به گزارش لنگرنیوز به نقل از پایگاه خبری افق انزلی به مناسبت روز ملی حجاب عفاف لازم است به مواردی در رابطه با وضعیت حجاب و عفت عمومی در شهرستان بندرانزلی اشاره شود.

عفاف و حجاب در شهری مانند بندرانزلی از اهمیتی دو چندان برخوردار است چراکه همواره با ورود مسافران از شهرها و قومیت های مختلف با فرهنگهایی متفاوت و در پاره از اوقات متناقض با آداب و سبک زندگی اسلامی روبرو می شود.

به طور کلی در شهر بندرانزلی از دو سو حجاب و عفت عمومی مورد حمله قرار می گیرد : اول از جانب ساختار شکنان و افراد نابهنجار بومی و دوم از طرف مسافرانی که فکر می کنند این شهر محلی برای آزادی بی حد و حصر می باشد.

افراد نابهنجار و ساختار شکن داخلی با خرید لباسها و محصولاتی در ضدیت با دین مبین اسلام خود را به بدترین شکل در خیابانها عرضه می کنند و سعی دارند به نوعی با فرهنگ حجاب و عفاف به مبارزه بپردازند.

  • نکته: البته باید افرادی که از روی نا آگاهی و بدون قصد و نیتی خاص موضوع حجاب و عفاف برایشان اهمیت چندانی ندارد را از افراد مغرض و معاند جدا کرد.

شهرستان بندرانزلی از دیرباز تا کنون به دروازه اروپا معروف بوده و همواره مورد تهاجم فرهنگی قرار داشته و حتی بسیاری از دشمنان از این شهر برای ترویج نوع پوشش لباس و مد استفاده می کنند تا فرهنگ غربی و ناپسند جامعه خود را به ما القا نمایند.

قدم زدن در خیابانهای شهر ساحلی بندرانزلی به خوب نشان می دهد که دشمن تا چه اندازه در جامعه ما رخنه نموده است ، برای نمونه پسرهای جوانی که تی شرتی با طرح پرچم کشور آمریکا به تن کرده و قلاده سگ به دست گرفته و در خیابانها می چرخند ،دخترانی که با پیرهن و شلوارهای تنگ و روسری هایی نسبتا نازک و با پوشش حداقلی به خیابان آمده و خود را برای نامحرمان عرضه می نمایند و یا دختران و پسران نامحرمی که تحت عنوان دوست اجتماعی و یا معشوقه با موافقت والدین خود حیا و عفت را به فراموشی سپرده و در خیابانها قدم می زنند تنها چند مورد از ده ها موردی است که در این شهر اتفاق می افتد.

شاید به جرات بتوان گفت قرار داشتن این شهر در خط قرمز فرهنگی و چشم طمع دشمنان برای ترویج افکار شوم و خبیث خود در این زمینه و نفوذ قارچ گونه ماهوارها و عدم کنترل خانواده ها بر آن باعث گردیده تا وضعیت حجاب شهرستان اینگونه با چالش هایی جدی روبرو گردد.

وضعیت حجاب و عفاف این شهرستان که سالهای سال به حال خود رها شده بود و یا کمتر به آن رسیدگی شده بود اکنون به جایی رسیده که نیازمند رسیدگی و عمل جراحی برای نجات جامعه و خانواده از یک فاجعه بزرگ است.

سالها پیش و درست اوایل انقلاب درست زمانی که مرد و زن آزادانه در سواحل شهرهای شمالی کشور به شنا و تفریح حرام می پرداختند ،خبر این فساد ها به گوش حضرت امام خمینی (ره) رسید و ایشان در جمله ای فرمودند:

مگر مازندرانی ها می گذارند یا رشتی ها می گذارند که باز کنار دریاشان مثل آن وقت باشد؟ مگر بندر پهلوی ها (بندر انزلی) مرده اند که زن و مرد با هم در یک دریا بروند و مشغول عیش و عشرت بشوند! مگر می گذارند؟

حال پس از گذشت سالها می توان گفت فرهنگ شهر ما دچار یک استحاله عمیق شده ،چرا که با گذری به سواحل انزلی و مناطق خارج از طرح دریا مشاهده خواهید کرد که زن و مرد به صورت مختلط به شنا و تفریح ها غیر شرعی می پردازند ،حال با توجه به این سخنان امام خمینی (ره) باید پرسید که : آیا ما مرده ایم؟

به نظر می رسد باید جهت رسیدگی به معضلات حجاب و عفاف شهرستان بندرانزلی از فعالیتهای گزارشی و نمایشگاهی دست برداشت و برای یک برنامه هوشمندانه و بلند مدت جهت جلوگیری از مرگ فرهنگی در این شهرستان اقدام نمود.

اما از همه اینها گذشته ،همانطور که ذکر شد بی حجابی و بی عفتی مسافران در شهر ساحلی انزلی نیز به نام مردم این شهر تمام می شود ، چرا که مسافران گمان می کنند پس از سفر به این شهر باید فرهنگ و دین را به فراموشی بسپارند و گویا فکر می کنند خداوند در مشهد و قم و کربلا آنها را می بیند اما در بندرانزلی نمی می بیند!!!

کرایه ویلاهای بدون مجوز و مروج فساد و یا گشت و گذار با لباسهایی زننده و ناپسند توسط مسافران باعث می شود تا فساد بیش از پیش در این شهرستان افزایش یابد. اینگونه رفتار مسافران در بندرانزلی نه تنها تبلیغی برای گسترش فساد می شود بلکه فساد را در این شهر ماندگار می کند.

اما چه برای حل این مشکلات و معضلات چه باید کرد ، به نظر می رسد نیاز است جهت پاسخ به این سوال سیری در بیانات مقام معظم رهبری داشته باشیم:

  • وضع حجاب را، وضع عفاف را، وضع تقیدات و پایبندی را خانمها باید مراقبت کنند؛ این وظیفه است. خودنمائی و جلوه فروشی، یک لحظه است و آثار سوء آن برای کشور، برای جامعه، برای اخلاق، حتّی برای سیاست، آثار مخرب و ماندگار است؛ در حالی که ملاحظه ی عفاف، ملاحظه ی حدود شرعی در رفتار و حرکات بانوان، اگر چنانچه سختیای داشته باشد، سختىِ کوتاهی است، اما آثارش، آثار عمیق و ماندگاری است. خود خانمها خیلی باید مراقبت کنند مسئله ی حجاب را، مسئله ی عفاف را؛ وظیفه ی آنهاست، افتخار آنهاست، شخصیت آنهاست. بیانات در جمع مداحان سرتاسر کشور ۲۳/۲/۱۳۹۱
  • یک عده ای خیال میکنند زن تا وقتی که بیحجاب نباشد، بیاخلاق نباشد، نمیتواند در میدانهای گوناگونِ اجتماعی و سیاسی وارد شود. در همین انقلاب خود ما، در بعضی از نقاط کشور، زنها زودتر از مردها اجتماع راه انداختند، در خیابانها حرکت راه انداختند و مقابله کردند؛ که ما اطلاع قطعی داریم. در دوران انقلاب همین جور، در مبارزات گوناگون بعد از پیروزی انقلاب همین جور، در جنگ تحمیلی همین جور. بیانات در جمع مداحان سرتاسر کشور ۲۳/۲/۱۳۹۱
  •  هر حرکتی که برای دفاع از زنان انجام میگیرد، باید رکن اصلی آن رعایتعفاف زن باشد. همان طور که عرض کردم، در غرب به خاطر این که به این نکته توجّه نشد – یعنی مسأله عفت زنان مورد اهتمام قرار نگرفت و به آن اعتنایی نکردند – کار به این بیبندو باریها کشید. نباید بگذارند عفّت زن – که مهمترین عنصر برای شخصیت زن است – مورد بیاعتنایی قرار گیرد. عفّت در زن، وسیله ای برای تعالی و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران، حتّی در چشم خودِ مردان شهوتران و بیبندوبار است. عفّت زن، مایه احترام و شخصیت اوست. این مسأله حجاب و مَحرم و نامَحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه به خاطر این است که قضیه عفاف در این بین سالم نگهداشته شود. اسلام به مسأله عفاف زن اهمیت میدهد. البته عفاف مرد هم مهمّ است. عفاف مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند. منتها چون در جامعه، مرد به خاطر قدرت جسمانی و برتری جسمانی، میتواند به زن ظلم کند و برخلاف تمایل زن رفتار نماید، روی عفّت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است. بیانات در دیدار با جمعی از زنان ۳۰/۷/۱۳۷۶
  • بنده بارها گفته بودم که دشمنان ملت ایران بیش از آنچه به توپ و تفنگ و این چیزها احتیاج داشته باشند، به اشاعه ی بنیان های فرهنگىِ فاسدساز نیاز دارند. در خبرها خواندم که یکی از مسؤولان یک مرکز مهم سیاسی در امریکا گفته به جای انداختن بمب، دامن های کوتاه برایشان بفرستید! راست میگوید؛ اگر برای کشوری شهوات جنسی و آمیزش بیرویه ی زن و مرد و دختر و پسر را ترویج کردند و جوان را به راه هایی کشاندند که غریزه ی او هم به طور طبیعی متمایل به آن است، دیگر احتیاج به استفاده ی از توپ و تفنگ علیه یک ملت نیست. فساد، یک ملت را به خودی خود ضایع و باطل میکند و آینده ی او را تباه میسازد. بیانات در دیدار با جمعی از روسای دانشگاه ۱۷/۱۰/۱۳۸۳
  • بعضیها اصل تهاجم را منکر شدند؛ گفتند چه تهاجمی؟ بعد یواش یواش دیدند که نه [فقط] ما میگوییم، خیلی از کشورهای غیرغربی هم مسئله ی تهاجم فرهنگی را مطرح میکنند و میگویند غربیها به ما تهاجم فرهنگی کردند؛ بعد دیدند که خود اروپاییها هم میگویند آمریکا به ما تهاجم فرهنگی کرده! لابد دیده اید، خوانده اید که [گفتند] فیلمهای آمریکایی، کتابهای آمریکایی چه تهاجم فرهنگیای به ما کرده اند و دارند فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار میدهند. بعد بالاخره به برکت قبول دیگران، این حرف ما هم مورد قبول خیلی از کسانی که قبول نمیکردند قرار گرفت! تهاجم فرهنگی یک واقعیتی است. صدها – حالا من که میگویم صدها، میشود گفت هزارها؛ منتها حالا بنده چون یکخرده در زمینه های آماری دلم میخواهد احتیاط کنم، میگویم صدها – رسانه ی صوتی، تصویری، اینترنتی، مکتوب در دنیا دارند کار میکنند با هدف ایران! با هدف ایران! نه اینکه دارند کار خودشان را میکنند. یکوقت هست که فرض کنید رادیوی فلان کشور یا تلویزیون فلان کشور یک کاری دارد برای خودش میکند؛ این نیست، اصلا هدف اینجا است؛ با زبان فارسی [برنامه میسازند]؛ آن را با وقت استفاده ی فارسیزبان یا عنصر ایرانی تطبیق میکنند؛ مسائل ما را رصد میکنند و بر طبق آن مسائل، موضوعات و محتوا برای رسانه ی خودشان تهیه میکنند؛ یعنی کاملا واضح است که هدف اینجا است. خودشان هم میگویند، انکار هم نمیکنند. بنابراین تهاجم فرهنگی یک حقیقتی است که وجود دارد؛ میخواهند برروی ذهن ملت ما و برروی رفتار ملت ما – جوان، نوجوان، حتی کودک – اثرگذاری کنند. بیانات در دیدار به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۹/۹/۱۳۹۲
  • مسأله محرم و نامحرم و حجاب و نگاه کردن و نگاه نکردن و معاشرتهای ناسالم و مضرّ،این چیزهایی که در اسلام این قدر تأکید شده و در بعضی از کشورها و جاهایی که از اسلام دورند، اینها رعایت نمی شود، اینها اگر چه یک محدودیّتی برای زن و مرد به وجود می آورد، امّا اینها را شارع مقدّس برای حفظ خانواده، برای ماندگار شدن این بنای مهم تحکیم و تشریع کرده است که اگر در همین چیزها هر انسانی تدبیر کند و تأمل بکند، حکمتهای بسیار بزرگی را خواهد دید. بیانات در خطبه ی عقد مورخه ی ۱۱/۱۲/۱۳۷۷
  • اینکه شما می بینید در اسلام، حجاب و روگیری و عدم معاشرت زن و مرد و این چیزها هست، و یک عده آدم کوته بین و کوته نظر خیال می کنند اینها یک حرفهای قشری است، نه! اینها عمیق است. این، برای این است که خانواده ها و دلهای زوجین، در جای خود بماند، این خانواده مستقر بماند. این برای اینهاست. محرم است، نامحرم است، نگاه نکن، معاشرت نکن، دست نده، نخند، جلوه گری نکن، جلوی دیگران آرایش نکن. این حرفهایی که اسلام می زند، دین می گوید، فقه به ما می گوید، این برای این است که اگر اینها را رعایت کردید، این خانواده ی کوچک شما، این کانون کوچکی که حالا به وجود آمده است، مستحکم خواهد ماند و از آن بلا یا فارغ خواهد شد. زن و مرد احساس می کنند که سروکارشان با یکدیگر است، با این خانواده است. زن احساس نمی کند که خانه برای او یک وسیله ی دست و پا گیر است. یا مرد احساس نمی کند که خانه و زن برای اویک وسیله ی مزاحم است. بیانات در خطبه ی عقد مورخه ی ۱۵/۱۲/۱۳۷۹

حال با توجه به این بیانات باید گفت : بنیان چند خانواده باید بخاطر جلوه گری ها و عشوه گری های زنان و مردان نامحرم در کوچه و خیابانها و بازارها و پارکهای این شهر فرو بپاشد تا ما از خواب غفلت بیدار شده و برای از بین بردن این چالش عظیم تلاش نماییم؟ چند جوان تازه به سن بلوغ رسیده باید در سنین جوانی و خود سازی با گناه و فساد روبرو شوند تا ما به خود بیاییم؟ چند کودک بخاطر عدم رعایت وضعیت حجاب و عفاف باید از مهر پدر و مادر محروم شود تا بعضی ها دست بجنبانند و برای وضعیت ناگوار این شهر چاره ای بیاندیشند؟

در این زمینه هرچه بگوییم کم است ،چرا که وضعیت به قدری وخیم است که نیازمند است توسط افراد متخصص و کاربلد به صورت برنامه ریزی شده و نه یک کار زود گذر و نمایشگاهی ، جراحی شود و غده سرطانی بی عفتی و بی حیایی از جامعه رخت بندد.

اما راهکار در این زمینه چیست؟

  1. فارغ از کتابهای درسی به دلیل اهمیت بالای این شهرستان از نظر فرهنگی ، ساعاتی را در مدارس به آموزش تخصصی مفهوم حجاب و عفاف اختصاص دهیم ،زیرا مفهومی که در جوانی آموخته شود با پوست و گوشت انسان آمیخته می شود.
  2. جلسات متعدد مسوولین و مقامات ذی ربط با فعالان فرهنگی و افراد متخصص شهرستان در این زمینه انجام شود تا یک برنامه مدون به صورت ،کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت طراحی شده و به مرور تاثیر گذاری خود را نشان دهد.
  3. از بیلبوردهای تبلیغاتی شهرستان به جای کسب درآمد برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ، امر به معروف و نهی از منکر و مشخصا ترویج فرهنگ حجاب و عفاف استفاده شود (کدامیک مهمتر هستند؟ درآمدی که از بیلبوردها حاصل می شود و یا وضعیت فرهنگی شهرستان؟)
  4. بر روی سواحل بندرانزلی نظارت بیشتری صورت پذیرد تا شاهد گناه و فساد علنی در این مناطق نباشیم
  5. توسط نهادهای فرهنگی و اسلامی مسابقاتی جهت ترویج حجاب و عفاف برگزار گردد
  6. افزایش فعالیت های مذهبی در شهرستان و ایجاد فضای معنوی برای جوانان

سخن پایانی: یکی از وظایف رسانه امر به معروف و نهی از منکر است و ما نیز پس از مشاهده هرگونه ناهنجاری سعی می کنیم آن را به صورت امر به معروف و نهی از منکر بیان نماییم چرا که اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد جامعه به مرگ تدریجی دچار خواهد شد ،امیدواریم مطالب ذکر شده تنها برای خواندن نباشد و در بهبود وضعیت حجاب و عفاف بندرانزلی تاثیر گذار باشد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان