بوسه های زنی که طعم حجاب داشت

۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۲۱:۱۶ چاپ کد خبر: 2865

منور رمضانی معروف به ننه حسن،هنرمند76ساله ای است که نام قیدار را در دنیای هنر جهانی کرد.

به گزارش لنگرنیوز، منور رمضانی معروف به ننه حسن،هنرمند76ساله ای است که نام  قیدار را در دنیای هنر جهانی کرد.

 

منور رمضانی متولد 1316 خورشیدی در روستای قره محمد،شهر سهرورد استان زنجان دیده به جهان گشود، وی در سن 9 سالگی ازدواج کرد و پس از آن ساکن شهرستان خدابنده (شهرقیدار) شد.

وی که دارای چهار فرزند سه پسر و یک دختر است به دلیل هنرمند بودن پسر آخرش به نام حسن، او را ننه حسن صدا می کنند،ننه حسن نه تنها در قیدار بلکه در حال حاضر به دلیل نقاشی هایی که می کشد،در دنیا معروف شده و کافی است در گوگل اسم ننه حسن را وارد کنی و اخبار متعدد منتشر شده از وی را بخوانی، ننه حسن شهرت جهانی دارد و این شهرت جهانی موجب نشده تا کمی از صداقت و یکرنگی این زن کم شود.

 

حسن پسر منور رمضانی گرافیست و طراح و در حقیقت مشوق اصلی وی برای نقاشی کردن است، پسری که با همه ذوق و عشق به مادر درس نقاشی می دهد.

 

 

 

منور رمضانی با بیان اینکه فعالیت خود را در زمینه نقاشی از سال1386 آغاز کرده است، افزود: من ازدوران کودکی تا سن70 سالگی به هنرقالی بافی و طراحی نقوش قالی(مانندپشم،پوتا،اسلیمی،ایرج،چاخماق وخرده ماهی) و...مشغول بودم ودرسالیان اخیر با تشویق های بسیار پسرم و بخاطر کم سوشدن چشمانم از قالی بافی منع شده ام و بیشتر وقت خود را با نقاشی کردن پرمی کنم.

 

وی با بیان اینکه در حقیقت کسی به من کمک نکرده و استاد نیز نداشته ام، افزود: یک استعداد الهی است که مرا به نقاشی کردن سوق می دهد.

 

رمضانی با اشاره به اینکه دوران پرفراز و نشیب زندگی ام سرشار از تجربیات و آموخته هایی است که نسل به نسل و سینه به سینه از پیشینیانم به ارث برده ام، افزود: سعی می کنم این آموخته ها را که شامل روایت ها،افسانه ها،داستان واره ها،منظومه ها،اعتقادات،اسطوره ها و آیین های کهن است وانبوهی از ناگفته ها را پیش روی انسان قرارمی دهد و بازگوکننده هویت این مرزو بوم است درقالب آثار نقاشی ارائه کنم.

 

وی با بیان اینکه ضروری است نوجوانان و جوانان با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی و اسلامی آشنا شوند، افزود: امیدوارم که مورد رضایت الهی واقع شود.

 

رمضانی خاطرنشان کرد: هیچگاه نمی توانم بیکارباشم و مدام درحال انجام کارهستم، نقاشی کشیدن موجب می شود ذهن آسوده ای داشته باشم و به چیز دیگری فکرنکنم و دچارغم و ناراحتی نشوم.

 

وی ادامه داد: همسرمهربانی دارم ولی چون تخصصی در زمینه نقاشی ندارد دراین زمینه کمکی به من نکرده است.

 

این هنرمند قیداری از برگزاری نمایشگاهی از آثارش از  6 تا12 تیرماه امسال درخانه هنرمندان ایران در تهران خبر داد و افزود: بخاطر استقبال بیش ازحد مخاطبان تا 17 تیرماه تمدید شد و در نمایشگاه از طریق اینترنت چند تابلو برای کشورهای اروپایی به فروش رفت.

 

وی ادامه داد: دراین نمایشگاه چهره های برجسته مجرب هنری و خبرنگاران رسانه های نوشتاری و شنیداری مختلف داخلی و خارجی برای بازدید و تهیه گزارش وانعکاس رویداد حضور یافتند.

 

*دعوت ترکیه از ننه حسن

 

رمضانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه  تا کنون از کشورهای دیگر دعوت نامه ای برای شما ارسال شده است، افزود: ازکشور ترکیه دعوت نامه داشته ام.

 

وی از تمایل خود به ادامه کار نقاشی می گوید و دوست دارد در آینده به این کار ادامه دهد.

 

این هنرمند قیداری  با بیان اینکه تا کنون نزدیک به 2 هزار و 500 تابلو کشیده ام، افزود: نقاشی هایم را بر روی کاغذ،مقوا،تخته ورول نقاشی کرده و از آبرنگ،گواش،مداد شمعی ،مدادرنگی وغیره استفاده کرده ام.

 

وی وجود مایه های روایی واسطوره ای،ظرافت چشمگیردر بکارگیری رنگ ها و ترکیب بندی ها،ریتم و پویایی نقوش ازمهترین ویژگی های نقاشی های خود برشمرد و افزود: زندگی ،طبیعت و انسان از شاخصه های مهم و مشترک اغلب آثارم است.

 

این هنرمند قیداری بهترین خاطره خود را از نمایشگاه تهران نقل می کند و می گوید،هنگامی که زنان خارجی که برای بازدید از تابلوهایم حضورداشتند و حجاب مناسبی برخوردار نبودند، من با بوسیدن آنها و کشیدن روسریهایشان سعی در کامل کردن حجابشان داشتم و آنها نه تنها ناراحت نمی شدند،بلکه بسیارخوشحال بودند.

 

وی با تقدیر از استقبال مردم از آثارش افزود: روزنامه های شرق،تابناک،منتخب نسل نو،حاشیه ایران،قانون و مجله تندیس(هفته نامه)و بیان قیدار(هفته نامه) و خبرگزاری فارس با من مصاحبه کرده اند و در شبکه جام جم صداوسیما،پرس تی وی، فیس تی وی وآلاف تی وی نیز تصاویری از نقاشی هایم پخش شده است و اخیرا نیزکارگردان فیلم گل پامچال در منزلم برای ساخت مستند ننه حسن به مدت یک هفته حضور دارند.

 

رمضانی یادآور شد: برخی از مسئولین نیز برخورد خوبی داشته اند و متاسفانه بعضی دیگر نه تنها استقبال نکرده اند،بلکه باعث دلسردی من نیزمی شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان