عوامل بدحجابی در جامعه امروز

۱۳۹۴/۰۴/۲۱ ۰۸:۱۳ چاپ کد خبر: 29897

حجت الاسلام ناصر رفیعی (عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه): چند نکته اساسی را درباره عفاف و حجاب در اسلام مطرح می کنم؛ نخستین نکته پوشش صحیح بانوان در جامعه است، رسول خدا (ص) می فرمودند که بانوان شلوار های کامل و بلند بپوشند بنابراین پوشش هایی که امروز مُد شده است، جز تحریک نامحرم، چیزی نیست!

نکته دوم در برابر نامحرم بدون پوشش مناسب چشم هایتان را فروگذار باشید، پیغمبر (ص) در منزل بودند، اسماء خواهر عاشیه (دختر ابی بکر) به آنجا آمد درحالیکه پیراهن نازکی پوشیده بود، پیغمبر بلافاصله سرشان را برگرداندند! یک زمانی پیغمبر (ص) سوار مرکب در مدینه بودند، فضل بن عباس پسرعمویشان همراهشان بودند، خانمی سؤالی از پیغمبر پرسید درحالیکه فضل به آن خانوم خیره شده بود، پیغمبر صورت ایشان را به سمت خودشان برگرداند و گفت چشمتان را فروبیاندازید.

نگاه به نامحرم مربوط به زن یا مرد نیست هر دو باید رعایت کنند، البته نگاه زن به مرد به حسب ظاهر مانعی ندارد اما اگر این نگاه موجب تحریک، شهوت و فعل حرام شود، جایز نیست. چشم چرانی آغاز بسیاری از انحرافات در جامعه است، متأسفانه یکی از تأثیرات منفی چشم چرانی تبدیل شدن آن به بیماری است به همین دلیل است که گاهی یک پیرمرد هشتاد ساله را می بینیم که به چشم چرانی عادت کرده است.

بسیاری افراد در جامعه هستند که مغرضانه یا ناآگاهانه در شبکه های مجازی بدحجابی را تبلیغ می کنند و کتاب های مختلف منتشر می کنند و با آن حجاب اسلامی را زیر سؤال می برند، دقت کنید که اینها شما را منحرف نکنند!

حجاب یکی از عوامل امنیت زنان، حفظ خانواده، پرهیز از روابط نادرست، تکریم زن، ایجاد فرزند حلال و از هم نپاشیدن کانون خانواده است. ویل دورانت در کتاب «تاریخ تمدن» می نویسد که «حجاب ارتباطی به مذهب نداد، ما در نقاشی های دوران باستان و قبل از میلاد تصویرهایی پیدا کردیم که با حجاب بوده است»!

عوامل بدحجابی در جامعه امروز ما

چرا جامعه ما به سمت بی حجابی می رود، دیگر نمی گویم بد حجابی بلکه می گویم بی حجابی، چرا که در خیلی مراکز دیگر هنجارشکنی اساسی برای حجاب می شود. نخستین عامل عدم برخورد نظام و دولت است، دوم بی تفاوتی خودمان نسبت به بی حجابی و امر به معروف و نهی از منکر نکردن بنا به دلائل مختلف است، سوم عادی شدن گناه در جامعه است، چهارم تولید پوشاک نامناسب در کشور و وارد کردن ساپورت ها و دیگر پوشاک نامناسب، البته بنده نمی گویم این پوشاک نباشد بلکه در کنار آن مراکز الگوهای زیبایی مناسب هم برای حجاب مسلمانان طراحی شود.

عامل دیگر شبکه های ماهواره ای و تبلیغات برای زیرسؤال بردن حجاب است، جشن ها و برخی محیط های نامناسب در جامعه و .. از این عوامل هستند بنابراین باید در جامعه افراد متخصص برای امر به معروف و نهی از منکر تربیت شوند، عزیزانی که مسئولیت فرهنگی دارند، بدانند که کتاب های مناسبی درباره حجاب در بازار موجود است، اینها را بخرید و در دانشگاه ها، فرودگاه ها، مراکز دیگر فرهنگی و اجتماعی توزیع کنید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان