی اسلام معرفی کنند که ساخت چنین آثاری باعث برملا شدن نقشه های شیطانی آنان می شود.

منبع : روزنامه جوان

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان