کوچه ای با 6 خانه و 9 شهید

۱۳۹۴/۰۴/۲۱ ۱۰:۲۵ چاپ کد خبر: 29958
به گزارش لنگرنیوز، در استان گیلان و در مجاورت شهر لنگرود، شهر شهید پرور کومله قرار دارد. شهری که دیار سردار نامدار شهید حسین املاکی فرمانده لشگر قدس گیلان نیز هست.مردمان این دیار با تقدیم حدود 200 شهید نقشی پررنگ در تاریخ 8سال دفاع مقدس ایفا کرده اند.

در گوشه ای از این شهر،بن بستی وجود دارد که در نوع خود کم نظیر است.در این بست کم تر از 30متر، 6خانه با 9شهید وجود دارد.

درواقع تمام خانه های این بست در دل خود شهدایی پرورش دادند که هر کدامشان آغازگر بسیاری از حرکت ها در زمان خود بودند.

در ابتدای این بن بست خانه شهید محمد نیکنام قرار دارد.در خانه دوم زادگاه شهید ایرج صیقلی وجود دارد.خانه سوم، 2شهید برادر و فرهنگی به نام های ناصر و محمود نیکنام وجود دارند که هر دو آنها در یک عملیات (کربلای2) به شهادت رسیدند.خانه چهارم مربوط به شهید گذشت و ایثار،شهید حسینعلی نیکنام می باشدکه در سال 65 و در در استان گیلان،زمانی که به عنوان مربی تاکتیکی در پادگان منجیل مشغول خدمت بود،در اثر اشتباه یک بسیجی در پرتاب نارنجک،خود را بر روی نارنجک پرتاب کرد تا آسیبی به سایر افراد پادگان نرسد.

خانه پنجم محل تولد و پرورش یکی از کم سن و سال ترین شهدای شهرکومله می باشد، شهید قاسم اصغری درحالی که 15سال بیشتر نداشت در عملیات کربلای5 در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت می رسد. به گفته یکی از همرزمانش در این عملیات قاسم آرپی جی زن بود و با این سن کم خودش بیش از 30بار (بیش از حد استاندارد)با آرپی جی خود شلیک کرد که موجب حیرت و تعجب سایر همرزمانش شد.

و سرانجام در خانه ششم، 3شهید برادر به نام های محمد،غلامرضا و فریدون صیقلی پرورش یافتند که با توجه به بیشترین تعداد شهید،این بن بست آسمانی به نام شهید صیقلی ها نام گرفت.

همه شهدای این بن بست آسمانی
isنام و نام خانوادگی: محمد نیکنام تاریخ تولد: 1342 تاریخ شهادت: 1365/3/16 محل شهادت: سلیمانیه قطعه ای از وصیت نامه: خدایا دوست داشتم که چندین بار در راه تو بدنم با گلوله تکه تکه شود! درباره شهید: جدیت در مبارزه داشتند.در مبارزه با ضد انقلاب نقش ویژه ای ایفا کردند.
nmنام و نام خانوادگی: ایرج صیقلی تاریخ تولد: 1343 تاریخ شهادت: 1362/2/30 محل شهادت: مریوان قطعه ای از وصیت نامه: بگویید مسجدها را خالی نگذارید ، بی تفاوت نمانید که ما نباید اسلام را ترک و امام را تنها بگذاریم. درباره شهید: قد بسیار بلندی داشتند و تک پسر خانواده بودند.از فرماندهان بسیار شجاع بودند.
n-nنام و نام خانوادگی: محمود نیکنام تاریخ تولد: 1342 تاریخ شهادت: 1365/6/10 محل شهادت: حاج عمران-عملیات کربلای2 قطعه ای از وصیت نامه: ای خدای مستضعفان از تومی خواهم قبل از آنکه مرا بکشی پا کم گردانی چون تحمل عذاب الهی و دوری رحمت تو را ندارم درباره شهید: بسیار محجوب و در کارها بسیار محکم بودند.از فرماندهان گروهانی بودند که همیشه گمنام بودند.جزء شهدای فرهنگی شهر کومله میباشند.
mmnنام و نام خانوادگی: ناصر نیکنام تاریخ تولد: 1341 تاریخ شهادت: 1365/6/10 محل شهادت: حاج عمران-عملیات کربلای2 قطعه ای از وصیت نامه: آنچه کمال مادی و معنوی شماست همت کنید و براساس ظرفیت علم و عمل خود را برای قیامت آماده کنید. درباره شهید: اهل مطالعه و نشر علوم دینی و بسیار اهل برنامه ریزی و محور برنامه های انجمن اسلامی در مسجد شهر بودند.جزء شهدای فرهنگی شهر کومله میباشند.
nhنام و نام خانوادگی: حسینعلی نیکنام تاریخ تولد: 1340 تاریخ شهادت: 1365/12/17 محل شهادت: پادگان منجیل استان گیلان قطعه ای از وصیت نامه: ای مردم شهدا خیلی وصیت نامه نوشتند و رفتند اگر فردای قیامت از شما سوال بکنند که بعد از ما پیامی که به شما داده ایم انجام داده اید یا نه، چه جوابی دارید؟ درباره شهید: بسیار شجاع و روحیه پهلوانی داشتند.هیکل ورزشکارانه ای داشتند و اهل ورزش بودند.این شهید بزرگوار،زمانی که به عنوان مربی تاکتیکی در پادگان منجیل مشغول خدمت بود،در اثر اشتباه یک بسیجی در پرتاب نارنجک،خود را بر روی نارنجک پرتاب کرد تا آسیبی به سایر افراد پادگان نرسد.
asghariنام و نام خانوادگی: قاسم اصغری تاریخ تولد: 1350 تاریخ شهادت: 1365/10/26 محل شهادت: شلمچه-عملیات کربلای5 قطعه ای از وصیت نامه: انحراف در خط ولایت فقیه طی کردن مسیر هلاکت و نابودی است. درباره شهید: با اینکه سن کمی داشتند بسیار شجاع بودند.شهید علیجانی(از شهدای رودسر) درمورد شهید اصغری خاطره ای گفتند که در عملیات کربلای5 این شهید با سن و قد کم خود، بیش از 30 گلوله آرپی جی به سمت دشمن پرتاب کردند(بیش از حد استاندارد)
q-sنام و نام خانوادگی: غلامرضا صیقلی تاریخ تولد: 1342 تاریخ شهادت: 1362/8/3 محل شهادت: مریوان قطعه ای از وصیت نامه: از امام بزرگ با تمام قدرت اطاعت و حمایت کنید چون تنها راه نجات از ضلالت و گمراهی است. درباره شهید: در سازماندهی افراد چه در زمان انقلاب و اعزام نیرو به جبهه بسیار موثر بودند.لیدر فکری در شهر کومله بودند.با اینکه سنی نداشتند به عنوان اولین مسئول بسیج شهر کومله بودند.
f-sنام و نام خانوادگی: فریدون صیقلی تاریخ تولد: 1334 تاریخ شهادت: 1361/12/22 محل شهادت: فکه قطعه ای از وصیت نامه: من آگاهانه به جبهه رفته ام تا در راه اسلام و ملت مستضعف جهان مبارزه کنم. درباره شهید: به زبان انگلیسی تسلط داشتند.راننده تانک بودند.در کار بسیار مهربان و حقوقشان را بین نیازمندان واقعی پخش می کردند.
m-sنام و نام خانوادگی: محمد صیقلی تاریخ تولد: 1340 تاریخ شهادت: 1361/3/17 محل شهادت: خرمشهر قطعه ای از وصیت نامه: در این موقعیت حساس تاریخی بی تفاوت بودن و امام را تنها گذاشتن خیانت به اسلام و قرآن است. درباره شهید: بسیار شجاع بودند.اولین شهید بن بست صیقلی ها هستند و در عملیات آزادسازی خرمشهر به شهادت رسیدند.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان