حجت­ الاسلام محمدمهدی ابراهیم پور اظهار کرد: حجاب ریحانه النبی، نخستین طرح جامعی است که در زمینه حجاب در مدارس اجرا می شود و این طرح با سه محور اصلی بسته شده است.

اجرای طرح با سه محور آموزش، مسابقه و  تبلیغ

 

مدیر مرکز تحقیقات و طراحی حجاب ریحانه النبی(س) با تشریح این محورها گفت: کتاب آموزشی "مروارید بهشتی" توسط مربیان ویژه دانش آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی تدریس می­شود، در این کتاب ۸ درس در نظر گرفته شده است که در سال تحصیلی آموزش داده می­شود.

 

وی تصریح کرد: از طریق هماهنگی­های صورت گرفته با ادارات آموزش و پرورش شهرهای نام برده، تعداد مدارس در نقاط آسیب­پذیر انتخاب شده و این طرح در این مدارس اجرا می­شود.

 

ابراهیم پور با اشاره به آموزش خواهران طلبه برای اجرای این طرح گفت: این طرح در سال گذشته توسط ۱۰۰ نفر از خواهران طلبه در مدارس اجرا شد.

 

وی گفت: محور دوم فعالیت مربیان به اجرای مسابقات فرهنگی، ورزشی و هنری اختصاص دارد و در کنار تدریس کتاب یک مسابقه برگزار می­شود، سومین محور اجرای طرح نیز آموزش چهره به چهره به دانش آموزان است، تلاش شده است فضایی ایجاد شود که اگر دانش آموز مشکل خاصی دارد با مربی ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را بازگو کند.

 

در پایان سال تحصیلی راهپیمایی "حافظان حجاب" برگزار می­شود و دختران دارای حجاب برتر انتخاب می­شوند، همچنین افرادی که حجاب برتر ندارند اما با پوشش مدرسه حجاب شرعی را رعایت می­کنند به عنوان "حامیان حجاب" معرفی می­شوند.

 

مدیر مرکز تحقیقات و طراحی حجاب ریحانه النبی(س) با اشاره به برگزاری آئین چادرگذاری اظهار کرد: این مراسم با حضور خانواده­های دانش آموزان به منظور استحکام بیشتر دانش­آموزان برای ورود به مقطع راهنمایی برگزار می­شود.

 

اجرای طرح در مدارس قانونمند نیست

 

اجرای این طرح از سال ۸۴ آغاز شده و تعداد مدارس به تناوب توسعه پیدا کرده است، این طرح در دو سال گذشته در ۱۱۴ مدرسه اجرا شده اما اجرای طرح در سال گذشته به ۷۰ مدرسه کاهش یافته است.

 

حجت ­الاسلام ابراهیم پور عامل اصلی را کمبود بودجه و عدم حمایت عنوان کرد و گفت: بعضی از مدارس الزام قانونی برای اجرای طرح ندارند و همکاری­ها ضعیف است و در این زمینه نیازمند برنامه­ای جامع هستیم.

 

وی با بیان اینکه مرکز ریحانه النبی عضو حجاب ستاد آموزش و پرورش شده است و این در تسریع اجرای طرح­ها به صورت قانونمند کمک می­کند، افزود: در جلسه­ای که با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، بنا است در سال آینده هماهنگی بیشتری برای اجرای طرح صورت بگیرد.

 

برگزاری گفتمان حجاب در دانشگاه­ها

 

مرکز تحقیقات و طراحی حجاب ریحانه النبی(س) نخستین مجموعه­ای است که به شکل کاربردی در حوزه حجاب فعالیت می­کند، برنامه ­های این مرکز با شروع سال تحصیلی آغاز می­شود و در سال ۹۰ الی ۱۲۰ ساعت برنامه دارد.

 

مدیر مرکز تحقیقات و طراحی حجاب ریحانه النبی(س) تصریح کرد: این مرکز در فضای مجازی نیز ورود پیدا کرده و سایت حجاب نیوز را راه­اندازی کرده است، معرفی کتاب، مقالات و مباحث علمی برای دانشجویان و طلاب در زمینه حجاب یکی از برنامه­های این سایت است.

 

 ابراهیم پور گفت: امسال در بحث گفتمان حجاب، فعالیت خود را در سطح دانشگاه­ها آغاز کرده­ایم و مسائل و شبهات در این زمینه را مورد بررسی قرار داده­ایم و مباحث علمی را در قالب کرسی­های آزاد اندیشی ارائه می­دهیم، اولین کانون حجاب دانشگاه آزاد واحد ارومیه با همکاری نهاد نمایندگی ولی فقیه راه­اندازی شده است.

 

لزوم حمایت استانداری ها

 

وی گفت: هماهنگی و تامین بودجه از سوی استانداری­ها صورت نمی­گیرد و با وجود موفقیت­ها و رضایت­هایی که اجرای این طرح به دنبال داشته است، حمایتی صورت نگرفته است.

 

مدیر مرکز تحقیقات و طراحی حجاب ریحانه النبی(س) اظهار کرد: در برخی مواقع از این مرکز خواسته شده است که در مقابل دریافت برخی حمایت­ ها، بیلان کاری ادارات را پر کند که با توجه به عدم قبولی از سوی مرکز، سنگ اندازی­هایی صورت گرفته است.

 

ابراهیم پور گفت: این مجموعه به صورت خصوصی اداره می­شود، حمایت­هایی از سوی حوزه صورت می­گیرد اما به گونه­ای نیست که ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته شود.

 

منبع: تسنیم

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان