وقتی به بعضی از ماه های سال می رسیم حال و هوای شهر نیز تغییر می کند و رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد چنانچه گویی از رنگ و بوی آن ماه تأثیر گرفته است ماه رمضان و ماه میهمانی خدا از جمله این ماه ها است ماهی که همه سعی می کنند بر سر سفره میهمانی خدا جایی را به خود اختصاص دهند و به گونه ای رفتار کنند که در انتهای این ماه لبخند او را هدیه بگیرند.

هر سال با رسیدن ماه مبارک رمضان انتظار می رود برخی از کژرفتاری های در سطح جامعه تعدیل شود و آمار جرائم اجتماعی کاهش پیدا کند. یکی از موضوعاتی که شاید نتوان آن را در گروه جرائم اجتماعی جای داد اما تأثیرات روانی منفی بر فضای جامعه برجای می گذارد موضوع بدحجابی است که در راستای مقابله با آن و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نمایشگاه هایی با هدف ترویج عفاف و حجاب در سطح شهرهای مختلف کشور راه اندازی می شود.

یکی از این نمایشگاه ها که از آغاز ماه رمضان فعالیت خود را آغاز کرده است نمایشگاهی است که با همت انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شده است و امروز بیش از یک هفته است که از ساعت 18 تا یک بامداد پذیرای علاقه مندان است به این نمایشگاه سری زدیم تا از نگاه مردم تأثیر برگزاری چنین نمایشگاه هایی را در ترویج عفاف و حجاب در سطح جامعه جویا شویم.

وقتی وارد چادری که محل برگزاری نمایشگاه است می شویم افزایش استقبال مردم نسبت به روزهای اول نمایشگاه مشهود است در بدو ورود به غرفه ای می روم که محصولات و ملحقات حجاب مانند روسری، مقنعه، هدبند و ساق دست را عرضه کرده بر روی محصولات قیمت درجه شده است و هر بازدیدکننده ای می تواند به راحتی محصول مورد نظر خود را خریداری کند.

یکی از مخاطبان این نمایشگاه که مشغول خرید هدبند و ساق دست است می گوید در طول سال خرید مایحتاج خود را به این نمایشگاه موکول می کنم و امسال نیز به اینجا آمده ام تا محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنم و در مقایسه با سال های گذشته کاهش قیمت ها به وضوح احساس می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این کاهش قیمت ها کیفیت محصولات را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر، گفت: کیفیت محصولات و برخی برندهای شرکت کننده در نمایشگاه همان برندهایی هستند که سال های گذشته نیز در نمایشگاه بودند و کیفیت محصولات تغییری نداشته است اما قیمت ها مناسب سازی شده است و هر فردی متناسب با درآمد خود می تواند خریدهای لازم را انجام دهد.

به غرفه های دیگر سر می زنم بعضی غرفه ها با استقبال خوبی مواجه شده اند و برخی دیگر چندان و راضی از فروش خود نیستند. بخش دوخت رایگان چادر یکی از غرفه هایی است که با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شده است.

غرفه دوخت رایگان چادر امسال ابتکار جدیدی داشته است و مخاطبان این نمایشگاه می توانند حتی چادرهایی را که از بیرون خریداری کرده اند در این غرفه بدون پرداخت هزینه بدوزند.

این بخش با داشتن 10 دستگاه چرخ خیاطی یکی از پرمخاطب ترین بخش های نمایشگاه شده است و خانمی که مشغول دوختن چادر برای فرزند خود است، می گوید: هر سال تنها چادرهایی که از این غرفه ها خریداری می شد به صورت رایگان دوخته می شد اما امسال شرایط در جهت رفاه حال مردم تغییر کرده است و علاوه بر تخفیف هایی که در نمایشگاه وجود دارد این موضوع کمک زیادی به مردم می کند و حتی فضای اینجا به گونه ای است که کودکان و نوجوانان را تشویق می کند چادرهایی را که به آن علاقه دارند را انتخاب کنند تا برای آنها دوخته شود و این موضوع می تواند در تشویق آنان به گرایش به حجاب بسیار موثر باشد.

یکی از غرفه داران با بیان اینکه هر روز چراغ های این نمایشگاه به امید روزی که حجاب اسلامی در جامعه مد شود، روشن می شوند، گفت: این نمایشگاه می تواند تبلیغ گسترده ای برای گسترش حجاب در جامعه باشد هم اکنون این موضوع برای مردم جا افتاده که در ماه مبارک رمضان چنین نمایشگاهی برگزار می شود و وقتی این محصولات وارد جامعه می شود تبلیغی برای موضوع حجاب است بنابراین باید به برگزاری دوره ای این نمایشگاه توجهی ویژه ای داشت چرا که شاید در شرایط عادی نتوان چنین بورسی را در مورد محصولات حجاب در سطح شهر پیدا کرد اما در این مکان برندهای مطرح حجاب حضور دارند که فرصت خوبی برای علاقه مندان است.

مهد کودک بخش دیگری از نمایشگاه عفاف و حجاب مصلی تهران است که با همهمه و شادی کودکان انرژی مثبتی را در فضای نمایشگاه ایجاد کرده است و خانواده ها با سپردن کودکان خود به این غرفه می توانند با فراغ بال از این نمایشگاه بازدید کنند.

اما مخاطبان این نمایشگاه تنها خانم های جامعه نیستند چرا که دو غرفه نیز به فروش لباس مردان اختصاص دارد و مخاطبان این دو غرفه امیدوارند در سال های آینده تعداد این غرفه ها افزایش یابند تا آنها نیز بتوانند البسه مورد نیاز خود را خریداری کنند.

یکی از آقایانی که مشغول بازدید از این غرفه ها است می گوید: باید این نمایشگاه با کیفیتی برگزار شود که با نمایشگاه هایی مانند نمایشگاه بهاره اشتباه گرفته نشود. فروش محصولات با کیفیت، زیبا و برازنده باید در اولویت کاری تولیدکنندگان و فروشندگان باشد.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان با تأیید این مطلب گفت: اگر یک خانم مانتویی با 200 هزار تومان می تواند یک مانتوی وزین خریداری کند یک خانم چادری به جز آن مانتو هزینه ای را نیز برای چادر پرداخت می کند بنابراین عرضه و فروش محصولات حجاب اگر با کیفیت مناسب صورت بگیرد می تواند صرفه اقتصادی نیز برای تولیدکنندگان داشته باشد اما باید به سمتی حرکت کنیم که حجاب و پوشش های موجه در جامعه مد شود همانطور که هر سال یک مدل خاص لباس و مو مد می شود امیدواریم روزی برسد که مدهای روز جامعه ما براساس حجاب تعریف شوند و حتی به جایی برسیم که بتوانیم به عنوان یک کشور اسلامی به سایر کشورها نیز صادرات محصولات حجاب داشته باشیم و در این زمینه پیش رو و سردمدار شویم.

نمایشگاه عفاف و حجاب مصلی تهران از محل ورودی در شماره یک مصلی امام خمینی (ره) واقع در خیابان شهید بهشتی تا 18 تیرماه از ساعت 18 تا یک بامداد پذیرای علاقه مندان است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان